OME

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon

Lurer på og bytte ut 100 med en Range Rover Vouge TDV8

Godt bytte
1
8%
Kan vurderes
0
Ingen stemmer
Oppsøk lege
3
23%
alvorlig talt få deg selv tvangsinnlagt !
9
69%
 
Stemmer totalt: 13

pirken
Innlegg: 81
Registrert: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Sted: Bergen

OME

Legg innav pirken » ons jul 12, 2017 12:50 pm

Noen av dere andre som kjører med Ome som gidder å ta mål fra nedre kant felg og til skjermkant ? gjerne på alle fire dekk.
Slik at jeg kan få sammenlignet med min... Synest den er litt vel høy bak i forhold til framme.

Ligger ved også en liten avstammning som jeg ønsker svar på
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell

JanP
Innlegg: 1484
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: OME

Legg innav JanP » ons jul 12, 2017 4:03 pm

Solgte 120'n for 1 måned siden. Og hjemme står en VW Touareg. Fikk en bemerkning om at legebesøk var å anbefale.
Gir deg det samme rådet. :D

Nå skal det sies at jeg vurderte sterkt en 100 eller 200. 100 ble utelukket tidlig. Er litt for gammel bil, og det er AHC samt rust i AC-rør som bekymret meg mest. 200 ble utelukket pga litt for høy pris. Ville ha 2013 eller deromkring, og det er få tilgjengelig.

Grunnen til at det ble VW er blant annet luftfjæring, 8-trinns automat, 550Nm, en V& som trekker godt og som reagerer. Og litt over litern med vogna (rundt 0,7 til vanlig bruk). LC'n brukte over 1,6 på ferie i fjor.

RR er jo gode biler å kjøre. Men som VW så er det kanskje ikke de best bygde bilene. Kanskje blir det mere vedlikehold enn på en LC. Eller ikke?
Har fått tilbud om en 150 AT35 som vurderes solgt. så får vi se hva som skjer etter ferien.

Har ikke oppsøkt lege enda... :mrgreen:
---------------------------------------------------
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

Brukeravatar
cat_out_of_hell
Innlegg: 146
Registrert: tor aug 28, 2008 8:32 am
Sted: Hell

Re: OME

Legg innav cat_out_of_hell » tor jul 13, 2017 9:31 am

Hei.
Kan prøve å huske å ta mål av vår når jeg kommer hjem til helga.
Er ikke jeg som har montert OME'n, men synes også den er litt lav framme.
Har plan om å justere opp mer hvis det er "innafor"..... (har diff.drop)
(Mener å huske det skulle måles høydeforskjellen mellom "bil på hjul" og "bil med hjul i lufta")
(slik at det skulle være rom for minimum x-antall cm utfjæring)

Ketil Tiller har montert OME selv, og svarer sikkert etter hvert :)

God sOMEr :)
Mvh Cato
-01 100 AT35 (37") (KCR++, Dana 50/ARB, OME, 15" felg)
-00 90 VX D-4D på 33" (TTE, OME, ARB, Viair)
x-07 120 GX på 32" (TEMS) solgt

Garasjen vår...

pirken
Innlegg: 81
Registrert: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Sted: Bergen

Re: OME

Legg innav pirken » tor jul 13, 2017 1:38 pm

Jeg har 75cm framme i dag men leste en eller annen plass at man kunne gå opp i 77,5 med diffdropp. Ser også at man bør ha 50 til 70mm dropp. Husker ikke om jeg har målt dette. Har lest igjenom mange forum men finner liksom ikke noen faste mål som jeg kan stille minn inn etter.
Finner en fin tråd på mud men om 80 serien der mange har listet opp målene sine. Men til 100 har jeg ennå ikke funnet noe bra..
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell

Brukeravatar
cat_out_of_hell
Innlegg: 146
Registrert: tor aug 28, 2008 8:32 am
Sted: Hell

Re: OME

Legg innav cat_out_of_hell » tor jul 13, 2017 3:01 pm

Fant oppskrifta jeg hadde sett hos Slee, se siste side.....
(fant ikke noe hos OME-sidene i farten)
OME justering LC100
Min. 50-60 mm utfjæring anbefaler de, skal sjekke min også i løpet av ferien...
Mvh Cato
-01 100 AT35 (37") (KCR++, Dana 50/ARB, OME, 15" felg)
-00 90 VX D-4D på 33" (TTE, OME, ARB, Viair)
x-07 120 GX på 32" (TEMS) solgt

Garasjen vår...

Brukeravatar
cat_out_of_hell
Innlegg: 146
Registrert: tor aug 28, 2008 8:32 am
Sted: Hell

Re: OME

Legg innav cat_out_of_hell » man aug 07, 2017 3:17 pm

Beklager forsinkelsen :oops:

Mål fra skjermkant til nedkant felg (NB: 15-toms felger):
Foran: 77 cm (med diff.drop - vurderer litt justering men fikk ikke målt "utfjæringa" i ferien)
Bak: 82,5 cm.

Mvh Cato
-01 100 AT35 (37") (KCR++, Dana 50/ARB, OME, 15" felg)
-00 90 VX D-4D på 33" (TTE, OME, ARB, Viair)
x-07 120 GX på 32" (TEMS) solgt

Garasjen vår...

pirken
Innlegg: 81
Registrert: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Sted: Bergen

Re: OME

Legg innav pirken » ons aug 09, 2017 12:42 pm

Takker for svar.. Har 16" felger men jeg målte min til 75 framme og noe lignende din bak.
Så kanskje jeg skal prøve 77 jeg også. Droppet var over 7cm så da burde ikke det være noe problem.
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell

peter80
Innlegg: 178
Registrert: lør jul 25, 2015 5:52 pm
Sted: Plankebyen i Øst

Re: OME

Legg innav peter80 » ons aug 09, 2017 2:22 pm

Ha bygd ein 100 med fullt OME kit.
Tom stod denne bilen vesentlig høgare bak enn framme.
Det blei betre med mykje ytstyr & ein del hundre liter diesel i bilen.
Den hadde eit HD oppsett, eg må bla i arkivet for å finne fjørnummer. På nevnte bil vart AHC fjerna.
Eg forhldt meg til OME sin beskrivelse ved montering av nye torsjonsstavar framme, den anbefaler 50 til 75mm drop down.
Eg dro den til 60mm


I sommar satte eg opp ein annan 100 kun med OME fjører bak, i fyrste omgang.
Eg re-indekserte originale Diesel torsjonsstaver. utifra husken, endte eg opp med omlg 65-70mm drop & målte 790mm (fri hugs) ifrå nedre kang skjermboge framme til senter hub. Hugs at etter reindeksering sèt fronten seg fort vekk ein god del....
Her skulle det ha stått noko lurt...

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1209
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Oslo

Re: OME

Legg innav beaas » tor aug 10, 2017 9:24 am

peter80 skrev:Ha bygd ein 100 med fullt OME kit.
Tom stod denne bilen vesentlig høgare bak enn framme.
Det blei betre med mykje ytstyr & ein del hundre liter diesel i bilen.
Den hadde eit HD oppsett, eg må bla i arkivet for å finne fjørnummer. På nevnte bil vart AHC fjerna.
Eg forhldt meg til OME sin beskrivelse ved montering av nye torsjonsstavar framme, den anbefaler 50 til 75mm drop down.
Eg dro den til 60mm


I sommar satte eg opp ein annan 100 kun med OME fjører bak, i fyrste omgang.
Eg re-indekserte originale Diesel torsjonsstaver. utifra husken, endte eg opp med omlg 65-70mm drop & målte 790mm (fri hugs) ifrå nedre kang skjermboge framme til senter hub. Hugs at etter reindeksering sèt fronten seg fort vekk ein god del....


De siste bilen var uten AHC originalt? Ellers måtte du vel justere sensor også i tillegg til justere torsjon?

På den første bilen, hvor mye høyere ble bilen foran når du har 60 mm drop? Hvor mye drop er det originalt?

Når det gjelder bakfjærer så er det jo mange å velge blant da du kan se på 80 serie også. Er ikke noe problem å finne ei fjær som ikke gir så mye løft selv med lite last. Men det kan fort bli litt prøving å feiling, alt etter bruk av bil osv.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
ketilt
Innlegg: 353
Registrert: søn okt 17, 2010 10:13 am
Sted: Trondheim

Re: OME

Legg innav ketilt » tor aug 10, 2017 10:47 am

cat_out_of_hell skrev:Beklager forsinkelsen :oops:

Mål fra skjermkant til nedkant felg (NB: 15-toms felger):
Foran: 77 cm (med diff.drop - vurderer litt justering men fikk ikke målt "utfjæringa" i ferien)
Bak: 82,5 cm.

Mvh Cato


Ikke noe på vits i å sammenligne med bilene våre, Cato og jeg har jo 60mm karosseri løft og utkapping i skjermer i tillegg til ome fjører.
Samt diff dropp for å kompensere for vinkelen man får på stikkakslingene i front. Så om dere andre har lik avstand som dette mellom felg og skjerm, så vil jeg si dere har et problem. Hvis ikke er det nært forestående ihvertfall. Er bra belasting på forstilling når du får disse vinklene.

Tok forstillingskontroll hos Toyota Trondheim




Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. ( ketiltil@online.no )

Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 35
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt

peter80
Innlegg: 178
Registrert: lør jul 25, 2015 5:52 pm
Sted: Plankebyen i Øst

Re: OME

Legg innav peter80 » tor aug 10, 2017 3:45 pm

beaas skrev:De siste bilen var uten AHC originalt? Ellers måtte du vel justere sensor også i tillegg til justere torsjon?

På den første bilen, hvor mye høyere ble bilen foran når du har 60 mm drop? Hvor mye drop er det originalt?

Når det gjelder bakfjærer så er det jo mange å velge blant da du kan se på 80 serie også. Er ikke noe problem å finne ei fjær som ikke gir så mye løft selv med lite last. Men det kan fort bli litt prøving å feiling, alt etter bruk av bil osv.



Ja, sistnevnte var utan AHC. Det er fånyttes å justere torsjonsstaven på bilar med AHC. Bak fikk denne OME 2860
Utifrå mine tidligare notater er nevnte 790mm totalt feil. Riktig tal er 590mm
Her ønska man å få bilen opp, få den til å stå nærmast "beint" & at den tålte familie-på-ferie-med-oppakkning-++ greit.
Det fikk vi til :-)

Nr 2 er godkjent løfta med 55cm innh SVV. Eg aner ikkje heilt korleis dette er målt. Mine notatar seier meir enn dette.
Originalt drop på denne kan eg oppriktig talt ikkje gje deg eit fornftig tal på. Bilen hadde hatt AHC & var temmelig "skutt" då eg begynnte å pelle på den.
Her skulle det ha stått noko lurt...


Gå tilbake til «Generelt 10x»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester