OME

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar

Lurer på og bytte ut 100 med en Range Rover Vouge TDV8

Godt bytte
1
7%
Kan vurderes
0
Ingen stemmer
Oppsøk lege
3
20%
alvorlig talt få deg selv tvangsinnlagt !
11
73%
 
Stemmer totalt: 15

pirken
Innlegg: 87
Registrert: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Sted: Bergen

OME

Legg inn av pirken » ons jul 12, 2017 12:50 pm

Noen av dere andre som kjører med Ome som gidder å ta mål fra nedre kant felg og til skjermkant ? gjerne på alle fire dekk.
Slik at jeg kan få sammenlignet med min... Synest den er litt vel høy bak i forhold til framme.

Ligger ved også en liten avstammning som jeg ønsker svar på
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell

JanP
Innlegg: 1587
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: OME

Legg inn av JanP » ons jul 12, 2017 4:03 pm

:D
Sist redigert av JanP den lør mar 10, 2018 2:05 pm, redigert 1 gang totalt.
---------------------------------------------------
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

Brukeravatar
cat_out_of_hell
Innlegg: 148
Registrert: tor aug 28, 2008 8:32 am
Sted: Hell

Re: OME

Legg inn av cat_out_of_hell » tor jul 13, 2017 9:31 am

Hei.
Kan prøve å huske å ta mål av vår når jeg kommer hjem til helga.
Er ikke jeg som har montert OME'n, men synes også den er litt lav framme.
Har plan om å justere opp mer hvis det er "innafor"..... (har diff.drop)
(Mener å huske det skulle måles høydeforskjellen mellom "bil på hjul" og "bil med hjul i lufta")
(slik at det skulle være rom for minimum x-antall cm utfjæring)

Ketil Tiller har montert OME selv, og svarer sikkert etter hvert :)

God sOMEr :)
Mvh Cato
-01 100 AT35 (37") (KCR++, Dana 50/ARB, OME, 15" felg)
-00 90 VX D-4D på 33" (TTE, OME, ARB, Viair)
x-07 120 GX på 32" (TEMS) solgt

Garasjen vår...

pirken
Innlegg: 87
Registrert: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Sted: Bergen

Re: OME

Legg inn av pirken » tor jul 13, 2017 1:38 pm

Jeg har 75cm framme i dag men leste en eller annen plass at man kunne gå opp i 77,5 med diffdropp. Ser også at man bør ha 50 til 70mm dropp. Husker ikke om jeg har målt dette. Har lest igjenom mange forum men finner liksom ikke noen faste mål som jeg kan stille minn inn etter.
Finner en fin tråd på mud men om 80 serien der mange har listet opp målene sine. Men til 100 har jeg ennå ikke funnet noe bra..
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell

Brukeravatar
cat_out_of_hell
Innlegg: 148
Registrert: tor aug 28, 2008 8:32 am
Sted: Hell

Re: OME

Legg inn av cat_out_of_hell » tor jul 13, 2017 3:01 pm

Fant oppskrifta jeg hadde sett hos Slee, se siste side.....
(fant ikke noe hos OME-sidene i farten)
OME justering LC100
Min. 50-60 mm utfjæring anbefaler de, skal sjekke min også i løpet av ferien...
Mvh Cato
-01 100 AT35 (37") (KCR++, Dana 50/ARB, OME, 15" felg)
-00 90 VX D-4D på 33" (TTE, OME, ARB, Viair)
x-07 120 GX på 32" (TEMS) solgt

Garasjen vår...

Brukeravatar
cat_out_of_hell
Innlegg: 148
Registrert: tor aug 28, 2008 8:32 am
Sted: Hell

Re: OME

Legg inn av cat_out_of_hell » man aug 07, 2017 3:17 pm

Beklager forsinkelsen :oops:

Mål fra skjermkant til nedkant felg (NB: 15-toms felger):
Foran: 77 cm (med diff.drop - vurderer litt justering men fikk ikke målt "utfjæringa" i ferien)
Bak: 82,5 cm.

Mvh Cato
-01 100 AT35 (37") (KCR++, Dana 50/ARB, OME, 15" felg)
-00 90 VX D-4D på 33" (TTE, OME, ARB, Viair)
x-07 120 GX på 32" (TEMS) solgt

Garasjen vår...

pirken
Innlegg: 87
Registrert: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Sted: Bergen

Re: OME

Legg inn av pirken » ons aug 09, 2017 12:42 pm

Takker for svar.. Har 16" felger men jeg målte min til 75 framme og noe lignende din bak.
Så kanskje jeg skal prøve 77 jeg også. Droppet var over 7cm så da burde ikke det være noe problem.
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell

peter80
Innlegg: 183
Registrert: lør jul 25, 2015 5:52 pm
Sted: Plankebyen i Øst

Re: OME

Legg inn av peter80 » ons aug 09, 2017 2:22 pm

Ha bygd ein 100 med fullt OME kit.
Tom stod denne bilen vesentlig høgare bak enn framme.
Det blei betre med mykje ytstyr & ein del hundre liter diesel i bilen.
Den hadde eit HD oppsett, eg må bla i arkivet for å finne fjørnummer. På nevnte bil vart AHC fjerna.
Eg forhldt meg til OME sin beskrivelse ved montering av nye torsjonsstavar framme, den anbefaler 50 til 75mm drop down.
Eg dro den til 60mm


I sommar satte eg opp ein annan 100 kun med OME fjører bak, i fyrste omgang.
Eg re-indekserte originale Diesel torsjonsstaver. utifra husken, endte eg opp med omlg 65-70mm drop & målte 790mm (fri hugs) ifrå nedre kang skjermboge framme til senter hub. Hugs at etter reindeksering sèt fronten seg fort vekk ein god del....
Her skulle det ha stått noko lurt...

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1234
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: OME

Legg inn av beaas » tor aug 10, 2017 9:24 am

peter80 skrev:Ha bygd ein 100 med fullt OME kit.
Tom stod denne bilen vesentlig høgare bak enn framme.
Det blei betre med mykje ytstyr & ein del hundre liter diesel i bilen.
Den hadde eit HD oppsett, eg må bla i arkivet for å finne fjørnummer. På nevnte bil vart AHC fjerna.
Eg forhldt meg til OME sin beskrivelse ved montering av nye torsjonsstavar framme, den anbefaler 50 til 75mm drop down.
Eg dro den til 60mm


I sommar satte eg opp ein annan 100 kun med OME fjører bak, i fyrste omgang.
Eg re-indekserte originale Diesel torsjonsstaver. utifra husken, endte eg opp med omlg 65-70mm drop & målte 790mm (fri hugs) ifrå nedre kang skjermboge framme til senter hub. Hugs at etter reindeksering sèt fronten seg fort vekk ein god del....
De siste bilen var uten AHC originalt? Ellers måtte du vel justere sensor også i tillegg til justere torsjon?

På den første bilen, hvor mye høyere ble bilen foran når du har 60 mm drop? Hvor mye drop er det originalt?

Når det gjelder bakfjærer så er det jo mange å velge blant da du kan se på 80 serie også. Er ikke noe problem å finne ei fjær som ikke gir så mye løft selv med lite last. Men det kan fort bli litt prøving å feiling, alt etter bruk av bil osv.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
ketilt
Innlegg: 390
Registrert: søn okt 17, 2010 10:13 am
Sted: Trondheim

Re: OME

Legg inn av ketilt » tor aug 10, 2017 10:47 am

cat_out_of_hell skrev:Beklager forsinkelsen :oops:

Mål fra skjermkant til nedkant felg (NB: 15-toms felger):
Foran: 77 cm (med diff.drop - vurderer litt justering men fikk ikke målt "utfjæringa" i ferien)
Bak: 82,5 cm.

Mvh Cato
Ikke noe på vits i å sammenligne med bilene våre, Cato og jeg har jo 60mm karosseri løft og utkapping i skjermer i tillegg til ome fjører.
Samt diff dropp for å kompensere for vinkelen man får på stikkakslingene i front. Så om dere andre har lik avstand som dette mellom felg og skjerm, så vil jeg si dere har et problem. Hvis ikke er det nært forestående ihvertfall. Er bra belasting på forstilling når du får disse vinklene.

Tok forstillingskontroll hos Toyota TrondheimBilde




Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. ( ketiltil@online.no )

Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 35
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt

peter80
Innlegg: 183
Registrert: lør jul 25, 2015 5:52 pm
Sted: Plankebyen i Øst

Re: OME

Legg inn av peter80 » tor aug 10, 2017 3:45 pm

beaas skrev:De siste bilen var uten AHC originalt? Ellers måtte du vel justere sensor også i tillegg til justere torsjon?

På den første bilen, hvor mye høyere ble bilen foran når du har 60 mm drop? Hvor mye drop er det originalt?

Når det gjelder bakfjærer så er det jo mange å velge blant da du kan se på 80 serie også. Er ikke noe problem å finne ei fjær som ikke gir så mye løft selv med lite last. Men det kan fort bli litt prøving å feiling, alt etter bruk av bil osv.

Ja, sistnevnte var utan AHC. Det er fånyttes å justere torsjonsstaven på bilar med AHC. Bak fikk denne OME 2860
Utifrå mine tidligare notater er nevnte 790mm totalt feil. Riktig tal er 590mm
Her ønska man å få bilen opp, få den til å stå nærmast "beint" & at den tålte familie-på-ferie-med-oppakkning-++ greit.
Det fikk vi til :-)

Nr 2 er godkjent løfta med 55cm innh SVV. Eg aner ikkje heilt korleis dette er målt. Mine notatar seier meir enn dette.
Originalt drop på denne kan eg oppriktig talt ikkje gje deg eit fornftig tal på. Bilen hadde hatt AHC & var temmelig "skutt" då eg begynnte å pelle på den.
Her skulle det ha stått noko lurt...

gc8
Innlegg: 68
Registrert: lør mai 05, 2012 7:49 pm
Sted: Akershus

Re: OME

Legg inn av gc8 » søn jan 21, 2018 10:29 pm

pirken skrev:Takker for svar.. Har 16" felger men jeg målte min til 75 framme og noe lignende din bak.
Så kanskje jeg skal prøve 77 jeg også. Droppet var over 7cm så da burde ikke det være noe problem.

Hva endte du opp med foran?
2cm diff dropp gir mulighet for maks 77??
Dvs man kan kjøre med 75 foran uten diffdrop? Standard er vel ca 72,5 foran.
Lars

2006 LC 100 285/65/18 BFG AT

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1234
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: OME

Legg inn av beaas » man jan 22, 2018 9:00 pm

gc8 skrev: Hva endte du opp med foran?
2cm diff dropp gir mulighet for maks 77??
Dvs man kan kjøre med 75 foran uten diffdrop? Standard er vel ca 72,5 foran.
Diff drop gjør ikke noe for maks høyde. Det går bare på bedre vinkler og mindre slitasje på framakslingen, sånn sett en fordel uansett om man hever 2 cm eller 5.

Det står over at man anbefaler mellom 50-70 mm drop, minst. Vet ikke hvor mye drop man har på en standard bil, finner du det vet du hvor mye du maks bør gå opp. Ønsker man mer høyde og samtidig ha tilstrekkelig med drop (alternativt mer drop med lavere høyde) må man skifte øvre A arm, UCA heter vel.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

gc8
Innlegg: 68
Registrert: lør mai 05, 2012 7:49 pm
Sted: Akershus

Re: OME

Legg inn av gc8 » man jan 22, 2018 11:49 pm

beaas skrev:
gc8 skrev: Hva endte du opp med foran?
2cm diff dropp gir mulighet for maks 77??
Dvs man kan kjøre med 75 foran uten diffdrop? Standard er vel ca 72,5 foran.
Diff drop gjør ikke noe for maks høyde. Det går bare på bedre vinkler og mindre slitasje på framakslingen, sånn sett en fordel uansett om man hever 2 cm eller 5.

Det står over at man anbefaler mellom 50-70 mm drop, minst. Vet ikke hvor mye drop man har på en standard bil, finner du det vet du hvor mye du maks bør gå opp. Ønsker man mer høyde og samtidig ha tilstrekkelig med drop (alternativt mer drop med lavere høyde) må man skifte øvre A arm, UCA heter vel.

Skal sjekke drop på AHC i morgen, har en bil med AHC og en med OME som er nylig innkjøpt. Skal få justert denne riktig, er ikke så opptatt av å ha den høyest mulig.

Men dette med 2cm diff drop synes jeg er litt forvirrende.
Si at man har 2cm heving uten diffdrop.
Og 5cm heving med diffdrop (som jeg kan se for meg at manger har)
Da vil jo sistnevnte gi dårligere vinkler, eller er jeg helt på jordet?

Har foreløpig justert min til 3,5cm heving, dette ga ca 8cm wheel drop.
Har brukt senteraksel/bolt på bærebru målemetode for å dobbeltsjekke.

Sendte forøvrig forespørsel til Slee Offroad om å kjøpe diffdrop kit,
men dem virket ikke overbegeistret til å gjøre handel :roll:
Lars

2006 LC 100 285/65/18 BFG AT

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1234
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: OME

Legg inn av beaas » tir jan 23, 2018 9:17 am

gc8 skrev: Skal sjekke drop på AHC i morgen, har en bil med AHC og en med OME som er nylig innkjøpt. Skal få justert denne riktig, er ikke så opptatt av å ha den høyest mulig.

Men dette med 2cm diff drop synes jeg er litt forvirrende.
Si at man har 2cm heving uten diffdrop.
Og 5cm heving med diffdrop (som jeg kan se for meg at manger har)
Da vil jo sistnevnte gi dårligere vinkler, eller er jeg helt på jordet?

Har foreløpig justert min til 3,5cm heving, dette ga ca 8cm wheel drop.
Har brukt senteraksel/bolt på bærebru målemetode for å dobbeltsjekke.

Sendte forøvrig forespørsel til Slee Offroad om å kjøpe diffdrop kit,
men dem virket ikke overbegeistret til å gjøre handel :roll:
5 cm heving med diff drop vil gi dårligere vinkler enn 2 cm heving uten diff drop ja. Men bedre å ha diff drop enn ikke å ha med en gang man hever over 2 cm. Det er vel noen begrensinger i hvor mye man kan senke diff'n uten å gjøre alt for store inngrep, derfor ingen tilbyr mer diff drop enn 2 cm. Det er jo et forholdsvis enkelt sett. Kjøpte det for endel år siden men ble aldri montert, Ulv som kjøpte bilen fikk montert OME og den drop'n.

Har handlet endel fra Slee og ikke noe trøbbel. Men da bodde jeg i USA. De er vel som amerikanere flest når det gjelder å forholde seg til noe utenfra... Men vet om flere som har handlet fra Slee herfra også, de sender jo over!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

gc8
Innlegg: 68
Registrert: lør mai 05, 2012 7:49 pm
Sted: Akershus

Re: OME

Legg inn av gc8 » lør mar 10, 2018 1:31 pm

Kjøpte fra Justdifferentials. Kan anbefale CV boots fra stretchcvboot.com overlegen kvalitet :)
Lars

2006 LC 100 285/65/18 BFG AT

gc8
Innlegg: 68
Registrert: lør mai 05, 2012 7:49 pm
Sted: Akershus

Re: OME

Legg inn av gc8 » tir mai 01, 2018 12:38 pm

Er det noen som har OME 2860 eller 2865 fjærer som kan dele mål fra skjermkant til senter på felgen eller nederst på feilgen? Jeg har 2860 og har 81cm fra skjermkant til nederst på felgen eller 61cm fra skjermkant til senter.
Leste lenger opp med en som hadde 82.
Legger jeg inn 100kg så synker den 0,5cm
Kunne tenke meg 77-78 med 100kg last.
Hadde 2865 på en tidligere bil men husker ikke noe mål, står at den skal være 3cm kortere.
Lars

2006 LC 100 285/65/18 BFG AT

gc8
Innlegg: 68
Registrert: lør mai 05, 2012 7:49 pm
Sted: Akershus

Re: OME

Legg inn av gc8 » ons mai 02, 2018 1:45 pm

Rettelse 59cm fra senter til skjermkant
Lars

2006 LC 100 285/65/18 BFG AT

Svar

Gå tilbake til «Generelt 10x»