Tanker om holdbarhet lc150

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon

crazym
Innlegg: 18
Registrert: lør apr 23, 2016 1:47 am

Tanker om holdbarhet lc150

Legg innav crazym » ons nov 08, 2017 5:26 pm

Hei,

Har en lc 150 med 2014 facelift som så smått nærmere seg utløp av garanti. Den er reg helt på tampen av 2013 slik at den er innenfor seteregel på 10år.

Vurderer nå og bytte den ut, da jeg er særs skeptisk til holdbarheten nyere biler med DPF osv kan ha. Noen andre som har tanker rundt dette? Hvor lenge vil en nyere LC holde egentlig? Tidligere var de ho evighetsmaskiner, men den tid er vel forbi?

Hvis den ikke byttes ut nå, så må jeg vurdere å ha den lenge for at det skal svare seg økonomisk. Verdien øker noe igjen når den får seter og hvite skilt, men hvis bilene knapt holder 10 år lenger så går det opp i spinninga.

Tanker?

superhansen
Innlegg: 432
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Hurum

Re: Tanker om holdbarhet lc150

Legg innav superhansen » tor nov 09, 2017 7:03 am

Om du beholder bilen ville jeg kontaktet ett seriøst tuningfirma og kjørt en EGR og DPF Delete som setter disse funksjonene ut av drift.Rustbehandle understell og ramme om dette ikke er gjort.Flusch girkasse,sjekk og rens dyser med Tunap om verdiene ikke er fine.Jeg tror med riktig preventivt vedlikehold så varer disse lenge.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

Buldre
Innlegg: 2
Registrert: tir sep 05, 2006 4:30 pm

Re: Tanker om holdbarhet lc150

Legg innav Buldre » lør nov 11, 2017 12:38 pm

Hei ! Vi hadde en 2006 modell 120GX som vi var svært fornøyd med. Den hadde gått nærmere 450.000 kilometer da vi solgte den. Vår 2012 GX har gått nærmere 200.000 uten problemer av noe slag. Jeg synes den holder seg bedre i forhold til slitasje på setetrekk, ratt etc. Jeg synes også den er bedre med adaptiv cruise control, crawl Control, kameraer foran og på sidene. Vi monterte ryggekamera på vår 120GX. Jeg synes faktisk det virker Simon kvaliteten på 150GX er bedre enn på 120GX. Vi tar sikte på å beholde bilene mange år. Faceliftene og endringene som kom i 2013/2014 og de som kommer nå på 2018 modellen synes jeg ikke er så store, så 2012 modellen vil vi beholde.

crazym
Innlegg: 18
Registrert: lør apr 23, 2016 1:47 am

Re: Tanker om holdbarhet lc150

Legg innav crazym » lør nov 11, 2017 2:49 pm

Buldre skrev:Hei ! Vi hadde en 2006 modell 120GX som vi var svært fornøyd med. Den hadde gått nærmere 450.000 kilometer da vi solgte den. Vår 2012 GX har gått nærmere 200.000 uten problemer av noe slag. Jeg synes den holder seg bedre i forhold til slitasje på setetrekk, ratt etc. Jeg synes også den er bedre med adaptiv cruise control, crawl Control, kameraer foran og på sidene. Vi monterte ryggekamera på vår 120GX. Jeg synes faktisk det virker Simon kvaliteten på 150GX er bedre enn på 120GX. Vi tar sikte på å beholde bilene mange år. Faceliftene og endringene som kom i 2013/2014 og de som kommer nå på 2018 modellen synes jeg ikke er så store, så 2012 modellen vil vi beholde.



Betryggende å høre. Har dere hatt luftfjæring på disse? Jeg tror jeg kommer til å fjerne dpf og blokkere egr snart, også satse på å ha den en stund lenger. Mulig det finnes noen forsikringer en kan tegne for å slippe unna de værste utgiftene om en er uheldig

Buldre
Innlegg: 2
Registrert: tir sep 05, 2006 4:30 pm

Re: Tanker om holdbarhet lc150

Legg innav Buldre » lør nov 11, 2017 3:55 pm

Hei. Vi hadde luftfjæring på 2006 modellen og også luftfjæring på 2012 modellen. Veldig praktisk med luftfjæringen når man skal hekte tilhenger av og på, samt heve bilens høyde når vi kjører inn og ut fra hytta med mye snø. Jeg synes luftfjæringen gir mer komfortabel kjøring, men det kan medføre økte utgifter. Vi skiftet en belg på 2006 modellen, men da hadde den gått over 400.000 kilometer. Utrolig god fremkommelighet med Land Cruiser Vi fikk girkassen på 2012 modellen undersøkt hos Rats, for å vurdere Flushing. Det var ikke nødvendig, slik at det kun ble skifte av olje. Vi har ikke hatt noe problemer med dieselpartikkelfilter eller EGR ventil. Jeg vil anbefale lanolin understellsbehandling. Det hinder rust, samt at bolter ruster fast.

crazym
Innlegg: 18
Registrert: lør apr 23, 2016 1:47 am

Re: Tanker om holdbarhet lc150

Legg innav crazym » lør nov 11, 2017 5:21 pm

Lanolin har jeg allerede behandlet med for 1.5 år siden, så det er snart ny runde. Jeg har også flushet gearkassa på 100.000km. Så da med egr og dpf bort nå satser jeg på at det holder...LENGE ;)

haavardm
Innlegg: 73
Registrert: lør feb 21, 2015 9:08 pm
Sted: Bergen

Re: Tanker om holdbarhet lc150

Legg innav haavardm » lør nov 11, 2017 7:12 pm

Du kommer nok til å bytte vannpumpe på ett eller annet tidspunkt.

Få Toyota til å måle dyseverdier på minst annenhver service :)
----------------------
Håvard

LC150 -2010 http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23512

crazym
Innlegg: 18
Registrert: lør apr 23, 2016 1:47 am

Tanker om holdbarhet lc150

Legg innav crazym » lør nov 11, 2017 8:23 pm

haavardm skrev:Du kommer nok til å bytte vannpumpe på ett eller annet tidspunkt.

Få Toyota til å måle dyseverdier på minst annenhver service :)


Måling av de har ikke jeg gjort ennå, mulig Toyota selv har gjort det på en eller annen av servicene. Skal høre neste gang. Har tunap eller annen tilsetning noe for seg ifht disse?

Vannpumpa blir vel bytta på hver hovedservice mener jeg? (Den med bytte av reg.reim)


Gå tilbake til «Generelt 15x»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester