Feilkode p1420/33

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

Svar
oystein_hj100
Innlegg: 26
Registrert: man jul 25, 2011 7:55 am

Feilkode p1420/33

Legg inn av oystein_hj100 » søn feb 04, 2018 10:28 am

Har trøbla mye etter en litt for heftig motorvask på min HJ100 (2001-mod, aut.) og har fått mye gode innspill her på forumet. Er nesten i mål nå. Det eneste som mangler er å få slukka motorvarsellampa i forbindelse med EU-godkjenning. Feilkoden er p1420/33 "intake constrictor control open or short". Etter mye feilsøking har jeg fått beskjed fra verkstedet at det er brudd i en jordkabel til "intake shutter" (vet ikke hva den heter på norsk). Når jordkabelen fikses står spjeldet på intake shutter stengt hele tiden, slik at motoren ikke starter. Når jordkabelen er koblet fra, står spjeldet åpent hele tiden og bilen går helt normalt. Problemet er da motorvarsellampa som må være slukket for å få EU-godkjenning. Verkstedet sier at det er signal E17 fra ECU som det er en feil med. Har bytta ECU, så den er ikke original. Visstnok så skal det være en transistor i ECU som gir signal om å åpne og lukke intake shutter. Denne kommer visstnok i 2 versjoner, elektronisk og ikke-elektr. Det er sannsynlig at ECU og intake shutter ikke "passer sammen". Original ECU er umulig å oppdrive for den ble bare produsert i 8 mnd i 2001. Det enkleste er å sørge for at feilkoden ikke blir generert. Har hørt om flere som har fått omgått feilkoden men har behov for en Petter Smart som kan hjelpe meg med det. Innspill?

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1530
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Feilkode p1420/33

Legg inn av frode » søn feb 04, 2018 3:02 pm

På en 2001 er intake shutter butterfly vakumoperert, med en solenoid (VSV) som styrer vakum. Hvis du har en E-ECU som er til en nyere bil med elektrisk operert butterfly, så vil det være et problem ja. Nå er det vel slik at de nyere bilene som har ny ecu og elektrisk butterfly, også har 5-trinns kasse, som styres av den samme ecu-en, så da trodde jeg at det ikke gikk an å bytte ecu-er slik. Men, det kan jo være noen endringer, eller "overgangsmodell" el.l. I alle fall kan vel ecu-en lures ved å koble på en motstand av riktig størrelse for å emulere tilkoblet butterfly-styring, enten elektrisk motor eller vakumsolenoid.

Nå går jeg ut fra at du har vakumstyrt, og da er det er også et rele i motorrommet som er med på styringen av intake shutter. Denne har en egen sikring også, kalt ECD. For at VSV (Vacuum Solenoid Valve, eller noe sånt) skal holde intake shutter åpen, må ECU gi jord på plugg E17 pin 10, direkte til den ene siden av VSV, pin 2 (kabelfarge W-L). OG, i tillegg, må VSV få pluss 12 V gjennom releet i motorrommet. Releet styres også av ecu, pin 3 på E19 (kabelfarge B-W) som gir plusspenning til relespolen. Jordingen det er snakk om må være jord til denne relespolen. Plusspenningen til relekontakten (som går videre til VSV) går fra batteriet gjennom to Fusible Links (hovedsikringer på batteriterminalen) ALT og MAIN, og gjennom sikringen ECD.
Hvis noe av dette mangler, vil VSV slippe vakum til intake shutter og stoppe motoren.

Man skulle vel da tro at bare ved å fjerne vakumslangen (og blinde den av) vil motoren ikke kunne stoppes av av intake shutter.

Se vedlegg. (Hvis du har elektrisk stepper motor, så er dette feil vedlegg)
Vedlegg
intake shutter vacuum m_em_0020.pdf
(90.95 kiB) Lastet ned 8 ganger
intake shutter vsv diagram m_di_0054.pdf
(73.91 kiB) Lastet ned 7 ganger
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

ofrovold
Site Admin
Innlegg: 1900
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Feilkode p1420/33

Legg inn av ofrovold » søn feb 04, 2018 5:11 pm

frode skrev:På en 2001 er intake shutter butterfly vakumoperert, med en solenoid (VSV) som styrer vakum. Hvis du har en E-ECU som er til en nyere bil med elektrisk operert butterfly, så vil det være et problem ja. Nå er det vel slik at de nyere bilene som har ny ecu og elektrisk butterfly, også har 5-trinns kasse, som styres av den samme ecu-en, så da trodde jeg at det ikke gikk an å bytte ecu-er slik. Men, det kan jo være noen endringer, eller "overgangsmodell" el.l. I alle fall kan vel ecu-en lures ved å koble på en motstand av riktig størrelse for å emulere tilkoblet butterfly-styring, enten elektrisk motor eller vakumsolenoid.

Nå går jeg ut fra at du har vakumstyrt, og da er det er også et rele i motorrommet som er med på styringen av intake shutter. Denne har en egen sikring også, kalt ECD. For at VSV (Vacuum Solenoid Valve, eller noe sånt) skal holde intake shutter åpen, må ECU gi jord på plugg E17 pin 10, direkte til den ene siden av VSV, pin 2 (kabelfarge W-L). OG, i tillegg, må VSV få pluss 12 V gjennom releet i motorrommet. Releet styres også av ecu, pin 3 på E19 (kabelfarge B-W) som gir plusspenning til relespolen. Jordingen det er snakk om må være jord til denne relespolen. Plusspenningen til relekontakten (som går videre til VSV) går fra batteriet gjennom to Fusible Links (hovedsikringer på batteriterminalen) ALT og MAIN, og gjennom sikringen ECD.
Hvis noe av dette mangler, vil VSV slippe vakum til intake shutter og stoppe motoren.

Man skulle vel da tro at bare ved å fjerne vakumslangen (og blinde den av) vil motoren ikke kunne stoppes av av intake shutter.

Se vedlegg. (Hvis du har elektrisk stepper motor, så er dette feil vedlegg)
Hvordan ser el skjemaet ut for en ecu med elektrisk shutter?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1530
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Feilkode p1420/33

Legg inn av frode » søn feb 04, 2018 6:20 pm

ofrovold skrev:Hvordan ser el skjemaet ut for en med elektrisk shutter?
Slik:
Vedlegg
intake shutter 2003- diagram m_di_0023.pdf
(68.94 kiB) Lastet ned 7 ganger
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

ofrovold
Site Admin
Innlegg: 1900
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Feilkode p1420/33

Legg inn av ofrovold » søn feb 04, 2018 6:39 pm

frode skrev:
ofrovold skrev:Hvordan ser el skjemaet ut for en med elektrisk shutter?
Slik:
Så.. Man skulle kunne sette inn en 20 ohms motstand mellom pin 9 og 10 på E17 for å simulere steppermotor på den utgangen?
Eks:
https://m.elfadistrelec.no/en/power-res ... simi=99.55
?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1530
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Feilkode p1420/33

Legg inn av frode » søn feb 04, 2018 7:14 pm

ofrovold skrev:.. Man skulle kunne sette inn en 20 ohms motstand mellom pin 9 og 10 på E17 for å simulere steppermotor på den utgangen?
og en til mellom 7 og 8 også. Det er minst to spoler på en steppermotor.
Men jeg tror ikke det er en ecu for stepper motor intake shutter. Så vidt jeg vet ville det inkludert styring for 5-trinns kasse, og ikke mulighet for 4-trinns. De to ecu-ene er ganske vesensforskjellige. Det må evt være en variant av vakumstyringen, eller bare en feil i kretsen, f.eks noe med den relestyringen.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

ofrovold
Site Admin
Innlegg: 1900
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Feilkode p1420/33

Legg inn av ofrovold » søn feb 04, 2018 7:24 pm

Men fungerer stopp av motor da?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1530
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Feilkode p1420/33

Legg inn av frode » søn feb 04, 2018 9:22 pm

Ja. Motor stopper når drivstofftilførselen stopper. Dvs, den stopper vanligvis, ved normale forhold. Men, hvis du har mye oljedamp i innsuget (ingen catch can og overbelastet motor), eller slitte turbolager, så kan motoren fortsette med smøreolje som drivstoff.

Det var vel det som skjedde med Ulv sin. Turboen knakk og smøreoljen strømmet fritt. Da ruser motoren til oljen er oppbrukt eller noe knekker. Dette er et problem som generelt sett kan skje med alle turbodiesler.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

oystein_hj100
Innlegg: 26
Registrert: man jul 25, 2011 7:55 am

Re: Feilkode p1420/33

Legg inn av oystein_hj100 » man feb 05, 2018 8:08 am

Takk for rask tilbakemelding!

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»