BJ73 1988

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
reime
Sted: Drammen

BJ73 1988

Legg inn av reime » tor mar 29, 2018 12:39 pm

Jeg begynner en tråd, muligens i tidligste laget, men skitt au.
Har i alle år drømt om å ha en LC, naturligvis. Tilfeldigheter ville ha det til å skje nå.
Kona er fra Spania og familien hennes hadde en gammel bil som skulle byttes ut med en nyere Navara. Jeg har sett og kjørt den for noen år siden under vedsanking uten at jeg tenkte noe mer over det. Når de nå skulle kvitte seg med den for en slikk og ingenting ba jeg om å få overta den, ganske uvitende om hva det var for slags bil. Den har gått i underkant av 200k og i følge gamlingen lite/ikkeno(?) rust. Den har gått i fjellene i Nordspania, nærmere bestemt Tombrio de Abajo, hvor det stort sett er ganske tørt, aldri salta og heller ikke sjøvann. Der har den blitt brukt på jakt, som fraktebil og til å komme seg rundt i utmarka. Stått i garasje hele sitt liv, 1 eier. Jeg tok’n egentlig usett.

Jeg går ut ifra at de fleste her kjenner følelsen når et prosjekt er i startfasen. Det er vanskelig å vente. La derfor ut et bilde av bilen i en Finn-annonse etter et hengerfeste som må monteres. Blei da kontakta av en hyggelig og kunnskapsrik kar som heter Kai. Med hengerfeste! Han lurte på om bilde var av den faktiske bilen jeg hadde. Det kunne jeg bekrefte, og da kom det frem at det ikke var en standard LJ70 slik jeg trodde, men en BJ73. Akkurat som om jeg visste forskjellen... Det har jeg funnet ut litt mer om nå og det ser ut som en god deal foreløpig. Bare vi får den til Norge.
Spanjolene er helt sikre på at det er en 2,5TD og i så fall kan det vel dessverre ikke være noe annet enn en VM-Diesel som står i. Det er vanskelig å finne lovord om akkurat den løsningen når man gjør research. Flere skriver at den legger på røret omkring 200k. De er ikke bekymra for langturer der nede, men det er jeg blitt det etter å ha lest om motoren.
Vi skal hente bilen i juni, ja vi, altså kjerring og 2+4-åring. Det blir familietur fra Tombrio til Santander. Ferje til Portsmouth og videre med bil Bildetil Harwich. Ferje til Hoek van Holland og så ei langstrekke til Kiel før Color Fantasy tar oss til Oslo med badebasseng og taxfree og det hele. Totalt blir det kun litt i overkant av 1000km kjøring. Det må vi håpe at den klarer. Den skal leveres på et lokalt verksted som kan denne typen bil for en liten service med oljeskift og TLC for å minimere risikoen. I tillegg får jeg holde meg unna høyhastighetsveier og være obs på overoppheting samt passe på å kjøle ned godt når den er varm...

Vel hjemme i Norge er det vel uunngåelig med et motorbytte.

Jeg er helt nybegynner på LC. Har meldt meg inn i NLCK etter påbud fra Kai og for sikkerhets skyld også NAF. Har skrudd noe før, men mest tohjuling og landbruksmaskiner. Har vokst opp på gård, men bor nå i Drammen hvor jeg kun har 1 garasjeplass og begrensede muligheter for å skru. Men det løser seg delvis ved at konas bil får flytte ut i friluft.
Fremover er jeg takknemlig for tips og hint av alle slag. Spesielt mtp en ny motor, men også alt annet.

Håper dette blir en tråd som ender i noe bra.
Foreløpig har jeg kun tre ting
- et hengerfeste
- baksetebelter
- mange spørsmål

Mvh
Lars

Sent from my iPhone using Tapatalk
BJ73 1988 VM-Diesel(foreløpig). Ikke er'n kommet til landet enda heller.
Peg Perego John Deere Ground Loader

srs
Sted: Oslo

Re: BJ73 1988

Legg inn av srs » tor mar 29, 2018 9:50 pm

Artig historie og jeg håper du forteller hvordan det går videre med reisen, det å kjøpe bil fra Spania og bilen. Gleder meg til det allerede. Kan jo være artig å begynne å kikke etter en erstatnings motor til den som sitter i. Om motoren ikke har tatt kvelden av overoppheting i Spania så holder den jo muligens her i Norge x antall år også, men du er kanskje ivrig etter å skru litt?
1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120

Brukeravatar
reime

Legg inn av reime » tor mar 29, 2018 10:19 pm

srs skrev:Artig historie og jeg håper du forteller hvordan det går videre med reisen, det å kjøpe bil fra Spania og bilen. Gleder meg til det allerede. Kan jo være artig å begynne å kikke etter en erstatnings motor til den som sitter i. Om motoren ikke har tatt kvelden av overoppheting i Spania så holder den jo muligens her i Norge x antall år også, men du er kanskje ivrig etter å skru litt?
Ja, ørlite grann ivrig er jeg jo. Vil ha bilen strøken og driftssikker. Og da må nok uansett motoren ut på et tidspunkt. Og jeg ser helst at det skjer før havariet kommer. Så om noen har eller kommer over en motor som passer er jeg åpen for å bytte snarlig.

Men først skal den hellakkeres og understellsbehandles. Deretter OME og nye hjul. Kommer ikke til å bli mangel på ting å finne på tror jeg. Har fått mye inspirasjon fra garasjetrådene her, så får prøve å lage komplett dokumentasjon her...

Brukeravatar
reime

Legg inn av reime » fre mar 30, 2018 6:37 pm

Batterilading og luftetur på bilen min i dag. Litt usikker på hvem som kjører og hva den ølboksen gjør på panseret, men det får jeg ikke gjort stort med uansett.

Bilde

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib » søn apr 08, 2018 3:54 pm

Mycket spännande! Håller tummar för att turen hem går bra, det leder gärna till fler turer :) .

Kunskapen om LC i denna klubben och i forumet är i världsklass så får du bara hem bilen är du i trygga händer.

Brukeravatar
reime

Legg inn av reime » søn apr 08, 2018 9:48 pm

jonwib skrev:Mycket spännande! Håller tummar för att turen hem går bra, det leder gärna till fler turer :) .

Kunskapen om LC i denna klubben och i forumet är i världsklass så får du bara hem bilen är du i trygga händer.
Ja takk! Det er et supert forum! Er overbevist om at jeg får mye glede av dette framover. Har allerede hatt gleden av å treffe TurboKai som jeg har fått bra tips og hjelp av.

Noen kikka under teppet bak i bilen for meg... :
66273279-6c1b-4f95-981c-e9263d34734f.jpg
66273279-6c1b-4f95-981c-e9263d34734f.jpg (359.9 kiB) Vist 712 ganger
... så da har jeg lagt opp til litt intensiv aktivitet før avreise fra Spania;
- retting av småbulker og hellakkering med epoxy, deretter med originalfargen og klarlakk.
- pussing av gulv innvendig og evnt det vi finner av overraskelser. Hvit bedliner og teppene tilbake på plass(om de er fine nok).
- montering av 1-DIN DAB med Apple CarPlay og sånn fancy 7-toms skjerm som kommer ut av spilleren og svinger seg elegant oppover. Håper inderlig at den passer...
- montering av nye setebelter bak
- montering av OME
- spansk EU-kontroll
- montering av kjerring og unger, fylle diesel og sette snuten nordover

Brukeravatar
reime

Legg inn av reime » fre jun 01, 2018 6:47 pm

EU-godkjent uten feil.

Mye arbeid framover:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Vedlegg
6bee770d-7dbc-452c-a2f2-c30d8b001c17.jpg
6bee770d-7dbc-452c-a2f2-c30d8b001c17.jpg (326.32 kiB) Vist 392 ganger

Brukeravatar
reime

Legg inn av reime » lør jun 02, 2018 8:13 am

Prepping før bedliner. Ikke finnet et eneste punkt med dypere rust. Kun litt overflate der det har vært fukt under mattene. Mye mindre jobb enn det kunne blitt dømt etter bilder jeg har sett her inne. Phew...

Bilde

Bilde

Bilde

meller

Legg inn av meller » lør jun 02, 2018 5:28 pm

Ser meget bra ut det der.
Spørsmål; kan du ta et bilde av festeanordningen der baksetene klikkes på plass i bakkant? Driver og lager personbil av en 73 varebil. Jeg har originalseter, så da kan jeg kopiere.

Brukeravatar
reime

Legg inn av reime » lør jun 02, 2018 6:14 pm

meller skrev:Ser meget bra ut det der.
Spørsmål; kan du ta et bilde av festeanordningen der baksetene klikkes på plass i bakkant? Driver og lager personbil av en 73 varebil. Jeg har originalseter, så da kan jeg kopiere.
Det skal jeg nok få til i løpet av uka som kommer!

Brukeravatar
reime

Legg inn av reime » tir jun 05, 2018 12:17 am

Var det dette du tenkte på?

Bilde

meller

Legg inn av meller » tir jun 05, 2018 2:19 pm

Det var det jeg var ute etter, takk!

Svar

Gå tilbake til «Garasje»