Air condition lekkasje

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
bergen77
Sted: Bergen

Air condition lekkasje

Legg inn av bergen77 » fre apr 06, 2018 3:26 pm

Har lekkasje på røret bak til bakre air condition. Har ikke brydd meg med dette i noen år så husker ikke akkurat hvor lekkasjen ble oppdaget.
Det ble fyllt væske med uv farge som senere var å finne helt bak, mener det var akkurat der hvor rør/slange går inn i bilen til den bakre air conditionen. Er det noen som kjenner til slike lekkasjer og hvilke del som må byttes? Er det slangene der som skal byttes kanskje?

Brukeravatar
macivar

Re: Air condition lekkasje

Legg inn av macivar » lør apr 21, 2018 9:37 pm

Hei

Det du beskriver høres ut som vårt problem for et par år siden. Vi har også en GX hvor det var lekkasje der hvor rørene går opp i gulvet til 3 seterad osv.
Fikk pris av Toyota på dette; ca 25.000NOK men kunne bli dyrere og kunne bli ørlite billigere... :shock: Årsak til pris var at man må ut med nesten alt inni bagasjerom og antakeligvis bytte en god del deler og ikke minst rør under hele bilen fordi de ikke er delt noe sted nettopp pga faren for lekkasjer.
Som du sikkert skjønner så ga vi blanke F... i å fikse dette på noen annen måte enn å kappe rørene rett bak torpedoveggen, blende de og fylle på ny gass så vi har AC i de 2 fremste seteradene. (Har rigget bilen med skuffeløsning i bagasjerom så blir ikke noe transport av folk der med det første...)

Ivar
2007 mod. LC 120 GX AT35"

2004 mod. LC100 HDJ (solgt)

2004 mod. LC 120 VX (solgt)

bergen77

Legg inn av bergen77 » lør apr 21, 2018 9:48 pm

Nå er det jo to fleksible slanger der rørene går opp i bilen. Jeg ser ikke noe grunn for å bytte rørene under. Er ganske sikker på at uv lampen viste lekkasje der de fleksible slangene gikk opp. Er jeg heldig vil lekkasjen være i de fleskible slangene. Er det noe måte å lekkasjeteste dette uten å måtte fylle gass?
LC120GX 2007

bergen77

Legg inn av bergen77 » tor jun 14, 2018 8:38 pm

Jeg har fortsatt ikke utbedret dette men lurte på å kikke på det nå.
Etter litt mer sjekk er det stive rør der jeg trodde det var fleksible rør, Toyota har stive priser på disse.
Fra det jeg husker når vi sjekket med uv så kom lekkasjen der hvor rørene gikk opp. Rørene er delt forann dette så det vil uansett ikke være aktuellt å bytte de lange rørene under bilen med mindre nye skader har oppstått siden sist.

Jeg har nå kjøpt o-ringer som passer begge sidene av de to rørene bakerst, hele 70 kroner måtte jeg ut med da så håper jo at det kan være disse.
Fra youtube filmer har jeg inntrykk av at slike o-ringer er hyppigeste grunn til lekkasje, men det varierer sikkert fra bil til bil.

Planen er å løsne de to rørene bak og inspisere de, jeg tror det er bare en mutter eller bolt som skal løsnes der på hver overgang. Men er det mulig å trykkteste slike, tenker da å trykkteste rørene etter at de er montert på bakre air condition. Er det bare å sette litt trykk på røret og se om det minker kanskje?
LC120GX 2007

Svar

Gå tilbake til «Generelt 12x»