"Bits" til reservehjulsheis

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Sted: Oslo

"Bits" til reservehjulsheis

Legg inn av Snekker_Andersen » ons mai 09, 2018 10:08 pm

Når man kjører Toyota generelt og LC spesielt så er man vant til at alt fungerer hele tiden.
Vi har nå eid vår bil i 6 år, og for noen dager siden tenkte jeg at hmmm, reservehjulet har jeg aldri sjekket. Kanskje greit å prøve hvordan få det hjulet ned i udramatiske omgivelser hjemme i gårdsplassen. Men dengang ei.
Verktøysettet inneholdt noen rør med firkantfester. Disse kan man skjøte sammen og stikke inn gjennom "luken" oppå støtfangeren bak. Verktøysettet inneholdt derimot ikke "bitsen" som skal passe inn på heisemekanismen langt der inne i hullet.
Denne "bitsen" ser ut til å være en rimelig voksen torx med hull i midten.
Burde den "bitsen" befinne seg i verktøyveska, eller er den lagret et annet lurt sted i bilen? Jeg spør ikke hvor forrige eier eller jeg kan ha lagt den, men hvor den befinner seg originalt.
Noen som vet hvilken størrelse / betegnelse det er på "bitsen" og som kanskje kan legge ut et bilde av hvordan den ser ut?
HDJ 100 2006
Urban Cruiser 2011
Volvo Duett skapvogn 1960

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Re: "Bits" til reservehjulsheis

Legg inn av frode » tor mai 10, 2018 1:11 am

Bilde:
https://forum.ih8mud.com/threads/spare- ... st-9977651

Hadde en slik en gang. Hvis den ikke er i verktøysettet eller noen av rommene baki, kan være i hanskerom, dørlomme eller midtkonsoll.
Uten den kan du skru ned traversen som reservehjulsheisen sitter på, 2 bolter på hver side. Så fjerner du hele bits-innsatsen og bruker bare jekk-kroken heretter.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
Snekker_Andersen

Legg inn av Snekker_Andersen » tir mai 22, 2018 7:38 am

Tusen takk for raskt og utførlig svar fra deg - som alltid.
Har foreløpig ikke lokalisert denne bitsen i bilen vår, men skal ta en runde til.
Kan den finnes på en "høgger"? Er dette en del som kun finnes til LC100, eller har andre Toyota-modeller noe tilsvarende?
Alternativt får jeg bygge om slik du sier.
HDJ 100 2006
Urban Cruiser 2011

Brukeravatar
Snekker_Andersen

Legg inn av Snekker_Andersen » ons mai 23, 2018 8:48 am

Pinlig nok så lå bitsen pent i originalforpakning i en av siderommene bak.
Jeg hadde bare sett etter en metallbits, og ikke vært innstilt på at den kunne ligge i en plastinnpakning.

Da var det bare å sette i gang med møkkajobben.
Hjulet lot seg fint sveive ned - merkelig nok. Det så ut som forventet etter 1 oljebehandling og 2 lanolinbehandlinger der hjulet har hengt på plass.
Etter en times avfetting og tørking ble både hjul og hjulpose som nytt igjen. Dekket fikk riktig lufttrykk og ble heist på plass igjen.
Håper at jeg ikke får bruk for det, men nå har jeg i alle fall kontroll på delene - og fått bort 12 år med skitt og lort.
HDJ 100 2006
Urban Cruiser 2011

gc8
Sted: Akershus

Legg inn av gc8 » fre jun 22, 2018 1:07 am

Jeg har to bits til overs hvis det skulle være av interesse. Har merket meg at bits fra 06 til 98 ikke har samme mønster
Lars

2006 LC 100 285/65/18 BFG AT

Svar

Gå tilbake til «Generelt 10x»