2008 173 hk vs 2006 166 hk

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
christianhoest
Innlegg: 53
Registrert: tir jan 28, 2014 5:56 pm
Sted: Bergen

2008 173 hk vs 2006 166 hk

Legg inn av christianhoest » tir sep 04, 2018 7:45 pm

Hei, jeg er på nippet til å kjøpe meg en lc120 igjen, denne gangen er det 2008 med 173 hk. Det jeg lurer på er om det er noen som vet om det er noe særlig forskjell på 166 og 173 hk motorene? Er det samme dyseproblematikk? Har bedt eier om å få lest av dyseverdiene ved service nå. Ellers antar jeg at man ikke merker noe særlig forskjell i effekt på de to motorene?

Takker for svar.

Mvh, Christian
Mvh,

Christian Høst

Toyota LC 120

superhansen
Innlegg: 516
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: 2008 173 hk vs 2006 166 hk

Legg inn av superhansen » ons sep 05, 2018 8:23 pm

Har selv en 2008 model jeg har byttet dyser pga verdier som begynte å nærme seg grensen(+- 3)på kald motor,gjerne flere minus grader når du måler.Har du ikke den stygge raklingen mellom 1500-2000 rpm på kald motor så skal det være greit.
Det er hovedsakelig 2 ting knyttet til dyser som kan gå galt.Noen modeller hadde dysepakninger som ikke tettet skikkelig grunnet feil legering på pakningene.Dette resulterer i tett oljesil og skjært motor.
Det andre er dyser som slutter å forstøve slik at det "Spyles"Hull i stempel.Jeg tror det siste kan løses/utsettes med jevnlig dyserens eller tilsetning som renser dysene.Også greit å være innforstått med at commonrail dyser ikke er evigvarende,og må byttes etter x antall km eller år.Mange mener at tilsetning av Biodiesel er drepen på disse dysene.
2008 bør ha riktig dysepakning,så det eneste du bør ha koll på er verdien på dysene.
Hvor langt har bilen gått?Og selv om det ikke er veldig kaldt nå,så la bilen stå og mål på kald motor.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.

christianhoest
Innlegg: 53
Registrert: tir jan 28, 2014 5:56 pm
Sted: Bergen

Re: 2008 173 hk vs 2006 166 hk

Legg inn av christianhoest » tor sep 06, 2018 9:59 am

Hei, takk for utfyllende svar! Jeg er fullstendig klar over at det står masse her på forumet om dyser og pakninger. Det jeg ikke fant var om det var noe særlig forskjell på årstallene på bilene. Den jeg kikker på (ikke kjøpt enda) er en 2008 modell som er gått 205000 km. Alle servicer fulgt på Toyota Ramstad. Antar at de sjekker slike ting ved service og hovedservice? Litt betenkt da den har blitt mye brukt til trekk av hestehenger, men girkasse er ifølge eier flushet jevnlig på anbefaling av Toyota. De skal måle dyseverdier før et evt kjøp fra min side. Ellers har jeg brukt en del tid på å lese meg opp på forebyggende tiltak på disse motorene. Håper alt ser bra ut på verdimålingene og at det snart bikker mot kjøp :D

Christian

superhansen
Innlegg: 516
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: 2008 173 hk vs 2006 166 hk

Legg inn av superhansen » tor sep 06, 2018 10:07 am

Tror ikke man skal stole på at dyser sjekkes ved service,som regel går de igjennom ett skjema med spesifikke punkter,og der tror jeg ikke sjekk av dyser er ett punkt.Om mulig prøvekjør bilen med kald motor og kasse,sjekk hvordan den girer da mtp girkassa


Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.

christianhoest
Innlegg: 53
Registrert: tir jan 28, 2014 5:56 pm
Sted: Bergen

Re: 2008 173 hk vs 2006 166 hk

Legg inn av christianhoest » tor sep 06, 2018 12:06 pm

Ok, takk for tips! :)
Mvh,

Christian Høst

Toyota LC 120

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»