Bremsefeil - eller feil på forstilling?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
annmay

Bremsefeil - eller feil på forstilling?

Legg inn av annmay » lør sep 08, 2018 11:41 am

Jeg har en 2004 modell som bare har gått 120 000 km. Forleden dag kjørte jeg gjennom operatunellen i Oslo - og plutselig napper det i høyre forhjul - og bilen trekker rett ut til siden. Jeg forsto ikke hva som skjedde - tenkte at det kanskje måtte være en oljeflekk i veibanen, og kjører videre etter å ha bremset ned. Så skjer dette på nytt igjen i en sving - og jeg registrerer noe som jeg oppfatter som at ABS bremsen napper til på det ene forhjulet.
Jag har passasjerer i bilen som også skvetter til.
Som en konsekvens drar jeg direkte til nærmeste Toyota verksted. De tar en prøvetur - opplever det samme, og mener at det må være feil på elektronikken i bremsene.
Dagen etter tar jeg kontakt med Toyota verkstedet. Da har de endret mening - og hevder nå at det er forstillingen som er feil. De sier at styringen er skjev - og at det har gitt symptomene jeg har kjent.
Selv tror jeg at det må ha vært bremsefeilen som har forårsaket forstillingsfeil når jeg gjentatte ganger har måttet holde tilbake rattet mens det har trukket til siden.
Nå er jeg litt usikker på om bilen er sikker å kjøre.
Er det andre som har hatt samme opplevelse? Stemmer det at forstillingsfeil gir en hakkende følelse i ratt og bil som samsvarer med lyden av ABS bremser som napper til, og trekker bilen til siden? Eller er det elektronikken i bilen som spiller meg et puss.

Jeg har kjørt nesten 500 000 km med en 2001 model - og hadde aldri denne opplevelsen i den bilen.
:shock:

Andreas30
Sted: Bærum

Re: Bremsefeil - eller feil på forstilling?

Legg inn av Andreas30 » ons sep 12, 2018 6:36 pm

Hei Kan nesten høres ut som feil på en abs sensor
Forstillings feil er jo ikke veldig vanlig på disse bilene har selv kjørt snart 400 000 km med min LC 120
Har aldri opplevd noe av dette du opplever her men må jo prøve og hjelpe til så godt vi kan .
Ikke kommet opp noe abs lampe ?

Vist jeg skal anbefalle deg et verksted som er Dyktige på Land crusier
så vil jeg anbefalle deg og reise til toyota Lier der vet dem hva dem driver med og finner feilen .

Kan fort bli dyrt og være på et verksted der dem sier dem tror og bytter ditt og datt med deler er desverre noen slike verksteder i dag .

Håpe det blir en Ording :D
05 mod lc 120 vx
379 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk
Jobber som Steinknuser i Pukkverk

A.O.M

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»