Dab montering av Toyota forhandler OK?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
bonde

Dab montering av Toyota forhandler OK?

Legg inn av bonde » ons aug 14, 2019 8:01 pm

Hei!
Jeg fikk for to år siden installert dab adapter fra min lokale Toyota forhandler. Grunnen var at jeg IKKE ønska fm-sender med dab-driten. Henta bilen og der var det montert Tiny dab adapter med FM sender (og tilhørende lydstøy og nedsatt volum). Først da opplyste de om at det ikke var mulig å koble til uten FM sender, men at de kunne fjerne adapteret igjen hvis jeg ikke var fornøyd. Lang historie kort; jeg ga blaffen og fortsatte med dab adapteret, selv om jeg skulle montert et nytt helt greit for under halve prisen.
MEN, så til sakens kjerne; adapterer slutta å virke etter at alarmen gikk på, og litt demontering i dag så finner jeg følgende: monteringen består i et åpent uisolert sigarettenneruttak (strøm henta fra gudene vet hvor) og et usb sigarettennerstikk, teipa i beste Macgyver stil. Jeg vil jo ikke være over snittet sær, men er dette OK fra en merke forhandler? Jeg hadde liksom forventa litt mer.... 🤔
Vedlegg
IMG_20190814_193943.jpg
IMG_20190814_193943.jpg (54 kiB) Vist 1306 ganger
IMG_20190814_194245.jpg
IMG_20190814_194245.jpg (50.32 kiB) Vist 1306 ganger
'05 LC120GX med 380.000 (nesten) feilfrie kilometer på telleren. :D :D
Min Toyota historikk:
1982 Hilux S cab (solgt)
2010 Hilux Xcab (Solgt)
2013 Hilux Dcab SR+ (Solgt)

bonde

Re: Dab montering av Toyota forhandler OK?

Legg inn av bonde » ons aug 14, 2019 8:02 pm

Og, er det noen som har en god forklaring på hvorfor usb stikket har gått dundas når alarmen gikk? (Det var det som var feilen)
Min Toyota historikk:
1982 Hilux S cab (solgt)
2010 Hilux Xcab (Solgt)

headhunternor

Legg inn av headhunternor » lør aug 31, 2019 9:26 am

Det kan være alarmen ble utløst hvis det ble en kortsluttning i usbporten. Mange alarmer i hus som har blitt utløst avtordenvær osv så forundrer meg ikke. med tanke på spenningsfeil osv

bildilla
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av bildilla » tor sep 05, 2019 6:43 am

Jeg burde blitt sjokkert over det du finner, etter såkalt proff montering....

Men nei, jeg er ikke det.

Hører det ene eksemplet etter det andre....

Jeg burde blitt sjokkert over at du sier at du ikke orket å klage over at dette var en sender løsning via FM...

Men jeg er ikke sjokkert over det heller.

Vi er flasket opp med at vi har det så fint her på berget, at det er helt ok, og ikke fortelle hele sandheten. Det er helt ok, og ta betalt 3-4 ganger mer en hva man burde osv.. alt er egentlig ok.. Vi er høflige, og ønsker ikke å klage til den stakaren som sitter i kundemottaket.

Nå har jeg montert 4, billige DAB+ adaptere i ulike biler. Koster meg 300-350 kroner og er gjort på en time.... Ja det er ENKELT å montere med FM sende løsning.
Hadde forhandlerene vært ærlige, og tatt betalt for hva dette er vært, så hadde det kanskje vært OK.... Men betalte du under 1000 lappen?

Skjulte koblinger, teipet og forlatt.... Ja det er naturligvis en mulighet for at dette tar til seg kondens. Så kortslutter det, og er du heldig, så er det bare kontakten som brenner seg. Er du uheldig, så er det langt mer kosbare ting, som går i stykker.

Beklager, men vi får ikke alltid det vi betaler for.... :(
Og Toyota forhandleren er vel ikke plassen å dra for å få ordnet noe med DAB adapter, eller stereo i bilene. Det finnes spesialister på slike ting også :)

DETTE var IKKE ment for og henge ut deg!!!! Men for å få folket til og forstå, at vi bør starte å se på hva vi virkelig betaler i dyre dommer for!!!!!

Og JA, DAB adapteren og annet tilbehør, kan i værste fall utløse alarmen i bilen!

Måtte dette bli en god dag, med muligheter for å nyte av den flåtte bilen! :)
Toyota Sportsbil Club Norge
www.tscn.no

bonde

Legg inn av bonde » man okt 14, 2019 10:43 pm

Takk for godt svar.
Jeg har forøvrig sagt ifra hva jeg mente og fikk nå iallefall montert "Dummy" til passasjerairbagen som et plaster på såret. Det positive er jo at jeg nå har et dab adapter som virker mye bedre OG at jeg fikk lagt inn ladekabel til telefonen i samme stikket. Så da har jeg kabel til det også uten å bruke sigarerettenneruttaka til det. :wink:

Så er det bare å få cruiseren imellom en EU kontroll med intet mindre enn 8 2'er feil.... :cry:
Min Toyota historikk:
1982 Hilux S cab (solgt)
2010 Hilux Xcab (Solgt)

bildilla
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av bildilla » man okt 14, 2019 10:49 pm

Au da... det ble noe å henge fingrene i der ja...

Ja ja... kjenner følelsen på min 120. Kjøpt som prosjekt, og det ser det sannelig ut til å bli også... Ja, blir nok utlært før min er feil fri i alle fall..

Håper det ordner seg greit for deg! Og at du har gode venner / hjelpere, som kan bidra med nødvendig hjelp og trøst!

Lykke til!!!
Toyota Sportsbil Club Norge
www.tscn.no

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » man okt 14, 2019 11:01 pm

Helt ærlig så så dette litt jalla ut i mine øyne.
Jeg har fått byttet ut min Tiny som satt i bilen da jeg kjøpte den, jeg synes ikke den funket veldig bra.
Har nå fått montert en trådløs adapter Pure Highway 400 og ingen løse ledninger.
Hater løse ledninger som henger å slenger, det eneste jeg har som er løst er ladekabelen til IPhonen via et usb stikk i sigarett uttaket.
Jeg ønsket imidlertid en adapter oppfunnet av en nordmann, men fikk vite at denne ikke var optimal og at noen kunder hadde klaget i ettertid og at de ikke anbefalte denne løsningen.

Sitat: Så er det bare å få cruiseren imellom en EU kontroll med intet mindre enn 8 2'er feil.... : :(

Jeg vil vel anta at du da har fått feil på bakakslingen din....?? Rust...
Her finnes det i så fall hjelp å få. Hvis så er riktig, ta kontakt med meg og jeg kan veilede deg.
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

bonde

Legg inn av bonde » tir okt 15, 2019 9:00 am

headhunternor skrev:
lør aug 31, 2019 9:26 am
Det kan være alarmen ble utløst hvis det ble en kortsluttning i usbporten. Mange alarmer i hus som har blitt utløst avtordenvær osv så forundrer meg ikke. med tanke på spenningsfeil osv

Alarmen ble utløst da knappen på nøkkelen ikke virka plutselig og jeg prøvde å låse opp døra med nøkkelen. Aldri skjedd igjen. :lol:

Ja. Jeg ble iallefall skuffa over detta. Jeg kommer ALDRI til å fortelle hva idioten meg betalte for detta iallefall. :oops: :lol: spist er spist.

Nei, faktisk ikke feil på bakaksel. Jeg kan ramse opp lista, kanskje noen har vært borti det før?
-Vognkort mangler (Det lå i hanskerommet, men setet måtte tas bakover pga. Barnesete for å få opp hanskerommet) :roll:
-Sikt (kontrolløren var litt kort og så ikke venstre speil på grunn av barnesete) :roll:
-feil innstilling. Hovedlys
-stopplys virker ikke, øvre (bremselyset oppe på bakdøra)
-tåkelys virker ikke. Bakre
-Elektrisk forbindelse mellom motorvogn og tilhenger, virker ikke korrekt.
-lyddemper har for stor lekkasje
-Støvmansjett defekt, begge sider fremme
-røyktetthet ikke målt.
-utilstrekkelig eller uforsvarlig sikrede kabler. Løse kabler til ekstralys. (De ligger løst fra bak grill og over fanger.... :roll: )

Mye fillefeil, og en drabla pirkete kontrollør. Har bytta tilhengerkontakt i håp om at tåkelyset skulle virke, men det var visst ikke så enkelt. Og blinklyset til begge sider virker, på begge sider (uavhengig om det er høyre eller venstre) og på bremselys.
Så det blir litt å finne ut av. Elsker bilen, men angrer litt på at jeg falt for fristelsen til å kjøpe en billig en, som har gått hele sitt liv fra Østfold til Oslo. Men 2 feilfrie år og 50.000km så bør en vel være fornøyd likevel. :D Ser nå ut til at det iallefall kan bli bil i 4 år hvis jeg finner ut av det elektriske her.

Gull verst med dette forumet og alle de kunnskapsrike og hjelpsomme folka som er her! :D Takker og bukker for det!
Min Toyota historikk:
1982 Hilux S cab (solgt)
2010 Hilux Xcab (Solgt)

Svar

Gå tilbake til «Generelt 12x»