Se for deg jordens mest ugjestmilde strøk: Jungelen i Afrika, en krigssone i Afghanistan eller endeløse snøskavler og stikkende isnåler som farer gjennom luften på en isbre på Island.
Hva har disse stedene felles? Jo, Toyota Land Cruiser har vært der. Og er der fortsatt – i live.Få biler bærer et navn med sterkere aura enn Toyota Land Cruiser. Når maksimal pålitelighet og ekstreme terrengegenskaper skal kombineres, lander valget ofte på legenden fra Japan.
“Land” ble stor suksess
Slik er det i 2011. Og slik har det faktisk vært i 60 år. Den robuste bilen har tatt stadig større markedsandeler, og i dag står blant andre FN, Røde Kors og Leger Uten Grenser på kundelista til Toyota. Slikt forplikter og slikt bygger image.
Land Cruiser har altså nådd en anselig alder. Den første, i 1951, het Toyota Jeep BJ, og var forgjengeren til bilen vi kjenner i dag. Japanerne hentet altså inspirasjonen fra amerikanske Jeep i starten – noe som også utseendet røpet. Litt seinere, i 1954, nappet de deler av navnet til en britisk produsent av firehjulstrekkere; nemlig Land Rover. Sammen med bunnsolid fremkommelighet og forutsigbar teknikk har kombinasjonen vist seg å være bortimot udødelig.
1986-modell med entusiast bak rattet
Over fem millioner Land Cruisere har blitt produsert siden starten. Og mange ruller fremdeles på krøtterstier og veier verden rundt. Det kan Pål Henning Pettersen, formann i Norsk Land Cruiser Klubb bekrefte når vi ringer ham:
– Jo, akkurat nå sitter jeg bak rattet i en Land Cruiser 60. Den er av typen som ble produsert fra 1980 til 1990, og min 86-modell har lagt solide 420 000 kilometer bak seg, forteller han til lyden av broommende dieselmotor.
Elsker bilen
– Du, fortjener denne bilen virkelig stempelet som verdens mest solide?
– He-he, ja visst gjør den det. Jeg kjører selv mange tøffe terrengløp og så lenge du kjører med hue på rett plass går de ikke i stykker. Soliditeten er uovertruffen!
(artikkelen fortsetter under bildet)

Man kan gjerne ikke forvente et annet svar når man spør lederen for en bilklubb full av entusiaster. Men sjelden har en fanboy-uttalelse større realitet enn når man snakker om nettopp Toyota Land Cruiser:
– Dette er verdens beste bil! Det er vel ingen tvil om det. Den brukes i de fleste land i verden av brukerne som stiller de høyeste kravene.
Det er nesten så vi kan høre ham glise gjennom telefonen. Lederen for Nordens største Land Cruiser-klubb snakker på vegne av 600 entusiastiske medlemmer og over 3200 nettforumbrukere.
Toyota-kake
– Hva er det som gjør Land Cruiser så spesiell for entusiastene – utenom kvaliteten, da?
– Da må jeg si at det finnes så utrolig mange forskjellige spennende modeller. Til vårt land har det bare vært importert et lite mindretall av alle disse variantene opp gjennom årene. I Japan, Afrika og USA har det vært solgt mengder av modeller som nordmenn flest aldri har sett. Noen av oss har importert slike litt eksotiske biler, og da blir det et veldig sterkt miljø rundt disse, sier Pål Henning.
– Blir det feiring nå som bilen runder 60 år?
– Ja visst blir det feiring. Ikke alt er på plass ennå, men vi kommer til å ha grundig markering av jubileet under landstreffet vårt på Golsfjellet 16 til 19 juni. Da blir det kake til alle!
Ny motor
Feire skal også Toyota Norge. Importøren markerer begivenheten med en egen “Land Cruiser 60th Anniversary” – modell som er ekstra velutstyrt. Samtidig lanseres også oppgradert motor, med utslipp som tilfredsstiller Euro5-normen.
Den “nye” treliters D4D-motoren får økt effekt fra 173 til 190 hestekrefter. Samtidig øker dreiemomentet fra 410 til 420 Nm. Det representerer kanskje ikke den største økningen i trekkraft, men er likevel en markering av at Land Cruiser er en høyst oppegående 60-åring som er klar for tøffe tak også i fremtiden.