Toyota fortsetter
Det lover Toyota-importøren at de kan.
Gode nyheter for Land Cruiser-fans! Den kan fortsatt leveres som varebil fra autoriserte Toyota-forhandlere etter 29. april
SOM FØR: Toyota-forhandlerne vil fortsette å selge modellen Land Cruiser som varebil med mulighet for siden å sette inn igjen seter, mot avgift og avgiftsfritt etter ti år. Det vil også trolig både Nissan og Mitsubishi. Foto: Produsent
– Toyota Norge vil få levert Land Cruiser med varebil-klassifisering fra fabrikk. Bilen vil bli produsert som femseters utgave, men blir bygd om til toseters varebil lokalt med skillevegg, sier informasjonssjef Espen Olsen.
Nye ombygde varebiler klasse 2 må fra 29. april 2013 tilfredsstille EUs krav til varebil, det vil si være klassifisert som varebil (N1) i EUs typegodkjenningssystem.
I praksis vil dette si at alle Land Cruiser toseters varebiler må være N1 klassifisert fra fabrikk, forklarer Olsen.
– Hvis bileieren ønsker å sette inn baksetene på et senere tidspunkt, må man betale tilleggsavgift (avgiftsfritt etter 10 år) på samme måte som tidligere. Nummerskiltene vil i tilfelle endres til hvite og i vognkortet vil det stå varebil klasse 1, sier Espen Olsen.
– Dette betyr at det vil bli tilgjengelig varebiler med redusert avgift, som siden kan gjøres om til personbiler?
– Det er korrekt at det ikke blir noen forandring for oss. Det eneste er at varebilen baseres på en femseter fra fabrikken. Syvseteren blir ikke tilgjengelig for ombygging siden den ikke blir N1-klassifisert.
– Ikke V8
Men de nye reglene fører til at en Land Cruiser-variant faller ut av sortimentet.
Land Cruiser V8 vil ikke komme med N1-klassifisering fra fabrikken, og kan av den grunn ikke selges som varebil etter 29. april 2013, ifølge Espen Olsen.
– Jeg har fått tilbud på denne bilen cirka 80.000 kroner billigere enn Toyota selger den, sier han.
Espen Olsen i Toyota mener det er flere årsaker til det.
– Vi tror at de fleste bilene som selges utenfor Toyota-nettverket er korttidsregistrert i Tyskland, med påfølgende bonuser og reduserte avgifter inn til Norge. I tillegg er prisnivået på biler noe høyere i Norge. Bilene som kommer inn på denne måten har ikke samme femårs garantivilkår som kundene får hos Toyota-forhandlere, sier Espen Olsen.