AT29 hiace???

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
kjetilh
Innlegg: 154
Ble med: man nov 16, 2009 5:30 pm

AT29 hiace???

Innlegg av kjetilh »

Jeg er litt sugen på å få bygd om min 08 hiace til AT29 :D

Det jeg lurer på er om det er 50.000,- rett i dass, eller om det er "litt" verdt pengene?

Noen som vet?
Alt for mye drit på alt for liten plass...
Erik77
Innlegg: 224
Ble med: man des 15, 2008 8:04 pm
Lokasjon: Eks bergenser/nå Kållandsö Sverige

Re: AT29 hiace???

Innlegg av Erik77 »

Lønnheimen har vel fått sin bygd om for en stund tilbake, du kan jo høre med han. Tror han er veldig fornøyd.
76 mod FJ40 solgt :(
05 mod HDJ100 solgt
02 mod HZJ105
70 mod FJ45
00 mod UZJ100

Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=13538
Motorgarasjen
Innlegg: 438
Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
Lokasjon: Åsenfjord

Re: AT29 hiace???

Innlegg av Motorgarasjen »

Vet ikke hva en AT 29 ombygging er,
men har en i nærområde som bygde om sin 06 4wd med girkasse fra landcruiser for å få lav og høyserie.
Samt monterte inn ARB sperre i diffen bak.
Det var mye jobb for å få det til å passe, men bilen ble jo mye bedre til å takle terreng og tung henger.
Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Re: AT29 hiace???

Innlegg av knut eivind »

vi har sånne hiacer på jobben og vi har 2stk som er orginale, de ombygde blir helst ikke brukt hvis de orginale er ledige, vi kjører på mye dritveier og drar mye henger på rundt 3t (e-verk) i mine/våres øyne er de ikke verdt noen ting annet enn og evt få dekkdim inn i vognkort, men man kommer ikke fram noen plass allikevel med disse bilene. derimot så har AT begynt og bygge om hiacer til og få kasse fra 120 og tilbyr sperre foran og bak. bytte av kasse er ca samme pris som at29 ombygginga og er verdt mye mer. Gå heller for den så har du en kjempegod arbeidsbil og sett heller på 215/70r15 på orginalfelgene dine.
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Lonnheimen
Innlegg: 239
Ble med: søn okt 07, 2007 9:27 pm
Lokasjon: Bergen

Re: AT29 hiace???

Innlegg av Lonnheimen »

Eg har en ombygget Hiace 07 til 29" og e veldig fornøyd med den.

Den ombyggingen som Knut E snakker om som AT e begynt med no på Hiace med å sette inn fordelingskasse og sperrer koster ca 72000kr bare for det.
Då kommer den ombyggingen som e gjort med min i tillegg, og med andre ord blir det 112000kr for hele herligheten.
Bj 75 Pickup
kjetilh
Innlegg: 154
Ble med: man nov 16, 2009 5:30 pm

Re: AT29 hiace???

Innlegg av kjetilh »

Lønnheimen skrev:Eg har en ombygget Hiace 07 til 29" og e veldig fornøyd med den.

Den ombyggingen som Knut E snakker om som AT e begynt med no på Hiace med å sette inn fordelingskasse og sperrer koster ca 72000kr bare for det.
Då kommer den ombyggingen som e gjort med min i tillegg, og med andre ord blir det 112000kr for hele herligheten.

okidoki, jeg har jo heldigvis en lc90 at35 også... Tenkte egentlig bare å få rigga arbeidsbilen litt. Ikke snakk om å dra i skauen med den uansett.
Alt for mye drit på alt for liten plass...
Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Re: AT29 hiace???

Innlegg av knut eivind »

Lønnheimen skrev:Eg har en ombygget Hiace 07 til 29" og e veldig fornøyd med den.

Den ombyggingen som Knut E snakker om som AT e begynt med no på Hiace med å sette inn fordelingskasse og sperrer koster ca 72000kr bare for det.
Då kommer den ombyggingen som e gjort med min i tillegg, og med andre ord blir det 112000kr for hele herligheten.
man må jo ikke ha hele ombygginga, man kan jo bygge på kun rett fordelingskasse, evt uten sperrer og det er rundt 50 lapper en plass

hvis du passerer valdres en gang kjetilh kan jeg sikkert få til så du kan prøve en av våres hiacer med at29. evt få prøvekjørt en eller annen før du måtte bestille ombygging av din bil
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: AT29 hiace???

Innlegg av marting »

Lønnheimen skrev:Eg har en ombygget Hiace 07 til 29" og e veldig fornøyd med den.

Den ombyggingen som Knut E snakker om som AT e begynt med no på Hiace med å sette inn fordelingskasse og sperrer koster ca 72000kr bare for det.
Då kommer den ombyggingen som e gjort med min i tillegg, og med andre ord blir det 112000kr for hele herligheten.

Mye vits...... :roll:

Hørt om Mitsu L300 og L400 ? Eller Huyndai H1 eller hva den heter.... :wink: Det er kassebiler med ekte 4x4, lavserie og LSD bak...Man må jo være helt gal for å bruke så mye penger på en hi-ace :lol: Kan sikkert få norges mest strøkne L300 for mindre enn den girkassejobben koster hos AT
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Motorgarasjen
Innlegg: 438
Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
Lokasjon: Åsenfjord

Re: AT29 hiace???

Innlegg av Motorgarasjen »

marting skrev:Mye vits...... :roll:

Hørt om Mitsu L300 og L400 ? Eller Huyndai H1 eller hva den heter.... :wink: Det er kassebiler med ekte 4x4, lavserie og LSD bak...Man må jo være helt gal for å bruke så mye penger på en hi-ace :lol: Kan sikkert få norges mest strøkne L300 for mindre enn den girkassejobben koster hos AT


Hallo!!

Er da vesentelig kvalitetsforskjell på Hiace og L300 .

Å ta en engangskost på å montere den girkassa som skulle ha vært der fra begynnelsen,
er da bedre enn å skifte/reparere girkasse ved hver storservice.
Jobber med gamle slitte hiace,
og har jevnlig besøk av L300 eiere som forteller om kostnader og prakk for å holde de i gang.
Mange av de har angret dyrt på å kjøpe billig L300, og få driftsutgiter større enn bilens verdi.

Hvis du sammenligner får du billige pajero istedet for Lc også.
Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Re: AT29 hiace???

Innlegg av knut eivind »

uansett hvor mye jeg hater de spisse hiacene så må jeg desverre si meg enig med Motorgarasjen. de tåler utrolig mye deng hvis man ser bort fra clutchen, men selv om den slurer ut av en annen verden ryker den ikke så ofte sund
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: AT29 hiace???

Innlegg av marting »

Motorgarasjen skrev:
marting skrev:Mye vits...... :roll:

Hørt om Mitsu L300 og L400 ? Eller Huyndai H1 eller hva den heter.... :wink: Det er kassebiler med ekte 4x4, lavserie og LSD bak...Man må jo være helt gal for å bruke så mye penger på en hi-ace :lol: Kan sikkert få norges mest strøkne L300 for mindre enn den girkassejobben koster hos AT


Hallo!!

Er da vesentelig kvalitetsforskjell på Hiace og L300 .

Å ta en engangskost på å montere den girkassa som skulle ha vært der fra begynnelsen,
er da bedre enn å skifte/reparere girkasse ved hver storservice.
Jobber med gamle slitte hiace,
og har jevnlig besøk av L300 eiere som forteller om kostnader og prakk for å holde de i gang.
Mange av de har angret dyrt på å kjøpe billig L300, og få driftsutgiter større enn bilens verdi.

Hvis du sammenligner får du billige pajero istedet for Lc også.


Jo.. det er nok mer kødd med de.... men de har i hvertfall terrengegenskaper.. :oops:

Har eid flere et par L300 og det var litt bådeog... men mange av de går også 400K uten problemer så det har nok litt med hvor godt man passer på også...
Senest rettet af lj73jon man aug 16, 2010 10:28 am, rettet i alt 1 gang.
Grunner: Mye rot med quoting her, hvis dere quoter så må dere få med startbraketten for quoten, ellers blir det helt feil
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
draugen
Innlegg: 23
Ble med: tor jan 20, 2011 9:42 pm
Lokasjon: Karmøy

Re: AT29 hiace???

Innlegg av draugen »

Vekker denne tråden opp litt jeg når jeg først har registrert meg på forumet.

Jeg har nylig bytta ut min gamle hiace 91mod 2wd med en kort 05 mod 4wd.
Jeg er veeeeeeeeeldig sugen på å gå opp i dekkstørrelse(i vognkort også) pluss få lavgir på bilen.
Det jeg reagerer litt på er hvorfor ingen i denne tråden nevner hilux girkasse, hva er grunnen til det egentlig?
Nå er jeg ingen bilmekaniker akkurat, så kan hende spørsmålet høres dumt ut for bilkyndige ører.
Brukeravatar
RonMaster
Innlegg: 335
Ble med: fre mai 14, 2004 7:43 pm
Lokasjon: Høvåg
Kontakt:

Re: AT29 hiace???

Innlegg av RonMaster »

Hilux har spake for inn/utkobling av lav serien, det er ikke så lett og få til på Hicae, ja om ikke du vil ha spaka i vareromet :wink:
Man hever ikke en 4x4 man bredder dem.

Hilsen Ronny
LA3ZPA
http://www.h4k.no
http://www.forum.arctictrucks.no
Godkjent LC120 AT46
42"/46"
Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Re: AT29 hiace???

Innlegg av knut eivind »

lj73 kassa derimot har elektrisk styrt vakuum innkobling, men med kasse fra en hilux eller eldre lc får man enten bakhjulstrekk eller skikkelig 4wd, mange vil ha kronisk 4wd og ikke enten rwd eller skikkelig 4x4.
knut eivind skogen tlf. 95287o82
Brukeravatar
draugen
Innlegg: 23
Ble med: tor jan 20, 2011 9:42 pm
Lokasjon: Karmøy

Re: AT29 hiace???

Innlegg av draugen »

Jeg synes det høres konge ut med valgbart 2wd eller 4wd (som Arctic trucks gjør det).
Vet ikke om det er målbart, men burde ikke en bil med slik kasse bruke bittebittelitt mindre drivstoff på 2wd kjøring kontra 4wd?
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: AT29 hiace???

Innlegg av Dag Einar »

Martin!!!
Jeg synes du burde redigere innleggene dine litt.
Dette er faktisk et Toyota forum, og ikke noe Mitsu forum...., til ettertanke.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
knut eivind
Innlegg: 1818
Ble med: fre sep 01, 2006 7:02 am
Lokasjon: Gjøvik

Re: AT29 hiace???

Innlegg av knut eivind »

tror den kassa arctic leverer er lik den som er orginal, bare at man kan sperre senterdiffen. men jeg er enig og mener at en med ren bakhjulstrekk når den ikke er i 4x4 er beste muligheten, har man litt last i bilen kommer man bra fram med rwd og kun i spesielle tilfeller man behøver 4wd. Selv sitter jeg på finn og ser etter billig hiace (selv om hiace er noe av det værste jeg vet) for og bygge den om til en bil som kan bli bra. Toyota har jo et konsept med hiace som egentlig er kjempebra, de har bare totalt gått seg bort når de siste detaljene skulle på plass. Derfor er jeg egentlig enig med MartinG men via jobben har jeg erfart at det finnes ikke noe som tåler så mye forferdelig behandling som hiace. for et år siden ble den siste av gamle typen vi hadde på jobben solgt og den hadde vært med siden 94. og den var igrunn like fin sett bort fra karosseriet. vi kjører helt på grensa til overlast hele tiden(ofte over)
og mye av tilden har vi tilhenger med (ofte så er det prat på endel overlast her og) har vært oppi 4,5t noen ganger og bilene holder
knut eivind skogen tlf. 95287o82
elipsoid
Innlegg: 1
Ble med: ons mai 01, 2013 9:47 pm
Lokasjon: Prague, Czech Republic

Re: AT29 hiace???

Innlegg av elipsoid »

Hello,
sorry for not speaking Norwegian. I am looking for larger tyres for my '05 Hiace 4x4 and you guys seem to know a bit about it. Did anybody try to fit 215/75 R15 on a Hiace? Would there be any problems - tyres rubbing on the wheelarches, braking problems, etc.? The tyre diameter is ca. 7.5% larger than the stock tyre. I don't need to worry about legality, I will ship the car to USA and drive it south :)
Brukeravatar
draugen
Innlegg: 23
Ble med: tor jan 20, 2011 9:42 pm
Lokasjon: Karmøy

Re: AT29 hiace???

Innlegg av draugen »

I have 215/75-15....Works just fine.

Legal.....NO
Svar

Tilbake til «Generelt Arctic Trucks»