Vinterdekk til LC120 AT37?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

zlaktar
Innlegg: 17
Ble med: tor jan 02, 2014 7:08 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Vinterdekk til LC120 AT37?

Innlegg av zlaktar »

sunde skrev:Hvor står denne bilen?dekk som ikke AT klare balansere?hvorfor?

Du kan mit seipe dekka og pigge dem på siden.
Godt spørsmål. Disse dekkene er fra en forhandler nevnt i denne tråden. Ble tilbudt de, da lageret ellers var tomt.
Dekkene som står på bilen er fine, men mangler seiping og pigging. Eier kan få dekkene seipet, så da står mellom å få dekkene helseipet, eller midtseipet for så å pigge de senere.

Ettersom jeg må besikte bilen før jeg binder meg til et kjøp, ønsker ikke eier å pigge dekkene, ettersom han ikke trenger pigger. Min skepsis ligger i å kjøre fra Kristiansand til Tromsø uten pigger i dekkene. Er det stor forskjell på å kjøre helseipet framfor midtseipet?
Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Ble med: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Lokasjon: Kvinesdal

Re: Vinterdekk til LC120 AT37?

Innlegg av sunde »

send meg en pm,med navn osv på eiger av bilen,osv.så skal eg se om eg kan hjelpe deg lit her...
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
svennis
Innlegg: 134
Ble med: ons des 09, 2009 7:39 am
Lokasjon: Arendal

Re: Vinterdekk til LC120 AT37?

Innlegg av svennis »

Bare slenger meg på tråden ift. balansering. F.eks. Mud dekk kan ha svært stor ubalanse fra produksjonen. Jeg fikk balansert et sett med store lodd (lodd beregnet for lastebil/anleggshjul) disse loddene veier 100 g pluss per stykk og det er nok en del som ikke er klar over at disse er tilgjengelig. Med vanlig "persondekk lodd" har man problemer om det må på veldig mye på et sted på felgen at man ikke får festet det. I hvertfall ikke i store nok mengder. Dobbelt lag med lodd limt på hverandre er ingen god idè. Lett for å løsne.

Ellers, om du skal kjøre strekka fra Kristiansand og nordover og vil få gjort pigging og seiping kan jeg anbefale Dekkmann Arendal, de er flinke og det var der jeg fikk balansert med de virkelig store loddene.
08 mod LC 120 GX (Solgt)

06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)
Brukeravatar
Geir Vangen
Innlegg: 752
Ble med: lør okt 02, 2004 4:58 pm
Lokasjon: Sarpsborg

Re: Vinterdekk til LC120 AT37?

Innlegg av Geir Vangen »

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg sørget for å helseipe dekka som følger bilen, og eventuelt kjøpt skrupigg som du kan montere etter behov.

Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å kjøre Kristiansand Tromsø med mitt oppsett.

Husk at et sett slike hjul tåler 80000 km før de er utslitt, problemet er at etter 2 til 3 år er de ikke lengre egnet til vinterbruk, samme om de er seipet og pigget. De blir for harde i gummien.

Jeg har bestilt meg lettkjettinger. Det er så sjelden jeg har problemer med at det er for glatt, og de gangene det er skummelt er som regel når jeg skal ned en bakke, gjerne med henger bak. Så da får jeg heller legge på kjettinger i de tilfellene.
zlaktar
Innlegg: 17
Ble med: tor jan 02, 2014 7:08 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Vinterdekk til LC120 AT37?

Innlegg av zlaktar »

Hei og takk for flotte svar!

Ja kanskje helseiping er veien å gå. Kan dere anbefale noen gode skrupigger?
Hvorfor er praksisen å midtseipe og pigge, framfor helseiping og pigger? Er det slitasje? Plass på dekket?

Takk!
svennis
Innlegg: 134
Ble med: ons des 09, 2009 7:39 am
Lokasjon: Arendal

Re: Vinterdekk til LC120 AT37?

Innlegg av svennis »

Grunnen for midtseip og pigg er pga. de fleste pigger alle knaster i ytterkant og det må være godt feste der for å holde piggen på plass. I tillegg er seiping normalt gjort av en maskin som bare roterer dekket og lager fast avstand på lamellene (seipen) ved hjelp av en kniv og maskinen hopper ikke over et felt for å sette pigger på.

Skal du optimalisere dekket for vinterbruk bør deler av seipinga gå langsetter rulleretning. Det normale er at alt tas på tvers av rulleretning og dette er for brems og fremkommelighet. Men får man noe langs etter rulleretning får man bedre sidegrep i sving etc. Men som sagt mer jobb og noe dekksjapper ikke gjør normalt pga. tidsbruk.
08 mod LC 120 GX (Solgt)

06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)
Brukeravatar
Geir Vangen
Innlegg: 752
Ble med: lør okt 02, 2004 4:58 pm
Lokasjon: Sarpsborg

Re: Vinterdekk til LC120 AT37?

Innlegg av Geir Vangen »

Skrupigg har de på Felleskjøpet. Jeg bruker de på Polaris RZR 900, sitter utrolig god i dekket. Har ikke mistet noen pigger, og den brukes stort sett bare til herjing.

Helseipet dekket føler jeg biter litt bedre, enn bare midtseiping. Men du får samtidig mindre områder å sette pigger på.
zlaktar
Innlegg: 17
Ble med: tor jan 02, 2014 7:08 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: Vinterdekk til LC120 AT37?

Innlegg av zlaktar »

Hei igjen!

Takk til alle som bidro med råd her! Nå har jeg blitt eier av en LC120 AT37. Stor takk til Joachim Støen som stilte opp med nye Mud dekk, ferdig seipet og pigget. Han monterte dekkene på det ene felgsettet jeg hadde og var ferdig en gang mellom klokken 21-22 på fredagskveld(!), ettersom jeg ankom Sandefjord mye senere enn antatt. Snakk om service! :)
Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Ble med: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Lokasjon: Kvinesdal

Re: Vinterdekk til LC120 AT37?

Innlegg av sunde »

Gratulerer med ny bil:-)
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Svar

Tilbake til «Generelt Arctic Trucks»