ARB Sperre

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
benteruden
Innlegg: 173
Ble med: lør mar 30, 2013 1:50 pm
Lokasjon: Sande i Vestfold
Kontakt:

ARB Sperre

Innlegg av benteruden »

Trenger litt hjelp her. Skal bestille ARB sperre til min Land Cruiser Lj73 87 mod. Regner med det er en eller annen her inne som vet hva slags nr det er på sperrene jeg skal ha. Og hva jeg trenger av deler ved siden av som lager og slikt. Tenkte jeg skulle bestille på ebay.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: ARB Sperre

Innlegg av håvard »

RD132.

Vet ikke nummeret på lagra, men BgNor har dette i hylla.
PS! Sjekk for guds skyld pris hos BgNor før du bestiller, de er faktisk ganske billig på spærrer. Regner med du veit det, men regn med MVA og frakt. Jeg fikk feil spærre fra USA en gang, da satt jeg der med skjegget i postkassa, jeg kunne bytte den, men da måtte jeg sende den tilbake til USA, og det kosta nesten like mye som selve spærra. Fikk ny av leverandør, måtte da betale moms enda en gang.

PS2! Se opp for Kina kopier.

Hvis du er heldig trenger du bare ekstra crush sleeve og lager til carrier. Du MÅ jo ikke ha nye lagre til carrier heller da, men det er ganske greit, da det er litt klønete å få av de gamle uten å ødelegge de.

Så bør du ha en del verktøy til å gjøre jobben.
benteruden
Innlegg: 173
Ble med: lør mar 30, 2013 1:50 pm
Lokasjon: Sande i Vestfold
Kontakt:

Re: ARB Sperre

Innlegg av benteruden »

Har pratet med bg nor, de hadde bare ei spærre igjen. Men jeg kan jo klare meg med ei så lenge. Er det 8 toms diff?? Og hvor mange tenner er det på kronhjul og pinjong? Har liggende to differ som har gått kun 25000 som jeg tenkte jeg skulle bruke hvis det stemmer. Trenger litt hjelp eller forklaring på hvordan man strammer pinjong lagret og de andre lagra. Trenger jeg spennhylsa til pinjongen ny? Har måleinnstrument liggende som jeg kan måle slakken mellom kronhjul og pinjong. Har i grunnen lyst til å lære meg å sette opp en diff orntlig siden det ikke er så mange som kan dette lengre. Takk for svar :D
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: ARB Sperre

Innlegg av håvard »

Du må ikke ha ny crushsleeve, men kjekt å ha- hvis du vil bytte simmering på pinion, eller at du faktisk må shimse opp på nytt (tvilsomt). Jeg bare veit hvor forbanna jeg blir hvis pinion må ut og jeg ikke har ny sleeve.

4.88 giringen på LJ7X har 39 tenner på kronhjul og 8 på pinion. Det er 8" diff ja, det ser du lett, de er små og søte.

Les på nett om åssn du gjør det, det er ikke noe vits i at jeg skriver det her- da infoen allerede finnes (les flere steder, og helst ikke åssn man gjør det på Amcar 2wd). Men du kan ringe meg hvis det er noe du står fast med.
benteruden
Innlegg: 173
Ble med: lør mar 30, 2013 1:50 pm
Lokasjon: Sande i Vestfold
Kontakt:

Re: ARB Sperre

Innlegg av benteruden »

Takker Håvard :) Skal til Halden og hugge flis i løpet av vinteren da kan jeg jo slenge innom en tur.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: ARB Sperre

Innlegg av håvard »

Gjør det!
Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2448
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Re: ARB Sperre

Innlegg av JanK 55 »

Hei her er link til en side med masse forklaringer om arb og gir skift monteringer. http://www.gearinstalls.com/ Leste meg opp på denne siden jeg når jeg måtte fikse diffen på Hi lux'n jeg hadde var arb og 5.29 gir i den. Lærte mye av og lese, og fikk det til. og jeg er ingen mekaniker.
Senest rettet af JanK 55 fre jan 10, 2014 10:45 pm, rettet i alt 1 gang.
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
benteruden
Innlegg: 173
Ble med: lør mar 30, 2013 1:50 pm
Lokasjon: Sande i Vestfold
Kontakt:

Re: ARB Sperre

Innlegg av benteruden »

Takker. Har vært på youtube å sett på noen filmer, men de glemmer ofte å ta med de små viktige detaliene! Når man først skal koste på en gammel bil så mye penger er det greit det blir gjort ordentlig :shock:
Svar

Tilbake til «Drivverk 7x»