Dunkelyd fra et eller annet sted

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
finn_ramsvik
Innlegg: 25
Ble med: man jun 21, 2010 6:30 pm
Lokasjon: Bergen

Dunkelyd fra et eller annet sted

Innlegg av finn_ramsvik »

Har fått et lite problem med LJ70-en, ved gasspådrag i hastigheter over 40 Kmh kommer det en dunkelyd. lyden har lav frekvens, i forhold til hvor fort akslinger og motor snurrer rundt, vil anså ca at dunk i sekundet ved 60Kmh. Dunkelyden er ikke turtallsavhengig, samme frekvens i 3,4 og 5 gir, men lyden øker i styrke og frekvens med hastighet. Noen som har noen forslag, eller som har hatt tilsvarende opplevelser?
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Dunkelyd fra et eller annet sted

Innlegg av Snekker_Andersen »

Er det bare ved gasspådrag?
Har du testet i lang utforbakke med ulikt motorturtall ved å brems på girene?

Ett dunk pr sekund uavhengig av turtall høres rart ut.
Det meste som kan lage lyd i en motor/drivverk vil jo variere med turtallet?
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
finn_ramsvik
Innlegg: 25
Ble med: man jun 21, 2010 6:30 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Dunkelyd fra et eller annet sted

Innlegg av finn_ramsvik »

Jeg har forsøkt å bremse på forskjellige gir i bakke, lyden er ikke der da - kun når jeg holder farten eller akselererer. Ved 60Kmh er det et dunk hvert sekund, ved 40 er det kanskje 1,5 sekund mellom hver gang, og tilsvarende oftere ved 70 -80. Lyden kan minne om lyden som kommer hvis jeg dunker forsiktig på karroseriet - altså ikke noe voldsom lyd, men absolutt hørbar. lyden er betydelig svakere ved 40Kmh enn ved 70-80.

Jeg har også koblet ut og inn firehjulsdrift, og koblet ut frihjulsnav, uten at det gjorde noen forskjell. Jeg tror jeg kan kjenne dunkingen i girspaken, men det er veldig svakt, så det kan også være noe jeg innbiller meg.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Dunkelyd fra et eller annet sted

Innlegg av håvard »

Du kan ha en skade på kronhjulet, men det er ikke spes vanlig. Kronhjulet har samme fart som hjula, men det burde ha vært en noe kjappere frekvens enn det du sier. Det kan også være noe feil i en trommelbrems. Det som med lavest frekvens på en bil er hjul og kronhjul.
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Dunkelyd fra et eller annet sted

Innlegg av Snekker_Andersen »

Det kan ikke være noe så enkelt som en stein/skrue som sitter fast i et dekk?
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
finn_ramsvik
Innlegg: 25
Ble med: man jun 21, 2010 6:30 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Dunkelyd fra et eller annet sted

Innlegg av finn_ramsvik »

Det er nok ikke noe som sitter fast i dekkene, det har jeg sett på - det ville også gitt høyere frekvens av lyden. Det underlige er at det ikke er noen lyd når bilen triller eller bremser på gir, kun når jeg gir gass.
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Dunkelyd fra et eller annet sted

Innlegg av håvard »

finn_ramsvik skrev:Det er nok ikke noe som sitter fast i dekkene, det har jeg sett på - det ville også gitt høyere frekvens av lyden. Det underlige er at det ikke er noen lyd når bilen triller eller bremser på gir, kun når jeg gir gass.
Ødelagt kronhjul lager mest lyd ved pådrag. Kan ikke garantere at det er det, men hvis du gidder. Skru av mellomaksel bakover og kjør framhjulstrekk. Er lyden borte eller svakere da så gir det deg et hint om at det sannsynligvis er i bakakselen problemet ligger.
toren
Innlegg: 426
Ble med: fre des 12, 2008 7:19 pm
Lokasjon: holsen

Re: Dunkelyd fra et eller annet sted

Innlegg av toren »

Ta og tapp av olja på bakaksel og sjå om det er metalbiter i olja,eg hadde defekt kronhjul og piong på ein 73,den kom ein smel/dunkelyd frå,der var metall biter i olja,og vekke deler av tanhjula.
finn_ramsvik
Innlegg: 25
Ble med: man jun 21, 2010 6:30 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Dunkelyd fra et eller annet sted

Innlegg av finn_ramsvik »

Takk for svar, jeg sjal få sjekket differensialen bak for å undersøke om den er synderen :)
finn_ramsvik
Innlegg: 25
Ble med: man jun 21, 2010 6:30 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Dunkelyd fra et eller annet sted

Innlegg av finn_ramsvik »

Nå har jeg fått demontert mellomakslingen bak, og nå er lyden borte. På flensen mot transferkassen opplever jeg at det er litt slark, skal det være sånn?

-det rant også ut litt olje (mengde tilsvarende et par spisesjeer) når jeg demonterte aksling inn mot transferkasse, er det noe jeg bør bekymre meg for?

-I leddet på akslingen mot transferkasse er det litt motstand når jeg bøyer ene veien, mens mot differensial er det helt jevn motstand - kan dette være et problem?

Jeg må bruke bilen et par dager nå, risikerer jeg å ødelegge noe ved å bruke bilen med kun forhjulstrekk?
benteruden
Innlegg: 173
Ble med: lør mar 30, 2013 1:50 pm
Lokasjon: Sande i Vestfold
Kontakt:

Re: Dunkelyd fra et eller annet sted

Innlegg av benteruden »

Vanlig at det kommer ut litt olje der. Ikke noe problem. Hvis krysset går tregt er det gåent. Kan være så enkelt som bare å bytte det så er problemet ditt borte. Ødelagte kryss kan gi mange rare lyder.
finn_ramsvik
Innlegg: 25
Ble med: man jun 21, 2010 6:30 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Dunkelyd fra et eller annet sted

Innlegg av finn_ramsvik »

Takk for svar :)
toren
Innlegg: 426
Ble med: fre des 12, 2008 7:19 pm
Lokasjon: holsen

Re: Dunkelyd fra et eller annet sted

Innlegg av toren »

Vis du er usikker på kryssa i mellomaksel,so kan du flytte den du har framme bak og sjå om lyden er der då.
ei skal vere lik lengd på framme og bak vis du har ein lj70.
Svar

Tilbake til «Drivverk 7x»