Bytte av drivaksler

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
andersd
Sted: Haugesund

Bytte av drivaksler

Legg inn av andersd » tor mai 14, 2020 12:10 pm

Hei.

Har siden jeg kjøpte bilen, (lc100 99mod) hatt klunkelyd i drivverket når jeg slipper gassen. Har feilsøkt meg frem til at slakket ligger i splines i "drive shaft outer flange".
Har kjøpt nye flenser, men ser erfaringen her på forumet sier at feilen kommer fort tilbake hvis slitasjen ligger i drivakselen.
Er det verdt å bare bytte flensen? Sitter klar på bestill knappen på millneroffroad for to nye komplette akslinger.
Da kommer også tilleggspørsmålet: Er det mye jobb/fallgruver ved skifte av komplette drivakslinger? Må disse for eksempel låses på innsiden av diffen e.l?

Jeg prøvde også å løsne flensen på utsida. løsnet de 5(6?) muttrene som holder denne på plass, samt tok av segerringen på shaften, men flensen sitter godt. Har banket og slått!
Noen som har byttet denne før, som kan fortelle meg hva jeg evt gjør feil?
- Landcruiser HDJ100 1999

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Re: Bytte av drivaksler

Legg inn av frode » fre mai 15, 2020 6:56 pm

Har du bilde av splinesa? Nærbilde av både de i flensen og akslingen.
For å holde slitasjen her på et minimum er det viktig å alltid sjekke klaringen på låseringen ytterst på stikkakslingen. Det skal alltid være under 0,2 mm klaring mellom låsering og flens -- her syndes det mye. Ofte må man bytte til en tykkelse opp ved service på hjullager. (Hjullager varer nesten forever ved regelmessig service, ompakking og justering)
Hvis det er lite slitasje på akslingene, og det ikke er slakk i drivknutene, så er det vel ikke noen vits i å bytte dem. Hvis belgene ryker, så varer ikke drivknutene lenge, så belger lønner det seg å bytte hvis de er gamle.
Ellers er det lett å bytte drivakslinger, bare rykk ut og stapp inn den nye. Som oftest går det helt fint med fjær-låseringen inn i diffen. Der er en simmering som bør sjekkes da. Også simmeringen bak på navet bør byttes når man gjør noe service i området.
Et annet sjekk-punkt er nålelageret inni navet, der stikkakslingen går gjennom. Hvis det ikke gjør jobben sin så blir det slitasje på splines, og bevegelse på akslingen.

For å ta av flensen må du først fjerne konusene. Det er de som holder flensen, mens mutrene holder konusene. For å få av konusene må slå på boltene med en messingdor og en stor hammer, eller bruke en liten lufthammer. Ikke slå sideveis, og ikke slå på flensen.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

andersd

Legg inn av andersd » lør mai 16, 2020 8:47 pm

Hei. Takk for veldig informativt svar!

Ang demontering av flensen leste jeg meg frem til her på forumet, at jeg hadde gjort feil. Skal prøve dor trikset når jeg starter på jobben.
Var på tanken å bytte hele drivakselen, men endte opp med å bestille kun ytre drivledd. den var såpass billig at den er grei å ha i reserve hvis det viser seg at feilen ligger i flensen/ feil shimsing av låsering. Antar at det brukes føleblad for å måle dette?

Ang ompakking av hjullager. Er dette en grei jobb? Finnes gjerne en howto her på forumet? Tenker når jeg første har dette foran meg, så er det vell greit å ta en ompakking i samme slengen.

Ikke relatert: Jeg har fått en lyd i drivverket som høres ut som en slags skrapelyd. Denne lyden kommer ved akselerasjon i lav fart, gjerne når jeg kjører i bratte oppoverbakker 20+ grader og ellers rett etter igangsetting med tung henger. 3tonn. Høres ikke særlig bra ut. Jeg frykter selvfølgelig det verste (girkasse). Frode eller andre her inne, har dere hørt noe lignende lyder i bilene deres?

Brukeravatar
Byggmester Johan
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Byggmester Johan » fre mai 29, 2020 11:46 pm

Har du presset inn fett i niplene på akslingene?
Mener det bør testes før du begynner å skifte masse deler.
Tenk om det hadde vært så enkelt :D
Med Hilsen

Byggmester Johan
Tlf: 90 02 88 89
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=1066

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » tor jun 04, 2020 12:39 am

Ja nå er jeg litt spent.
Har du fettet opp fettniplene og evt har dette hjulpet?
Dag Einar 900 63 808
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX(solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

andersd

Legg inn av andersd » søn jun 07, 2020 10:27 pm

Heisann, her var det kommet noen svar ja :D

Jeg har fettet opp en gang siden jeg kjøpe bilen i høst. Nærmer seg tiden for neste runde nå, men har ikke merket noe forskjell etter sist gang.

Sitter i nordsjøen nå, men står 70kg deler i verksted, ink nye drivaksler og flenser.
Jeg fikk jekket bilen opp før jeg reiste. dreide på dekket og kunne tydelig se at det var slark i splinsene hverfall på ene siden. Gjennstår å se om det blir kun flensebytte eller alt sammen :roll:

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 10x»