Hvor bytter de billigst" converter på Hdj 100 ??

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
kebekk
Innlegg: 115
Ble med: tir apr 25, 2006 8:51 am
Lokasjon: Tjøme

Hvor bytter de billigst" converter på Hdj 100 ??

Innlegg av kebekk »

Hei. Nå har converter min begynt og by på problemer, de kjente feil, vill ikke fri helt ut mot lyskryss, rugger osv, kommer og går litt, men er vell moden snart.

Hørte en sa dette ikke var noe problem på 2001 og oppover, virker ikke som dette er tillfelle her, desverre.


Har hørt mange forskjellige priser, noen erfaringer? hvem er flinkest, rimligst, osv.


Mvh
Ken
Toyota Landcruiser 200. V8
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3623
Ble med: tir mai 25, 2004 10:07 am
Lokasjon: Fredrikstad
Kontakt:

Innlegg av dracan »

Om du kommer i kontakt med Cato Ystrøm i Halden.
Han driver converter service.
http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/a ... 586194.htm

Han fiksa min for en rimelig penge.....

Han splitter og putter inn ny innmat og forsterker det som bør forsterkes.
Deretter blir den sveiset sammen og balansert.

Kan anbefales. Men er vond å få tak i. Prøv på fredager, da har han en kæll til på kontoret.
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
kebekk
Innlegg: 115
Ble med: tir apr 25, 2006 8:51 am
Lokasjon: Tjøme

Innlegg av kebekk »

Hei. Takker for info, skal se på det.
Toyota Landcruiser 200. V8
Brukeravatar
willys overland
Innlegg: 894
Ble med: fre jul 01, 2005 3:11 pm
Lokasjon: Jessheim

Innlegg av willys overland »

Jeg har klagesak på gang hos Toyota mht samme problem. Sånne saker behandles nå i Brüssel, og ikke i Norge som før. Har tatt en stund, får purre på et svar snart.
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
kebekk
Innlegg: 115
Ble med: tir apr 25, 2006 8:51 am
Lokasjon: Tjøme

Innlegg av kebekk »

Hei. jeg prøvde dette på garanti i våres, blankt nei. fra Toyota,

Jeg hevder de tar feil, når dette var et problem fra starten av, de sa det ikke var problemer etter 2000.

Min bil hår nå gått 95000km. alle servicer fulgt, svakt av toyota,
Men jeg orker ikke og ha det slik ,må fixes.

Si i fra om du får svar fra Brussel.
Toyota Landcruiser 200. V8
sbolling
Innlegg: 1
Ble med: man jan 19, 2009 9:20 am
Lokasjon: Asker /Risør

Innlegg av sbolling »

Det er spørsmål om hvor mange som har skiftet converter.
Jeg er en av dem,- min 2001 Jubileumsmodell begynte å krangle etter ca 70000 km /ca 3 år. Toyota skiftet den ut uten kostnad for meg. Har kjørt 210 000 pr i dag, og alt er såre vel.
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Jeg ville var jeg i dine sko, forsøkt å ta kontakt med Toyota Norge.
Forsøk Egil Svendsen eller Kårbø si at du har dette fra NLCK.
Senest rettet af Dag Einar ons mar 18, 2009 10:24 am, rettet i alt 1 gang.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
willys overland
Innlegg: 894
Ble med: fre jul 01, 2005 3:11 pm
Lokasjon: Jessheim

Innlegg av willys overland »

Hei!
Jeg fikk bytta på garanti.
Toyota på Jessheim fikk ikke noe skikkelig svar fra Brüssel, så de bytta den for egen regning. Vet ikke hvordan det har gått i ettertid om de har fått refundert noe derfra..
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Om du skulle komme i den situasjonen at du ikke får byttet gratis.
For spørsmålet i tråden her, var hvor får du dette billigst.
Svaret finner du mest sannsynelig hos våre naboer i øst.
Om du ikke gidder å ta Toyota ved hornene, så ville jeg forsøkt Toyota i Karlstad kanskje.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
kinke
Innlegg: 288
Ble med: man mar 30, 2009 2:04 pm
Lokasjon: Sortland

Re:

Innlegg av kinke »

willys overland skrev:Hei!
Jeg fikk bytta på garanti.
Toyota på Jessheim fikk ikke noe skikkelig svar fra Brüssel, så de bytta den for egen regning. Vet ikke hvordan det har gått i ettertid om de har fått refundert noe derfra..

hvor lang er den garanti-tida da?
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Hvor bytter de billigst" converter på Hdj 100 ??

Innlegg av frode »

Det er vel tre års fabrikkgaranti (world wide), pluss den norske kjøpsloven ved kjøp i Norge.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
overland53
Innlegg: 45
Ble med: ons mar 14, 2012 11:51 am
Lokasjon: Rogaland

Re: Hvor bytter de billigst" converter på Hdj 100 ??

Innlegg av overland53 »

Virker ikke som om Toyota er helt konsekvent på dette og at det blir veldig opp til den enkelte forhandler hva som skal gjøres. Noen har fått "njet" etter 3 år, andre har fått byttet gratis etter 5 år. Tok selv om dette med Toyota Norge for en stund siden. Feilen er kjent av Toyota, men i og med at den ikke inntreffer med en gang så kan det virke som om de ikke gjør noe før noen reklamerer eller lager mye "støy". Synes dette er svakt av Toyota Norge, spesielt med tanke på konsekvensen av feilen om converteren får "rive med seg" autmatkassen i fallet. Det blir dyrt for bileier og Toyota holder tyst.

Har akkurat byttet min converter på 160 000 km og vurderer å gå videre med saken hos advokat i og med at Toyota kjenner til feilkonstruksjonen. Til den lokale Toyotaforhandlers fordel må nevnes at de også har forsøkt å få Toyota Norge til å ta saken (uten hell) og de gav meg god rabatt på deler og jobb. Men jeg mener det blir helt feil at Toyota Norge skal tjene penger på å ordne opp i konstruksjonsfeil på bilene sine. Det håpløse er at feilen normalt tar så lang tid å manifistere seg at Toyota Norge tror de ikke har ansvar lengere. Jeg mener noe annet. Er det flere som vil være med på advokat i denne saken så si ifra!
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Hvor bytter de billigst" converter på Hdj 100 ??

Innlegg av Snekker_Andersen »

overland53 skrev:Har akkurat byttet min converter på 160 000 km ...
Hvilken årsmodell har du?
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
overland53
Innlegg: 45
Ble med: ons mar 14, 2012 11:51 am
Lokasjon: Rogaland

Re: Hvor bytter de billigst" converter på Hdj 100 ??

Innlegg av overland53 »

2001 modell (fra før juni 2001)
kinke
Innlegg: 288
Ble med: man mar 30, 2009 2:04 pm
Lokasjon: Sortland

Re: Hvor bytter de billigst" converter på Hdj 100 ??

Innlegg av kinke »

Som min...
Hva kom herlighetene på?

Du valgte å gå for original del og firma. Hva gjorde utslaget for det?0
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
overland53
Innlegg: 45
Ble med: ons mar 14, 2012 11:51 am
Lokasjon: Rogaland

Re: Hvor bytter de billigst" converter på Hdj 100 ??

Innlegg av overland53 »

Det var flere grunner til å velge Toyota, først og framst fordi bilen er min "daily driver" og jeg har ikke tid til å vente på å ha bilen stående lenge. Har dessuten svært dårlig erfaring med et par "selvstendige" verksteder som nesten ødela min forrige 4-hjuls trekker fordi de overhodet ikke kunne biltypen. Når man skal skille motor/gear er det dyp kirurgi og da lønner det seg med noen som skal ha peiling.

Jeg skrur mye bil selv, men med flere hobbybiler så må bruksbilen overlates til andre om det ikke skal gå for lang tid. Men jeg har altså svært ymse erfaring med verkstedene, virker som om det er mye lærlinger og polakker som jobber langt utover sitt kompetansenivå. Mitt lille håp var altså at Toyota har den kvalitetsikringen som de sier de har.

Og så regner jeg med at det er garanti på både jobb og deler hos Toyota, så skulle converteren begynne å "skape seg" så kan de få fikse opp gratis. Hos Mekonomen her lokalt måtte jeg til advokat for å få dem til å ordne ødelagte bremsetromler (slått av med hammer, store sår i tromlene og pulserende bremser), bremserør uten innfestning og diverse annet som de hadde forårsaket i forbindelse med bytte av bakaksling. Håper å slippe slik hos Toyota.

Herligheten kom på ca. 26.000 kroner, hvorav converter utgjorde litt under halve prisen.
kinke
Innlegg: 288
Ble med: man mar 30, 2009 2:04 pm
Lokasjon: Sortland

Re: Hvor bytter de billigst" converter på Hdj 100 ??

Innlegg av kinke »

okei.

Jeg er selv på tur å bestille converter fra Australia.
It is slightly bigger than the Toyota unit, the lock-up plate is much wider and thicker and overall much stronger in construction. It comes double kiln bronzed and runs the cooler even when in lock-up while the Toyota convertor shuts the coolers done while in lock-up
http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=41077

prøvd å forhandle meg til billigere frakt, mot litt promotering, men det var ikke noe å hente der.

men det hadde jo vært en slags sikkerhet i å fått toyota original.

Har du noen slags formening om hvor reelt det er å få gjennomslag for dette, med advokat?

det kunne jo vært greit.

Ikke minst fordi, som du sier, de skal sko seg på en produksjonsfeil/ikke vedkjenner seg denne
på en bil som faen meg koster så det holder i utgangspunktet :) og skal være IKONET på driftssikkerhet
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Hvor bytter de billigst" converter på Hdj 100 ??

Innlegg av frode »

På et vis så vedkjenner de seg jo feilen, selv om teksten i TSBen er litt vag. TSB finner du her http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=113380#p113380
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
overland53
Innlegg: 45
Ble med: ons mar 14, 2012 11:51 am
Lokasjon: Rogaland

Re: Hvor bytter de billigst" converter på Hdj 100 ??

Innlegg av overland53 »

Joda, TSB'en finnes den, men som du sier er den litt vag. Ikke et ord om at feilen kan ta med seg hele automatkassen i "fallet". Converten vibrerer alvorlig stygt på akslingen inn i gearkassen + at den avgir metallbiter i oljen, ikke noe godt miljø for en automat! I tillegg virker det som om TSB'en gjør hele utskiftningen av deler til en liten sak ala bytte av bremseklosser, og det er det definitivt ikke!

Følgende momenter kunne jeg tenke meg å stevne Toyota Norge for:
-De har kjent til TSB'en, men ikke fortatt seg noe, verken ved å sjekke converter på service, sende brev til HDJ100-eierne og forklare hva de må være oppmerksomme på (feilen er svært-svært alvorlig) eller forta bytte av converter ved innkalling. For en så dyr bil burde det sistnevnte være en selvfølge!
-Når først feilen oppstår er garantitiden ute (som regel) og Toyota skal til alt overmål tjene penger på å bytte ut konverter i form av avanse på delene og høy timerate på verksted.
-Gearkassen skade/slitasje blir overhodet ikke vurdert i forbindelse med saken

Jeg forstår overhodet ikke blårussen i Toyota Norge her. En slik sak vil i likhet med de andre sakene Toyota har vært oppe i de siste årene bidra til å ødelegge Toyota's renomé i Norge. Enkelte forhandlere har forstått dette og påtatt seg gratis bytte etter både 4 og 6 år, mens Toyota Norge står steilt på sitt. Forstå det den som kan. Et grelt eksempel på hvor galt slike holdninger kan bære ad er jo bare å se på Mercedes Benz og rustproblemene: Nekte og nekte helt til alle mennesker med IQ over 60 forstår at Mercedes tar feil. Og så ryker markedsandelene så det suser. Lurer på hva MB har brukt i rene penger for å komme seg opp av hengemyra igjen. Typisk kortsiktig blåruss tenkning.

Jeg er rede til å ta denne saken for flere, først gjennom en forliksklage og deretter til Tingretten om nødvending (og det er det helt sikkert, så hardnakket som Toyota Norge virker her, så skal vel saken helt til Høyesterett eller Menneskerettsdomstolen :D )

Om noen fra Toyota Norge leser dette, vennlist ta saken opp på neste ukemøte i ledelsen!!
Svar

Tilbake til «Drivverk 10x»