Nok en tungstartet motor tråd...

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
oystein
Innlegg: 61
Registrert: tor jan 27, 2005 9:51 pm
Sted: Tromsø

Nok en tungstartet motor tråd...

Legg inn av oystein » tor nov 05, 2009 2:50 pm

Må dra motoren lenge (1 min ofte) på starteren før den starter.

Har nye plugger, dieselfilter og enveisventil før filteret. Måler 6v på glødeskinna. Glødelampa i dasjbord slukker etter 3-5sek, - men fortsatt er det 6v på skinna. Har ikke sjekket den ene glødepluggen ved starteren.

Kan glødetiden være for kort, og det er etterglødingen jeg måler når lampa slukker? Frister å legge opp manuell styring til glødereleet...

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: Nok en tungstartet motor tråd...

Legg inn av lcvidar » tor nov 05, 2009 3:54 pm

Høres ut som releet ved venste batteri fusker, det som skal gi direktestrøm til glødeskinna utenom motstand på manifoil. Får vel bare ettergløding nå. Prøv å mål spenninga over releet mens lampa lyser. Den skal være tilnærmet null til litt etter at lampa slukker.
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Motorgarasjen
Innlegg: 436
Registrert: tir aug 02, 2005 9:04 am
Sted: Åsenfjord

Re: Nok en tungstartet motor tråd...

Legg inn av Motorgarasjen » tor nov 05, 2009 4:47 pm

Prøv å gi blaffen i glødelampa.
Vri om nøkkelen, la den gløde til du hører at glødereleet slår, og så start.
Veldig ofte er glødelampa i utakt og viser for kort glødetid.
Bare prøv. :)

oystein
Innlegg: 61
Registrert: tor jan 27, 2005 9:51 pm
Sted: Tromsø

Re: Nok en tungstartet motor tråd...

Legg inn av oystein » tor nov 05, 2009 5:40 pm

Har forsøkt å vente.

Koblet ut pluggen ved glødeskinna, - det ser kun ut til at det er 6v på den ene polen. Tror nok det derfor er som Vidar sier, - kun ettergløding. Ga selvfølgelig bort det ekstra releet jeg hadde :shock: Skal prøve å finne koblingsskjema og sjekke at strøm til releet er riktig.

Brukeravatar
Gi Gass
Innlegg: 698
Registrert: fre jan 21, 2005 10:01 pm
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Nok en tungstartet motor tråd...

Legg inn av Gi Gass » tor nov 05, 2009 6:08 pm

Finnes 2 stk forskjellige glødeplugger til Toyota, 7v og 11 v. Hvis du har satt i 11v og måler 6v, kan du sikkert tenke deg hvor mye pluggene gløder.. Står spenningen på pluggene helt oppe på de.. :wink:
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=6471

oystein
Innlegg: 61
Registrert: tor jan 27, 2005 9:51 pm
Sted: Tromsø

Re: Nok en tungstartet motor tråd...

Legg inn av oystein » tor nov 05, 2009 10:00 pm

De nye pluggene var 6v, - og nå er de døde :twisted: Satan hvor fort de svies! Har 12v over skinna nå, - men det er vel kanskje normalt med defekte plugger... Releene ser ut til å være ok, - dvs begge leverer 12v...

Har jeg fått feil plugger, - altså skulle hatt 12v? Fikk 6v utfra reg.nr men ser i andre tråder at flere har 12v på 73?

Brukeravatar
Tor Gunnar
Innlegg: 69
Registrert: tor aug 07, 2008 7:04 pm
Sted: V. Jakobselv

Re: Nok en tungstartet motor tråd...

Legg inn av Tor Gunnar » man mar 15, 2010 9:40 pm

Hvor er den enveisventilen før filteret plassert??

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: Nok en tungstartet motor tråd...

Legg inn av håvard » man mar 15, 2010 10:29 pm

Glødemotstanden som er kaputt? Sitter under innsugsmanifolden.

Svar

Gå tilbake til «Motor 7x»