BLÅRØYK FRA GODBILEN

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
LandCruising
Sted: Oslo

BLÅRØYK FRA GODBILEN

Legg inn av LandCruising » ons mar 10, 2010 6:10 pm

Noen som har erfaring med BLÅEKSOS som lukter kjøleveske?

Radiatoren har "boblet" siste året. Mekanikeren mente det var null stress, at jeg hadde luft i systemet.
Har ikke gitt meg trøbbel, MEN:
Kokte bilen under den kaldeste perioden i vinter. Regner med at noe gikk tett i kjølesystemet. Gikk som en kule etter å ha fyllt på 4 liter kjølevæske. Radiatoren har vært litt lekk et år, men sannsyneligvis blitt værre nå. 2 måneder senere kokte jeg over på på tur opp i Jotunheimen i masse nysnø, ubrøytet vei siste 4mil, 5personer i bilen og 500kg ved på taket. Det er lov tenkte jeg, men det har ikke skjedd før... Fant ut at jeg igjen ikke hadde mer kjøleveske.

Nå er bilen full av kjøleveske, går som en kule, men ryker som et helvete på tomgang/bykjøring. Dette gir seg på turtall over 1500/ vanlig kjøring. Røyken er tykk, grå-blå og luker kjølevæske. Bilen går som en kule, bruker like
mye olje som før, innetemperatruen og kjølevæsketemperatruen er ganske uforutsigbar, men det koker ikke så
lenge jeg har noe flytende i radiatoren :P

-hva kan ha skjedd?
-hva skal jeg feilsøke?
-hva bør jeg gjøre?

Søker tips og erfaring til feilsøk og reperasjon.
Skjønner at jeg trenger ny radioator pga lekkasjen, en er det løsningen? pris? mye jobb å bytte?

En fortsatt fornøyd LX70 LT2,4D ´85 eier.
Vedlegg
Cruiser.jpg
Cruiser.jpg (291.28 kiB) Vist 641 ganger
Cruiser på vidda.jpg
Cruiser på vidda.jpg (114.86 kiB) Vist 641 ganger

toren
Sted: holsen

Re: BLÅRØYK FRA GODBILEN

Legg inn av toren » man mar 15, 2010 9:56 pm

Å bytte radiatoren på ein lj 70 er kjapt gjort,du må av med grillen og løyse 4 skruer som held radiatoren.Eg bruker ta av kanalen som ligg oppå som lufta går gjennom og skru av den skjermen rundt vifta,då slepp du ta av vifta for å løfte radiatoren opp.løys dei deksela og slangene inn på radiator før du løyser radiatoren,gjer jobben litt enklere :wink: .Pris på radiatoren veit eg ikkje,spørs om du kjøpe heilt ny eller får tak i ein ok brukt/får reperert den du har.

Svar

Gå tilbake til «Motor 7x»