Opasitet

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

vidokken
Innlegg: 22
Registrert: søn aug 12, 2012 10:43 am
Sted: Høyanger

Opasitet

Legg inn av vidokken » tor des 06, 2012 12:57 pm

Sliter med å få godkjent min 86. LJ73. Opasitetmåling viser 5,3 med bra Apexi bomullsfilter og har kjørt en tank med
systemrens...har blåst den rimelig bra en stund i motbakke.
Motoren er meget lettstartet og den drar godt i motbakke, synest jeg. Har ikke merket noe oljeforbruk.
(Litt ujevn gange en kort stund ved start i "ekstrem" kulde).

Skal bytte dieselfilter og ha rensemillel rett i filteret.... Kan en bare skru dieselfilteret av og på uten problemer på disse?
Kan dieselpumpen være skrudd opp også kanskje, var veldig høg verdi..

Noen tips eller er bilen moden for skrapen? :(

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4429
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Opasitet

Legg inn av Dag Einar » tor des 06, 2012 2:12 pm

Du kan jo forsøke dette.
Kjør den varm og god rett før du skal vise den, ta vekk luftfilteret og forsøk dette.
Har forsøkt det på min bil uten at det hjalp mye, men vet at andre har forsøkt med hell.
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Brukeravatar
Erling W
Innlegg: 500
Registrert: lør nov 20, 2004 9:41 am
Sted: Gardermoen / Phillipinene

Re: Opasitet

Legg inn av Erling W » tor des 06, 2012 7:02 pm

OG så kan du ha KONDENSFJERNER på tanken :wink: Det hjalp på min, og som DE sier : fjern luftfilteret.
Kan hende andre har flere tips
Classic LC FRELST

TurboThomas
Innlegg: 148
Registrert: ons mar 18, 2009 10:02 pm
Sted: Karmøy

Re: Opasitet

Legg inn av TurboThomas » tor des 06, 2012 8:26 pm

jeg hadde 4,6 på min 4runner. kjørte en tank med tunap 983 og den gikk ned til 2,4 og motoren ble mye roliger og kjappere respons.

vidokken
Innlegg: 22
Registrert: søn aug 12, 2012 10:43 am
Sted: Høyanger

Re: Opasitet

Legg inn av vidokken » søn des 23, 2012 10:39 am

Helt NYTT trimfilter nå, med opnere luftfilterboks. Burde være unødvendig da bilen egentlig skal klare kravene med std luftfilteroppsats. Prøvd enda en type rensemiddel rett i et nytt dieselfilter. (Prøvd 3 typer). Nå er den nede i ca.4,9... Må nok overhale dysene ser det ut som...
Noen som vet hvor en kan få gjort dette bra og...rimelig. Eller hvor en kan få kjøpt nye som ikke koster skjorta...det gjør det vel uansett.. :( ELLER noen som har dyser liggende og mangler bare en Land Cruiser?? :D
Sist redigert av vidokken den søn des 23, 2012 2:10 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
lj73jon
Innlegg: 1557
Registrert: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Sted: Os / Bergen

Re: Opasitet

Legg inn av lj73jon » søn des 23, 2012 12:52 pm

Ring disse http://www.maritimdiesel.no kan sikkert sende i posten

vidokken
Innlegg: 22
Registrert: søn aug 12, 2012 10:43 am
Sted: Høyanger

Re: Opasitet

Legg inn av vidokken » man feb 04, 2013 1:35 pm

Har nå sjekket dysene. Den ene opnet på for lavt trykk, 90bar. Er nå justert. Detter er vel for lite til å utgjøre all sotingen?? Finnes det noen "spjeld" på disse motorene som kan lekke oljedamp inn i forbrenningen??

Lenni
Innlegg: 30
Registrert: man apr 24, 2006 8:51 am

Re: Opasitet

Legg inn av Lenni » ons feb 13, 2013 10:05 pm

Jag är ganska säker på att det är dieselpumpen som är uppskruvad, ställ ner den så går den säket att besiktiga.

vidokken
Innlegg: 22
Registrert: søn aug 12, 2012 10:43 am
Sted: Høyanger

Re: Opasitet

Legg inn av vidokken » fre apr 26, 2013 1:34 pm

Det kan den meget mulig være! Har som sagt justert/kontrollert dysene, kjørt litt mer med rensemiddel på tanken og byttet olje m.filter. er nå nede i 4,2.

Nå står dieselpumpen for tur! Takker for tips!

toren
Innlegg: 426
Registrert: fre des 12, 2008 7:19 pm
Sted: holsen

Re: Opasitet

Legg inn av toren » fre apr 26, 2013 2:14 pm

Har du ikkje komt i mål med denne enda? :(

vidokken
Innlegg: 22
Registrert: søn aug 12, 2012 10:43 am
Sted: Høyanger

Re: Opasitet

Legg inn av vidokken » tir apr 30, 2013 10:52 pm

Nei, har tatt det rolig. Skrudd litt på andre biler også. Skal sjekke om pumpa er oppskrudd.

vidokken
Innlegg: 22
Registrert: søn aug 12, 2012 10:43 am
Sted: Høyanger

Re: Opasitet

Legg inn av vidokken » ons mai 15, 2013 12:41 pm

Opasitet 2,14! Bare å skru ned på mengdeskruen etter behov. 8)
Skrudde for mye og måtte justere tilbake. En kvart omdr. gir bra utslag! Skruen ut = mindre diesel.

toren
Innlegg: 426
Registrert: fre des 12, 2008 7:19 pm
Sted: holsen

Re: Opasitet

Legg inn av toren » ons mai 15, 2013 1:51 pm

Fått bilen godkjent no då?har henta heim 73 min eg også no :mrgreen:

vidokken
Innlegg: 22
Registrert: søn aug 12, 2012 10:43 am
Sted: Høyanger

Re: Opasitet

Legg inn av vidokken » lør mai 18, 2013 11:25 am

Har noen bremserør jeg skal bytte, går ikke akkurat fort det her... Men skal ikkje ha skilter før det blir halv årsavgift uansett. Håpe jeg har fått smurt opp bremsene nok.
Har du mye jobb på 73`n din?

toren
Innlegg: 426
Registrert: fre des 12, 2008 7:19 pm
Sted: holsen

Re: Opasitet

Legg inn av toren » lør mai 18, 2013 11:13 pm

vask og polering :mrgreen:

vidokken
Innlegg: 22
Registrert: søn aug 12, 2012 10:43 am
Sted: Høyanger

Re: Opasitet

Legg inn av vidokken » ons mai 22, 2013 9:30 pm

:shock: Næhh....er vel LITT mer!?

toren
Innlegg: 426
Registrert: fre des 12, 2008 7:19 pm
Sted: holsen

Re: Opasitet

Legg inn av toren » ons mai 22, 2013 9:36 pm

må vel ha eu kontroll då :oops:

vidokken
Innlegg: 22
Registrert: søn aug 12, 2012 10:43 am
Sted: Høyanger

Re: Opasitet

Legg inn av vidokken » tor mai 23, 2013 7:26 pm

8) Cruiser vel gjennom?

vidokken
Innlegg: 22
Registrert: søn aug 12, 2012 10:43 am
Sted: Høyanger

Re: Opasitet

Legg inn av vidokken » tor jun 06, 2013 6:23 pm

Juhuu! Da var Cruiser`n godkjent!! :lol:

toren
Innlegg: 426
Registrert: fre des 12, 2008 7:19 pm
Sted: holsen

Re: Opasitet

Legg inn av toren » fre jun 07, 2013 6:46 pm

grattis :D

Svar

Gå tilbake til «Motor 7x»