2lt2 Spruter olje!

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
benteruden
Sted: Sande i Vestfold
Kontakt:

2lt2 Spruter olje!

Legg inn av benteruden » tir jun 11, 2013 9:15 pm

Ett problem som dukket opp da jeg flex testet bilen slik at motoren heller til venstre kastet den olje ut åndinga!!! Åndinga på motoren er gjort om slik at den ikke går inn i innsuget! Det er bare satt på en slange slik att det går rett ut i fri luft. Er dette normalt når motoren heller mye til venstre eller har jeg en gåen motor?????? Ble veldig skeptisk her nå, så hvis noen har ett bra svar å komme med så redder du kvelden min!! :?

Skal sies at åndinga sitter på siden av toppdekslet og ikke på toppen! Kan det være grunnen?

SteinS
Sted: Alvdal

Re: 2lt2 Spruter olje!

Legg inn av SteinS » ons jun 12, 2013 9:53 am

Å legge åndinga vekk fra innsuget sparer du turboen og motoren din for mye trøbbel når de har gått sine 200000-300000 km. Har gjort det samme på mine, men har lagt åndinga i en Y kobblig og slange inn til hver side av rammevangen. Problemet ditt høres ut som en klasisk, litt sliten motor, dvs at stemplene komprimerer litt dårlig forhold til sylinderene slik at du får et overtrykk i motoren. Det går da til åndinga og tar med seg olje som dråper seg i ånderøret og kommer ut som ren olje ved for eks flex til en av sidene. Skru av oljepåfyllings lokket på toppdekselet mens motoren går, er det trykk der er det dette som er feilen. Dette kan du kjøre lenge med, men husk å sjekk oljenivået ofte. Tetter ånderøret seg får du ett større problem som tettningsringer som flyr ut å du kan lett få et havari.( PS- Kjør ikke på helsyntetisk olje, den vil kaste av seg mye mer )

benteruden
Kontakt:

Legg inn av benteruden » ons jun 12, 2013 8:07 pm

ok. Motoren går veldig bra og pent. Får kanskje ta en komp test!

benteruden
Kontakt:

Legg inn av benteruden » lør jun 15, 2013 7:35 pm

Kan det være andre grunner til at motoren kaster fra seg olje i åndinga? Har kjørt en del i dag og det blir en ganske bra flekk på bakken når jeg står rolig! Hvis den skal overhales holder det da med og bytte stempel ringer og olje ring eller må det nye stempel og boring til??

whitedevil
Sted: Skodje, Møre og Romsdal

Legg inn av whitedevil » lør jun 15, 2013 8:55 pm

Skulle tru d holder å hone sylindere. Ville også ha skiftet rådelager og vurdert rammelager i blokka...
2018 Toyota Hilux SR D-Cab

benteruden
Kontakt:

Legg inn av benteruden » søn jun 16, 2013 11:19 am

Det er veldig bra oljetrykk, så ikke noe tegn til slitte lager!

benteruden
Kontakt:

Legg inn av benteruden » søn jun 16, 2013 1:05 pm

Er det mulig å bytte stempel ringene bare ved å ta løsne råden og dra stemplet ned? Eller er det ikke plass nok??

whitedevil
Sted: Skodje, Møre og Romsdal

Legg inn av whitedevil » søn jun 16, 2013 6:43 pm

Har ikke delt en slik motor. Men på alle andre jeg har vært borti så må dei opp. Av med toppen..
2018 Toyota Hilux SR D-Cab

benteruden
Kontakt:

Legg inn av benteruden » tir nov 26, 2013 8:53 am

Har fått for meg att de fleste gamle Toyota motorer har trykk i bunnpanna. Hvorfor er stempelringene så dårlige på disse motorene?? Er det mulig å få dette helt bra? De fleste 2ltII går med åndinga tilbake i innsuget igjen og vil derfor ikke ses. Tror det er mange som kjører rundt med litt sliten motor. Har nye stempelringer liggende men er det noe vits å bytte de??

Svar

Gå tilbake til «Motor 7x»