Mer diesel?

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
Christopher
Sted: Oslo

Mer diesel?

Legg inn av Christopher » tir nov 28, 2006 2:16 am

Bilen tar litt mer tid enn normalt å starte når den er kald (men går fint når det er i gang). Jeg tror problemet er at den ikke får nok diesel. Hvordan øker jeg dieselmengden? (bare når motoren er kald hvis det er mulig?).

Leste i et annet innlegg at det er noe som heter "ACSD (automatic cold start device)" - hva er dette og er det det samme som å justere dieselpumpen? I så fall hvordan gjøres dette?
LJ70

Christopher

Legg inn av Christopher » tir nov 28, 2006 1:46 pm

Bilen går fint etter litt treg kald start, men en og annen gang stopper motoren ved oppbremsing, ved rødt lys for eksempel. Kan det være en sliten dielselpumpe som bør byttes? Diesel lekasje i pumpen? Vanskelig? Dyrt?
LJ70

Brukeravatar
RogerFo
Sted: Tromsø

Legg inn av RogerFo » tir nov 28, 2006 7:18 pm

Stopproblemet:
Stopper motoren både ved kald og varm motor?
Hvor høyt tomgangsturtall har du?
Startproblemet:
Tilstand på glødepluggene?
Gløder du en eller flere ganger ved kaldstart?
Hvor kaldt er kaldstart for deg, når synes du motoren er tungstartet?
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special

Christopher

Legg inn av Christopher » ons nov 29, 2006 2:00 am

Ja, noen ganger, ikke hele tiden, stopper motoren (feks hvis jeg plutselig slipper gassen ved rødt lys) både ved kald og varm motor.

Vanlig tomgangsturtall tror jeg, rundt 1000 omdr.
Men når bilen står stille kan det enkelte ganger begynne å stige til rundt 1500.
En fyr jeg snakket med så noe om dårlig "magnetventil" - usikker på hva det er?

Glødepluggene er nylig byttet, har faktisk også renset og testet dysene på et NLCK treff i Sverige.
Da fikk jeg noen hk tilbake kan du si, men ellers samme ang. stopp- og startproblematikken

Gløder bare en gang.
Har forsøkt å gjøre det tre ganger uten at det gjør noen forskjell.
Derfor tror jeg det har med dieselmengden å gjøre. Eller kanskje at det kommer luft inn et sted?

Med "kaldstart" da mener jeg når den har stått stille feks over natten, da er den tungstartet, samme om det er + eller - 15C ute.
Men hvis jeg feks stopper på veien et sted for å fylle diesel så starter den med en gang etterpå.
LJ70

Brukeravatar
stian f

Legg inn av stian f » ons nov 29, 2006 8:55 am

Har du noe diesel lekasje på dieselpumpa?
Når du starter gir du litt gass?
Sjekket luftfiltret?
Tømt vannutskilleren i dieselfiltret?
Ryker det når du sterter, må du kjøre starteren lenge?

//stian f

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » ons nov 29, 2006 11:46 am

Chris S. Keller skrev:Bilen går fint etter litt treg kald start, men en og annen gang stopper motoren ved oppbremsing, ved rødt lys for eksempel

du må huske å tråkke på clutchen når du skal stoppe...

hehe nei.. det var useriøst... har lignende problem.. den stopper ikke ... men "dupper" helt ned på 3-400rpm når jeg slipper gassen og tråkker på clutchen (les girer)....dette gir en veldig rykkete framfart ellers ligger tomgangen rundt 650-700... denne er jo veldig lett og justere...og jeg mener det står ett eller annet sted på motoren at tomgang skal være 650 rpm

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » ons nov 29, 2006 11:52 am

faen.... dette gjør jeg stadig... trodde det var snakk om 2H motor... :oops:

Christopher

Legg inn av Christopher » ons nov 29, 2006 12:46 pm

Stian F skrev:Har du noe diesel lekasje på dieselpumpa?
Når du starter gir du litt gass?
Sjekket luftfiltret?
Tømt vannutskilleren i dieselfiltret?
Ryker det når du sterter, må du kjøre starteren lenge?
Det er ikke synlig diesel lekasje noe sted.
Gir halv gass (slik det står i instruksjonsboken) og har forsøkt andre varianter, bånn gass og pumping av gasspedalen, alle samme resultat.
Nytt luftfilter og dieselfilter, motoren virker sterkere men ellers samme.
Ja, det er det jeg ikke skjønner at jeg må kjøre starteren så lenge før den går.
Bare litt grå eksos i det den starter, ellers normalt.

Hva tror du?
LJ70

Christopher

Legg inn av Christopher » ons nov 29, 2006 12:54 pm

Jeg bare tenker høyt...

Magnetventil? har denne noe med dette å gjøre?
Pakninger inne i dieselpumpen? luft kommer inn?
Lekk på tilførselrøret? (ikke noe som jeg kan se i alle fall)
Er det noe filter inne i dieseltanken som kan bli tett?
LJ70

Brukeravatar
stian f

Legg inn av stian f » ons nov 29, 2006 1:29 pm

Enn hvis du pumper litt på håndpumpa før du starter? Eventuellt prøver å sjekke om det kommer diesel til dysene?

//stian f

Brukeravatar
snekker1
Sted: Nesodden

Re: Mer diesel?

Legg inn av snekker1 » lør des 19, 2009 11:58 am

Christopher skrev:Bilen tar litt mer tid enn normalt å starte når den er kald (men går fint når det er i gang). Jeg tror problemet er at den ikke får nok diesel. Hvordan øker jeg dieselmengden? (bare når motoren er kald hvis det er mulig?).

Leste i et annet innlegg at det er noe som heter "ACSD (automatic cold start device)" - hva er dette og er det det samme som å justere dieselpumpen? I så fall hvordan gjøres dette?

Har akkurat samme problem, skiftet det som er å skifte (tror jeg) noen som kan si meg hvor denne ACSD sitter og om det er noe med denne å gjøre kanskje ? :) Har en 85 mod

Uansett, tusen takk for flott forum, funnet mange løsninger her :)
85 mod lj70 . verdens beste bil og merke. Toyota 4Ever

Brukeravatar
snekker1
Sted: Nesodden

Legg inn av snekker1 » tir des 29, 2009 6:35 pm

Siden jg finner mange tips via søkemuligheten har jeg kommet frem til mine løsninger , til samme problem . Byttet tanklokk med ett sånt du får kjøpt på bensinstasjon for å få bort noe av vakumet på tanken. Dette hjalp på kaldstart i minusgrader da vakumet på tanken tydeligvis trakk tilbake dieasel fra systemet.

Etter en stund kom nytt problem men under kjøring, røykla halvenabolaget ved pdriv og den hang i nedoverbakke . fant ut at på høyre side ved tanken , henger det en liten slange med en liten spesiell dyse. her var det frosset igjen etter noen timer i snøkjøring og 15 minus. "Ny" bil tilbake hehe.

Håper mine funderinger og løsninger kan hjelpe andre med samme problem . Var redd det var turbo eller stempelringer som var gåen. :) Litt flaks er lov
85 mod lj70 . verdens beste bil og merke. Toyota 4Ever

Brukeravatar
gjermu-s
Sted: Roverud

Legg inn av gjermu-s » tir des 29, 2009 6:54 pm

Ser du skriver at du har samme problem om det er + eller - 15 grader. Da kan du vel glemme frysing :)
Hadde samme problem på min 70 for en del år siden.
Feilen var ett lite rust hull/pore i sugestussen oppe på dieseltanken. Der er det ett demonterbart lokk hvor både sug og retur slanger kobbles til dieseltanken. Dette lokk har en nedsenking som samler møkk og salt.
Dette generer ikke lekkasje da sugeslange jobber konstant under vacum. Men dieselen rømmer tilbake til tank over natten da det slipper inn luft i det evt rusthullet.
Bilen var tungstartet når den hadde stått natta over og røyk grått når den først startet. Tomgang ble og ustabil som du beskriver. Men den startet lett hvis den ikke hadde stått for lenge.Merket først hvor feilen var en dag jeg hadde fylt full tank og parkerte i motbakke, det begynte og dryppe diesel bak på høyre side av tanken.
Tanken må tas ned for og sjekke dette. Lykke til med feilsøking.

Svar

Gå tilbake til «Motor 7x»