86 LJ70 turbo spruter olje

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
Eljoki
Innlegg: 26
Registrert: tir apr 28, 2009 10:06 am
Sted: Vadsø

86 LJ70 turbo spruter olje

Legg inn av Eljoki » tir apr 28, 2009 10:27 am

Har en 86 LJ70 2,4D der turboen spruter olje.
Ikke noe særlig til mekaniker å dette er min første LC så kjenner ikke spesielt godt til disse. Noen som vet hva det kan være og evt hvor og hvordan man lettest fikser det?
På forhånd takk!
Virker som det er mye kunnskap og erfaring blandt forumets brukere så dette må vel være det beste forumet å spørre i? :)

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » tir apr 28, 2009 10:34 am

Heisann. Ja her får du nok hjelp!
For å begynne et sted: Hvor spruter det olje? Inn i motoren, eller ut i motorrommet? Hvis det er det første, og det er ille, så må vel turboen byttes eller overhales..
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
Eljoki
Innlegg: 26
Registrert: tir apr 28, 2009 10:06 am
Sted: Vadsø

Legg inn av Eljoki » tir apr 28, 2009 11:29 am

Det gikk jaggu raskt å få svar, takk for det.
Tok nån bilda i motorn så her ser du hvis det e til hjelp.

På venstresida der så e det oljesprut på batteriet å nedover i motoren så det kommet ut der et sted tenker æ.

Bilde

Har ikke stått å sett mens motoren e i gang så ikke helt sikker på det her.

Bilde

Her ser du det e svart på sida av batteriet, oljesøl.

Bilde

Håper bare det går ann å reparere på en billig måte... :roll:
Kjærring va ikke så keen på at æ skulle få kjøpe guttebil så hvis den begynner å koste mye så blir det vell sur stemning i heimen... :shock:

Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2400
Registrert: lør aug 21, 2004 3:13 am
Sted: Fetsund

Legg inn av JanK 55 » tir apr 28, 2009 12:43 pm

Ville ha kjent etter om olje slangene var ordentlig skrudd til jeg eller eventuelt byttet pakninger på tilførsel og retur.Sitter under turbon på midten, en tynn ( tilførsel) og en tykk (retur) var samme på hilux'n min. Har samme motor.
Bytta pakning og det ble tett :)

Sjekk slanger for sprekker og sitter slangeklemmene ordentlig.

Lykke til.
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » tir apr 28, 2009 2:09 pm

Ryker det voldsomt av eksosen...dvs sort/grå røyk? Hvis ikke...så er det no en bagatell i form av et par pakninger som må skiftes tror jeg..
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
Eljoki
Innlegg: 26
Registrert: tir apr 28, 2009 10:06 am
Sted: Vadsø

Legg inn av Eljoki » tir apr 28, 2009 2:17 pm

Neida, eksosen e pinne fin den tror æ. Litt svartrøyk på bånn gass men ikke mer enn det burde være av en 23 år gammel solarbil.
Fylte tanken idag å fikk sjekka forbruket. 1,59 liter på mila. Har kjørt med 4x4 på å mye med tilhenger med scooter å småkjøring. Er det unormal høyt? Har 32" All Terrain dekk.
Skal sjekke pakninger rundt olje inn/ut å klemmer.
Takker for svar! :D

Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3217
Registrert: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » tir apr 28, 2009 3:23 pm

Eljoki skrev:Neida, eksosen e pinne fin den tror æ. Litt svartrøyk på bånn gass men ikke mer enn det burde være av en 23 år gammel solarbil.
Fylte tanken idag å fikk sjekka forbruket. 1,59 liter på mila. Har kjørt med 4x4 på å mye med tilhenger med scooter å småkjøring. Er det unormal høyt? Har 32" All Terrain dekk.
Skal sjekke pakninger rundt olje inn/ut å klemmer.
Takker for svar! :D
Tror ikke det er så aller værst, mye last og 4x4 på litt mer en orginal-dim, det går litt ekstra suppe da.

Ang oljespruten tror jeg du kan ta en skikkelig avfetting og en motorvask, så ser du lettere hvor det kommer fra, er nok sansynligvis bare en tette-sak. Se også på veivhusventilasjonen, et rør som skal gå i forbindelse med toppen. Det damper fælt hvis det er utett.
Holder en knapp på at turboen er i live.
Er det noe merkbar forværring på draget i bilen etter dette oppsto?

Brukeravatar
Eljoki
Innlegg: 26
Registrert: tir apr 28, 2009 10:06 am
Sted: Vadsø

Legg inn av Eljoki » tir apr 28, 2009 3:31 pm

Kjøpte bilen med denne feilen så vet ikke helt. Men den e ikke så sprek at det gjør no, men det skal den vell ikke være.
Har en ettermontert turbotrykksmåler å den viser nu trykk opp mot 0,9 på det meste.
Det e to lys på insrtumentpanelet som indikerer no turbogreier. Når æ bare loder på lavt turtall viser målern 0,0 å det lyser ikke i noen av lysan, litt trykk på så kommer et grønt lys på å litt opp på turtall å trykk over 0,7 lyser det orange. Er det riktig?
Regna egentlig med at 1,6 på mila ikke va så unormalt. Men neste tank blir nok billigere i å med at vi nu har bare veia, kobla ut 4x4 å scootersesongen e over. :)

Brukeravatar
Eljoki
Innlegg: 26
Registrert: tir apr 28, 2009 10:06 am
Sted: Vadsø

Legg inn av Eljoki » tir apr 28, 2009 3:35 pm

Må bare nok en gang takke for svar.
Helt fantastisk med et seriøst forum å hjelpsomme entusiaster.
Fikk et tips av en kompis om IC å 3" eksos. Noen som har oversalg på hva det kan komme til å koste å montere noe sånt? Er vel folk her som har gjort lignende.
Han mente det skulle være mulig å hente ut bortimot 150Hk uten at motoren skulle ta no merkbart skade av det, heller tvert imot?

Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3217
Registrert: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » tir apr 28, 2009 4:00 pm

Eljoki skrev:Kjøpte bilen med denne feilen så vet ikke helt. Men den e ikke så sprek at det gjør no, men det skal den vell ikke være.
Har en ettermontert turbotrykksmåler å den viser nu trykk opp mot 0,9 på det meste.
Det e to lys på insrtumentpanelet som indikerer no turbogreier. Når æ bare loder på lavt turtall viser målern 0,0 å det lyser ikke i noen av lysan, litt trykk på så kommer et grønt lys på å litt opp på turtall å trykk over 0,7 lyser det orange. Er det riktig?
Regna egentlig med at 1,6 på mila ikke va så unormalt. Men neste tank blir nok billigere i å med at vi nu har bare veia, kobla ut 4x4 å scootersesongen e over. :)
Høres egentlig ut som du er LC-entusiast selv, du bare vet det ikke enda!
Ang lysene så høres det ut som det mer eller midre funker bra.
Kan helt klart anbefale 2,5 eller 3" exos, det gjør alt så mye bedre.
Om du kjører med orginal eksos er det også bare et tidsspørsmål før du uansett må skifte den.
Ang pris på eksos kan jeg tippe ca 2-2500 for et selvbygg fra f.eks biltema. kommer litt an på hvilken potte du velger, og hvor enkelt du vil gjøre det. I teorien kan du egentlig bare sette sammen masse bend og rør med eksosklemmer og henge det opp under bilen, det eneste du faktisk trenger å sveise er flensen ut fra tuboen.
Men er klart at det er en fordel å få sveist de fleste komonentene hele veien, kansje ha det i 3 større deler, alt etter hvor du router eksosen bakover.

Ellers, så har jo også forbruket litt å si med den vanlige kjærligheten og servicen bilen trenger. Skift olje over alt, oljefilter, dieselfilter, smør opp alle fett-punkter i understell og mellomakslinger/bevegelige deler og knokkelhusene og du er godt i gang. Bilen ruller lettere og er gladere. Juster ventilene om det er lenge sia det ble gjort.
Men ta ting etterhvert seff, og hold bilen gla!

Brukeravatar
Eljoki
Innlegg: 26
Registrert: tir apr 28, 2009 10:06 am
Sted: Vadsø

Legg inn av Eljoki » tir apr 28, 2009 4:44 pm

Jepp. Tenkte å kjøpe inn alt av filter å bytte olje på de stedene det er olje. Kjekt å gjøre det så vet man at det er gjort.
Glad bil er bra bil... :lol:
Joda begynner nok å nærme mæ entusiast. Digger den bilen helt rått!
Blir bare glad hver gang æ setter mæ inn å skal kjøre nån steds...
Sist redigert av Eljoki den tor apr 30, 2009 7:27 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3217
Registrert: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » tir apr 28, 2009 5:08 pm

hehe, velkommen i klubben! Kjør på med service, da har du bilen lengere.

Om du forresten planlegger å gjøre småtterier eller storerier med bilen, eller rett å slett bare lufte tanker og spørsmål, er det fint om du også oppretter deg en Garasje her på forumet, få inn noen bilder av herligheten og litt info! er mange som har kommet over bilens forrige eier her inne, og det kan være svært nevenyttige tips i den sammenheng.
Du vet, bilene er nokså like utvendig, men kun "pappaen" som kjenner den innvendig! haha

Brukeravatar
Eljoki
Innlegg: 26
Registrert: tir apr 28, 2009 10:06 am
Sted: Vadsø

Legg inn av Eljoki » tir mai 05, 2009 11:27 am

Dynka motorn/turboen osv i avfetting å spylte med varmtvann å høtrykk igår. Vanskelig å se kor olja kommer fra men en kar hadde opplevd at hannes lakk olja fra slangen der lufta kommer fra luftfilteret.
Alle slanger/rør til fra turboen ser egentlig helt fin ut. Mon tro om det kan komme fra oljefilteret?
Va masse oljesøl langt ned i motorrommet.

Må liksom ikke etterfylle ojle ofte så det kan jo ikke være så mye at det spruter ut akkurat. Men syns det e rart at det da va så mye søl rundtomkring i motorrommet.

Vi får se nu om æ opppdager no lekkasje hvis ingen har tips om "vanlige" lekkasjer fra nærliggende områder.

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » tir mai 05, 2009 11:59 am

Prøv å teipe fast et rent hvitt a4-ark på sida av batteriet der spruten har kommet også ta deg en kosetur... da er det lettere og se om det kommer no nytt..eller om det bare er fra et gammelt uhell.
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
knut4x4
Innlegg: 278
Registrert: søn nov 14, 2004 12:03 am
Sted: Elverum

Legg inn av knut4x4 » tir mai 05, 2009 6:41 pm

det er noen oljeslanger som er inn på vakum pumpa på dynamoen. En trykk og en retur.
de er av gummi og er ganske nære manifoilen og blir morkne.
ØNSKER BJ 42 deler

Brukeravatar
Eljoki
Innlegg: 26
Registrert: tir apr 28, 2009 10:06 am
Sted: Vadsø

Re: 86 LJ70 turbo spruter olje

Legg inn av Eljoki » lør mai 15, 2010 9:32 am

Da har æ etter mye om og men prøvd å lokalisere feilen nærmere. Kan se ut som den kommer fra den her. Hvis det i det hele tatt e nåt som kan lekke olje.
Ser ut som det siver ut olje akkurat i skjøten. Kunne se en liten dråpe på undersiden av den. Ka e det her å ikke minst korsen får man den til å slutte å lekke olje?
Ser ikke ut som noe som kan åpnes å evt byte no pakning.
Bilde
Bilde
Bilde

rs37x37
Innlegg: 77
Registrert: lør jul 04, 2009 8:11 pm
Sted: elverum

Re: 86 LJ70 turbo spruter olje

Legg inn av rs37x37 » tir mai 25, 2010 8:29 pm

en toyota søler ikke olje den markerer bare teritoriet sitt. :D

Brukeravatar
Eljoki
Innlegg: 26
Registrert: tir apr 28, 2009 10:06 am
Sted: Vadsø

Re: 86 LJ70 turbo spruter olje

Legg inn av Eljoki » tir mai 25, 2010 8:53 pm

Litt kjedelig når den skulle begynne å markere terretoriet på gulvet hos verkstedet midt under EU-kontroll så dem elegant bare parerte med en 2-er feil...

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: 86 LJ70 turbo spruter olje

Legg inn av lcvidar » tir mai 25, 2010 11:07 pm

Ser ut som det er wastegate-klokka som er hull på. Er samme trykk i klokka som i røret ut av turboen, via slangen som går inn på den. Olja kommer fra veivhusventilasjon og/eller turbo, vil som oftest være litt som går inn innsuget.

Og 0,9 i ladetrykk med antydning til sort røyk og uten IC, er nok i overkant heftig justert. Om bilen går dårlig, er nok en stor årsak org. eksos, er meget snevert ut av turboen. Bør legge 2,5" helt fra turboflens, og dreie eller sage ut av org.flensen så det ikke er noen innsnevring. Om du kikker litt i garasjen min, har jeg bygd om til IC og 2,5" på både 70n og 73n.

Om det blir en stund til at motoren får luft inn/ut ville jeg justert ned både turbotrykk og dieselmengde, røykfritt er ikke sikkert er nok, ser jeg etter en stund med eksostempmåler. F.eks. still den røykfri på 0,5 og still trykket til 0,6-0,7 så er du rimelig trygg også med henger vil jeg tro. Temperatur kan bli for høy selv uten sort røyk, og jeg har nok svidd litt ventiltetninger mistenker jeg. :shock:
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

rs37x37
Innlegg: 77
Registrert: lør jul 04, 2009 8:11 pm
Sted: elverum

Re: 86 LJ70 turbo spruter olje

Legg inn av rs37x37 » fre mai 28, 2010 8:25 pm

har en motor stående den er også litt fuktig under vakum klokka, men klarer ikke helt og se hvor det kommer fra. det er mye gamelt søl det vil nokk bli letere og lokalisere eter en omhygelig motorvask med avfetning,børste og steam. da mulig ny olje vil komme fram. ps jør som lcvidar sier om turbo. det og koke toppen blir som regel til endel jobb og bortkasta penger og mislykka ferietur. bare spør knut4x4. :D

Svar

Gå tilbake til «Motor 7x»