Viktig; for dere med 1HD-FT (95-97 modell)

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Viktig; for dere med 1HD-FT (95-97 modell)

Innlegg av beaas »

Nå skjer vel ikke dette så ofte, men kan være verdt en sjekk. Gjelder dere som har en 95-97 modell 80 med 1HD-FT motoren. Denne motoren har ikke glødeplugger som 1HD-T men en glødeskjerm som står på i rundt 90 sekunder etter hver eneste oppstart så lenge kjølevannet er under en viss temperatur (tror 40 grader). Den trekker oppunder 50 ampere og skulle dette releet feile så blir det varmt, røykutvikling og i værste fall brann.

Releet ligger under batterikassen på høyre side sett framover. Ser sånn ut:
gløderele.JPG
gløderele.JPG (158.13 KiB) Vist 13164 ganger
12h-t og også 1HD-FTE motorene har samme glødesystemet men vet ikke om tilfeller fra disse motorene (men leser ikke så mye om de heller).

Ifjor høst sluttet glødingen min å virke. Tenkte med det samme at det spilte jo ingen rolle, hadde noen tanker om å fjerne den restriksjonen i innsuget uansett samt å få minsket belastning på batteri, dynamo, reimer osv. Men så begynte den å virke litt til og fra. Begynte å google litt og fant noen tilfeller der dette hadde feilet, alt fra at alt hadde gått i svart under kjøring, til at absolutt alt av lys i dasjbord hadde lyst opp etter oppstart. I begge tilfeller med røyk og brent lukt fra framme på høyre side motorrom. Jeg fant ut jeg måtte ut med batterikassen for å sjekke og der var det antydning til brent på releet mitt jfr bildet over. Tok det derfor bare ut og isolerte ledningene som var festet til det. Denne uken fikk Alex problemer med sin på tur ut av campingplassen, fikk haik til Toyota som ikke skjønte hva feilen var med en gang...

Uansett ikke noe problemer med start uten gløding. Nå har jeg motorvarmer og webasto og har ikke prøvd kaldstart i noe mer en få minus. Ikke noe ekstra røyke eller problemer. Har hørt om andre som har startet uten problemer ihvertfall ned mot 15 minus. Det beste hadde jo vært å koblet glødingen mot en bryter så den kun hadde gått på når man ønsket.

Gamle biler...
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Viktig; for dere med 1HD-FT (95-97 modell)

Innlegg av beaas »

Releet til Alex:
Glød alex.JPG
Glød alex.JPG (73.58 KiB) Vist 13162 ganger
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: Viktig; for dere med 1HD-FT (95-97 modell)

Innlegg av ofrovold »

Har koblet ut glødinga på min 100, også. Litt ujevn gange i -20 grader, men starter med en gang likevel.

mvh
Øystein via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
macivar
Innlegg: 286
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

Viktig; for dere med 1HD-FT (95-97 modell)

Innlegg av macivar »

Holder på å fjerne denne solenoiden som styrer glødenettet på 80’en (1HD-FT).
Men lurer litt på disse to koblingene oppe ved batterikassa.
Den ene «Main» styrer visstnok alt av strøm i bilen fikk jeg vite via «80 series owners» på Facebook.
Men vet noen her inne hva den grå kontakten styrer? Den før strøm fra «Main» ser jeg, men det var ikke lett å følgeledningene ut av den for å se hvor de havnet...
Noen tips?
Mange takk Bilde

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Viktig; for dere med 1HD-FT (95-97 modell)

Innlegg av KjellOlsen »

Hei Ivar. Er det for å kople ut forvarmingen du lurer på dette, eller har du noe andre problemer? Tipper at kabelen fra «main» går til sikringsboksen din. Men hvis det bare er for å fjerne forvarminga er det vel nok å frakople ved innsuget, og evt frakople styrestrømmen inn til releet? Ser ut som styrestrømkabelen allerede er røket.
Har kjørt uten forvarming på hundren min i 6-7 år, og bare frakoplet ved innsuget. Da har jeg mulighet til å kople den lettvindt inn hvis det skulle bli svinekaldt, noe det ennå ikke har vært på de årene. Releet føger da med, men har ikke noe belastning, og derfor ingen gnist ved ut og innkopling.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
macivar
Innlegg: 286
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Viktig; for dere med 1HD-FT (95-97 modell)

Innlegg av macivar »

Takk for svar Kjell!
Ja, tanken var å koble fra forvarmingen.
Møtt ut med batteri og batterikasse for å komme til releet, og da jeg løsnet den og tok den opp så rammet en av ledningene av. Sikkert styrestrøm ja.
Ser jo også at det ikke er det originale releet som satt der. Og det som er ser jo ganske nytt ut.

Så du mener at jeg bare kan koble alt til igjen men bare koble fra oppe på innsuget?
Vil ikke releet alltid prøve å sende strøm dit da, og evt lage noe krøll?
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Viktig; for dere med 1HD-FT (95-97 modell)

Innlegg av KjellOlsen »

Riktig det at strømmen da vil komme opp til innsuget. Så du må i tilfelle isolere godt den kabelen. Neste alternativ er å frakople og isolere den tynne styrestrømskabelen til releet. Da vil ikke releet slå inn, og da kommer det ikke noe strøm opp til innsuget. Da blir det litt mere jobb å kople det på igjen i en situasjon som du måtte ha bruk for det, derfor er kanskje det lureste å legge den tynne styrestrømskabelen til releet innom en bryter i kupeen, som nevnt over. Da kan du bruke det når du ønsker.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
macivar
Innlegg: 286
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Viktig; for dere med 1HD-FT (95-97 modell)

Innlegg av macivar »

Jepp, takk!
Legger opp til en bryter inne i kupeen :D
Ivar
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
Svar

Tilbake til «Motor 8x»