Effekt på 80 ?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
80grimsbu
Innlegg: 131
Registrert: tir jun 03, 2008 10:46 pm
Sted: Dalholen (nesten på Hjerkinn)

Effekt på 80 ?

Legg inn av 80grimsbu » fre nov 06, 2009 5:18 pm

Ivetende meg spør: 163 gamper i 4.2 men hva er dreiemomentet ?

Stig

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Effekt på 80 ?

Legg inn av Toyole » fre nov 06, 2009 6:40 pm

Husker ikke helt, men det skal være oppunder 380nm orginalt.
Dette er for 24v:Bilde
Synes huske at Bjørn Erik sin var dynomålt til ca 500nm ved 1500 omdr. etter cooler og eksos ++ modifiseringer. (Totalt ca 225 HK, det var/er en 1HD-T, 12v) Rullegud sin nå..
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1296
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Effekt på 80 ?

Legg inn av beaas » fre nov 06, 2009 7:16 pm

Det er 3 effektversjoner på 1hd-t motoren, og aldri vært 163.... På papiret vel og merke. Det har vist seg at effekten kan variere veldig på disse motorene uavhengig av slitasje. De kan nok være forskjellig justert fra fabrikk. I tillegg kommer effekttap ved slitasje. Men på papiret hadde denne motoren 167 hk da den kom i 1990. Fra august 92 produksjon så fikk den 160 hk pga noe miljøhensyn, annet trykk på dysene eller hva det var. Orginalt var det 360 nm ved 1800 o/min på begge disse to motorene. Med 24 V motoren, 1 hd-ft, økte effekten til 170 hk på papiret selv om veldig mange som kjører disse syns effekten ble mindre. Maks dreiemoment kom da først ved 2200 o min og var på 380 nm. Det at turboen drar igang 4-500 omdreininger senere merkes veldig og motoren føles mye slappere. Spesielt denne ft versjonen er det stor forskjell fra motor til motor i effekt.

Man får fort økning ved justering av pumpe og evt turbotrykk. Men samtidig, dyser og ellers må være i orden.

Min ble testet på flissundet motorservice en gang i 2001. Da målte de 170 hk ut på alle fire hjul, teoretisk 225 hk på motoren. Moment kurven var flat opp til 2800 o min på 490 nm. Jeg vil tro jeg hadde det momentet fra ca 1500 o min, men pga girskift når de kjørte den på testet så stabiliserte ikke dreiemoment kurven seg før ca 1800 nm. Etter dette ble det justert mer på motoren, sammen med nye org dyser og turbotrykk endring fra 0,85 til 1,0, ny trykk sak i dieselpumpen og justering av innsprøytningstidspunkt og mengde så ble ihvertfall ikke bilen noe tregere. Men forbruket sank. Det var faktisk utrolig bra på tross av 35" dekk. Ikke noe problem å kjøre på 0,85 t/r Oslo-Bergen. Denne bilen har nå rullet 320-330 t km og med justert motor i nærmere 250 t km. Mtp den andre aktuelle tråden her inne så har det aldri vært noe problemer med den motoren. Men nå er vist framakslingen i knas - det kan bli en spennende bil å kjøre vinteren igjennom med bakhjulstrekk. Eller hvordan går det Rullerud?

Bjørn Erik

Brukeravatar
turbomotard
Innlegg: 52
Registrert: man feb 19, 2007 12:07 pm
Sted: Flisa

Re: Effekt på 80 ?

Legg inn av turbomotard » fre jan 08, 2010 9:01 pm

Da det gjelder det med kun bakhjuls drift på en HDJ80 er det svært lite å anbefale! Værre møkka bil på vinter føre skal man lete lenge etter!!! :evil: For å si det slik er en Hiace 2WD 1000 ganger bedre... Satt fast både her å der så full bil var et must! Hehe... :lol:
HDJ80 "Lexus LX 450" -90 stv
Landcruiser 120 GX -06 stv
Hiace D4D -02
Volvo 240 16V Turbo
Dodge D-100 -66
Suzuki DRZ 400 -00
John Deere 7530 -07
John Deere 6930 -08
John Deere 6330 -11
John Deere 4020 -73
John Deere 2120 -71

Brukeravatar
EvenB
Innlegg: 91
Registrert: tir apr 28, 2009 3:20 pm

Re: Effekt på 80 ?

Legg inn av EvenB » fre jan 08, 2010 9:04 pm

turbomotard skrev:Da det gjelder det med kun bakhjuls drift på en HDJ80 er det svært lite å anbefale!
:shock:

Hva skal du 2wd på en 80?

stian
Innlegg: 19
Registrert: tir jan 04, 2005 10:06 am
Sted: Ørsta

Re: Effekt på 80 ?

Legg inn av stian » tor sep 08, 2011 10:42 pm

ser det at det skrives at en 1HD-T motor er "sprekere" en den nyere 1HD-FT, bør en da gå for å kjøpe en med "gammle" motoren i staden for den nye da?

Bilen skal brukes å dra hestehenger så dreiemoment på lavt turtall er en fordel 8)

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1296
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Effekt på 80 ?

Legg inn av beaas » fre sep 09, 2011 9:35 pm

En 12V 80 er i de fleste tilfeller endel sprekere en en 24V motor på turtall under 2000 rpm. Men det er forskjell fra motor til motor, hvordan de er stilt inn fra fabrikk, slitasje mm. Etter det innlegget mitt over ble skrevet har jeg jo fått endel mer erfaring. Ved vanlig moderat trimming, dvs lett justering av pumpe samt evt bytte av eksos og montering av intercooler så vil fortsatt dra bedre i turtallsområde 13-1800 rpm. Men jeg tror 24V motoren kan bli ganske rå, Vegard er kanskje på sporet av noe her for de som vil ha en 24V motor med krefter fra bunnen. Over 2000 rpm vil uansett 24V motoren gå bedre en tilsvarende justert 12V.

Men samtidig, det er ikke mange 24V biler i godt skikk å få tak i. Så man bør vel kanskje heller ha fokus på å finne en bil som er bra uavhengig om det er 12 eller 24 ventiler. 24 V motoren har litt roligere gange, føles mer behagelig å kjøre i 90 km/t og over. Samtidig er den versjonen med 24V motoren også noe mer støyisolert, har airbag og div som ikke den før har.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: Effekt på 80 ?

Legg inn av lcvidar » tir okt 04, 2016 2:51 pm

turbomotard skrev:Da det gjelder det med kun bakhjuls drift på en HDJ80 er det svært lite å anbefale! Værre møkka bil på vinter føre skal man lete lenge etter!!! :evil: For å si det slik er en Hiace 2WD 1000 ganger bedre... Satt fast både her å der så full bil var et must! Hehe... :lol:
? Kjører 80 med bakhjulstrekk, går helt utmerket, langt bedre å sladde med enn 70n!
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Svar

Gå tilbake til «Motor 8x»