Justering av ventiler 1HD-T

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
superbravo
Innlegg: 147
Registrert: tor sep 18, 2008 10:10 pm
Sted: Bergen

Justering av ventiler 1HD-T

Legg inn av superbravo » tor feb 20, 2014 7:36 pm

Den siste tida har 80'en min vært plaget med "skrangling" eller tikking fra toppen ved visse turtall, så da antok jeg at det var på tide å shimse ventilene på den da jeg ikke tror dette har blitt gjort før. For øvrig har ikke jeg heller justert ventiler på en bil før så dette ble litt prøving og feiling. Motoren ble justert da den var kald slik manualen sier.
Det som overrasket meg da jeg begynte på dette var at jeg trodde det var blitt for stor klaring mellom kamaksling og shims, siden det klirrer, men alle ventilene lå rett under, eller I nedre grense på klaring ifølge verkstedsmanualen (innsug 0.15-0.25 og eksos 0.35-0.45)
Flere av innsugsventilene lå på 0.10 hos meg. Jeg prøvde å legge meg på 0.20 og 0.40 på eksos.

prøveturen samme kveld sitter jeg med inntrykket av at det er noe mindre tikking. Dagen etterpå når jeg kjører motoren varm og merker at tikkinga er mer fremtredende enn før jeg var å klussa oppi toppen.

Hva gjorde jeg galt?

Burde jeg ha rengjort for olje over/under shimset før jeg måler med bladsøkeren?

Så nå kunne det vært greit med noen stalltips før jeg åpner på og gjør et nytt forsøk :)
Ole Morten

Motorgarasjen
Innlegg: 436
Registrert: tir aug 02, 2005 9:04 am
Sted: Åsenfjord

Re: Justering av ventiler 1HD-T

Legg inn av Motorgarasjen » lør feb 22, 2014 12:32 pm

Generelt gir mindre klaring mindre støy, så når du økte klaringen, så skal støyen øke.
Faren er at med for liten eller ingen klaring, kan forbrenningsflammen komme mellom
ventilen og ventilsetet, og brenne sund kontaktflatene.
Disse Toyota motorene med shimsen rett under kammen er meget stabile, og nøyaktig laget.
Hvis man har slipt ventilsetene og trenger justering, er det ingen nytte i stor mengde brukte shims,
da alle har nesten samme mål. I allefall min erfaring.
Tipper at lyden du har kan være lyden av dårlig forbrenning, som kan forårsakes av slitte dysespisser.
Begynnende rådebank kan og forveksles med ventiltikking, men det får vi da håpe at det ikke er.
Resonans i kilereimene og det de driver, har også i enkelte tilfeller gitt tikkende turtallsavhengig lyd.
Skifting av reimer, eller forandring av stramming av reimer har fått uforståelige lyder til å opphøre.

superbravo
Innlegg: 147
Registrert: tor sep 18, 2008 10:10 pm
Sted: Bergen

Re: Justering av ventiler 1HD-T

Legg inn av superbravo » man feb 24, 2014 4:40 pm

Takker for svar, Motorgarasjen!

Da jeg shimsa ventilene så la jeg merke til at nesten alle ventilene hadde samme shimstykkelse. Tror 7 ventiler hadde 2.70mm shims og resten av dem var meget nærliggende tykkelse.
Har tenkt litt på det du skrev og føler det gir mening. Nå tenker jeg at jeg kanskje ikke gjorde noe galt da jeg shimsa, for som du sier så skal det jo klirre mindre ved mindre klaring. Mine ventiler hadde jo liten klaring, som er riktig ved slitasje? Jeg trodde klaringa økte ved slitasjen..
Uansett så begynner jeg å tenke mer på at det kanskje kan være injektorene. Her om dagen var det mindre tikking enn tidligere, så en begynner jo å lure litt.
Injektorer og rådelager må sjekkes uansett ganske snart siden bilen er en 94 modell og gått litt over 300 000. Greit å få det kontrollert :)
Ole Morten

Svar

Gå tilbake til «Motor 8x»