Hei, driver å skal bytte rådelager. (ikke noe kritisk enda, men er føre var) jeg hadde bestilt et sett fra milner, men de var slakke rundt veiva. Hvordan vet jeg åssen dim jeg skal ha?
Jeg har lest av numrene på rådene, men på Toyota skjønte de ikke stort av det. Bilen var gått 400000km før jeg kjøpte, så veit ikke noe om historikken, men vil gå ut i fra at veiva ikke har vært slipt.
Rådelager
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- toyotakp61
- Innlegg: 98
- Ble med: fre feb 22, 2013 10:47 pm
- Lokasjon: Averøy
Rådelager
1993 Toyota Landcruiser HDJ80
1993 Lexus SC400 UZZ30
1981 Suzuki GSX750
1993 Lexus SC400 UZZ30
1981 Suzuki GSX750
Re: Rådelager
Sjekk litt på manualen;
http://www.sugarlump.no/cruiser/1HD-T_3.pdf
På side 33 og videre skulle det vel være litt info til nytte? Snodig om ikke de på Toyota kan bistå til slike spørsmål.. .
Lykke til!
http://www.sugarlump.no/cruiser/1HD-T_3.pdf
På side 33 og videre skulle det vel være litt info til nytte? Snodig om ikke de på Toyota kan bistå til slike spørsmål.. .
Lykke til!
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
- toyotakp61
- Innlegg: 98
- Ble med: fre feb 22, 2013 10:47 pm
- Lokasjon: Averøy
Re: Rådelager
Jeg fant ut av det til slutt, har demontert nå, og skal bestille opp nye i mårra. Det merkelige er at rådelagrene fortsatt så helt fine ut, så lurer fælt på hva ulyden kan være. hørtes ut som en veldig mild rådebank.
Kanskje det er relatert til dårlige dyser/feil tenning. Jeg skal bytte dysespisser neste uke så får se da.
Når jeg overhalte motor oppdaga jeg at den ene cylinderen var litt rommere enn de andre, ikke mye, men bittelitt er det mulig at det kan være skjørtebank eller noe lignende?
Kanskje det er relatert til dårlige dyser/feil tenning. Jeg skal bytte dysespisser neste uke så får se da.
Når jeg overhalte motor oppdaga jeg at den ene cylinderen var litt rommere enn de andre, ikke mye, men bittelitt er det mulig at det kan være skjørtebank eller noe lignende?
1993 Toyota Landcruiser HDJ80
1993 Lexus SC400 UZZ30
1981 Suzuki GSX750
1993 Lexus SC400 UZZ30
1981 Suzuki GSX750
Re: Rådelager
Virker som dagens toyotamekanikere er best på å bytte olje og drive med datadiagnose...
Har også lyder som jeg ikke har fått definert hva er, men oljetrykk er ganske bra, og lite trykk i bunnpanna, så er ikke så redd ennå.
Kjører JASO-DH1 olje som jeg også håper hjelper.
Har kjøpt et sett veivlager fra milner, men har ikke åpnet og sett ennå.
Har også lyder som jeg ikke har fått definert hva er, men oljetrykk er ganske bra, og lite trykk i bunnpanna, så er ikke så redd ennå.
Kjører JASO-DH1 olje som jeg også håper hjelper.
Har kjøpt et sett veivlager fra milner, men har ikke åpnet og sett ennå.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
- toyotakp61
- Innlegg: 98
- Ble med: fre feb 22, 2013 10:47 pm
- Lokasjon: Averøy
Re: Rådelager
Ja det virker sånn, spørs kanskje litt hvem du treffer på. Men når jeg kom ferdig med delenummer så klarte de iallefall å bestille, og dem spurte faktisk helt uoppfordret om jeg var nlck medlem så de kunne trekke fra 15%, kudos til Toyota Romerike.
Trykket i bunnpanna forsvant etter jeg bytta stempelringer, og oljetrykk er bra, så tror jeg skal slå meg til ro når rådelagrene er innkjørte og dysespissene er bytta.
Skal også teste kvalitetsolje etter innkjøringa;)
Trykket i bunnpanna forsvant etter jeg bytta stempelringer, og oljetrykk er bra, så tror jeg skal slå meg til ro når rådelagrene er innkjørte og dysespissene er bytta.
Skal også teste kvalitetsolje etter innkjøringa;)
1993 Toyota Landcruiser HDJ80
1993 Lexus SC400 UZZ30
1981 Suzuki GSX750
1993 Lexus SC400 UZZ30
1981 Suzuki GSX750
Re: Rådelager
Skal gå i gang med bytte av lager nå, noe spesielt å tenke på? Har kjøpt sett fra Milner, spent på om de passer.
Hva bør jeg smøre de med? Har også kjøpt inn rød Plastigauge.
Nye dysespisser skal den også snart få, mener jeg hører lyder relatert til begge deler.
Hva bør jeg smøre de med? Har også kjøpt inn rød Plastigauge.
Nye dysespisser skal den også snart få, mener jeg hører lyder relatert til begge deler.
Mvh Vidar Breivik
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
xLJ70 `86 / xLJ73 `87 / xHDJ80 `94/92
'22 Tesla Y LR
'18 Nissan Leaf
'85 Suzuki GS1100G
'06 Buschner Ventana 720
`98 Cabby 585
- toyotakp61
- Innlegg: 98
- Ble med: fre feb 22, 2013 10:47 pm
- Lokasjon: Averøy
Re: Rådelager
Jeg kjøpte også sett fra Milner først, men disse var ubrukelige, da jeg ikke hadde sjekka nummereringa på rådene først.
Det står nummer på siden av råda, og det skal stå merking på veiva ved rådeinnfeste, disse to skal legges sammen for så å si deg hvilke rådelager du skal kjøpe. Det står ganske godt forklart i Toyota manualen til motoren, kan godt sende deg bilde av det når jeg kommer hjem på søndag/mandag om du ønsker
Det er egentlig ikke så mye å huske på annet enn renslighet, og å trekke de nye strekkboltene med riktig moment.
Jeg smurte med ny motorolje når jeg monterte, tørka reint med reine filler først.
Plastigauge brukes for å sjekke om veiva må slipes, jeg brukte ikke det da jeg var tidlig ut med å bytte, og de gamle lagrene ikke hadde noe særlig skade, kun vanlig slittasje, men jeg mener det smøres på nye lagre, så skru sammen rådene (helst med de gamle boltene så du ikke strekker de nye) og så rotere motoren en runde for å se om det er ujevnheter i veiva.
Nye Dysespisser har jeg også liggende, men dem skal få byttes på dieselverksted, da jeg vil få justert timing etterpå pga fjerning av ACSD (diskutabelt om det trengs men) og at den er påstilt med IC. Tenker å bytte ut den derre boost compensatoren også så jeg får optimalisert alt på en tur
Edit: så nå at det er jo lenger opp i samtalen her at det står en link til identifiseringa av rådelager tykkelse
Jeg har foresten slått meg til ro med ulyden, og regner med at det er fra Cyl 1 som var litt rom, den har samme kompressjon da, så stempelringene gjør jobben, og cylinderveggene hadde ingen skade da jeg hoona og bytta stempelringer, så går ut i fra at når det har holdt 400k, så tåler det nok 200 til
Det står nummer på siden av råda, og det skal stå merking på veiva ved rådeinnfeste, disse to skal legges sammen for så å si deg hvilke rådelager du skal kjøpe. Det står ganske godt forklart i Toyota manualen til motoren, kan godt sende deg bilde av det når jeg kommer hjem på søndag/mandag om du ønsker
Det er egentlig ikke så mye å huske på annet enn renslighet, og å trekke de nye strekkboltene med riktig moment.
Jeg smurte med ny motorolje når jeg monterte, tørka reint med reine filler først.
Plastigauge brukes for å sjekke om veiva må slipes, jeg brukte ikke det da jeg var tidlig ut med å bytte, og de gamle lagrene ikke hadde noe særlig skade, kun vanlig slittasje, men jeg mener det smøres på nye lagre, så skru sammen rådene (helst med de gamle boltene så du ikke strekker de nye) og så rotere motoren en runde for å se om det er ujevnheter i veiva.
Nye Dysespisser har jeg også liggende, men dem skal få byttes på dieselverksted, da jeg vil få justert timing etterpå pga fjerning av ACSD (diskutabelt om det trengs men) og at den er påstilt med IC. Tenker å bytte ut den derre boost compensatoren også så jeg får optimalisert alt på en tur
Edit: så nå at det er jo lenger opp i samtalen her at det står en link til identifiseringa av rådelager tykkelse
Jeg har foresten slått meg til ro med ulyden, og regner med at det er fra Cyl 1 som var litt rom, den har samme kompressjon da, så stempelringene gjør jobben, og cylinderveggene hadde ingen skade da jeg hoona og bytta stempelringer, så går ut i fra at når det har holdt 400k, så tåler det nok 200 til
1993 Toyota Landcruiser HDJ80
1993 Lexus SC400 UZZ30
1981 Suzuki GSX750
1993 Lexus SC400 UZZ30
1981 Suzuki GSX750