Viktig; for dere med 1HD-FT (95-97 modell)

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Viktig; for dere med 1HD-FT (95-97 modell)

Legg inn av beaas » tir jul 12, 2016 9:30 pm

Nå skjer vel ikke dette så ofte, men kan være verdt en sjekk. Gjelder dere som har en 95-97 modell 80 med 1HD-FT motoren. Denne motoren har ikke glødeplugger som 1HD-T men en glødeskjerm som står på i rundt 90 sekunder etter hver eneste oppstart så lenge kjølevannet er under en viss temperatur (tror 40 grader). Den trekker oppunder 50 ampere og skulle dette releet feile så blir det varmt, røykutvikling og i værste fall brann.

Releet ligger under batterikassen på høyre side sett framover. Ser sånn ut:
gløderele.JPG
gløderele.JPG (158.13 kiB) Vist 3415 ganger
12h-t og også 1HD-FTE motorene har samme glødesystemet men vet ikke om tilfeller fra disse motorene (men leser ikke så mye om de heller).

Ifjor høst sluttet glødingen min å virke. Tenkte med det samme at det spilte jo ingen rolle, hadde noen tanker om å fjerne den restriksjonen i innsuget uansett samt å få minsket belastning på batteri, dynamo, reimer osv. Men så begynte den å virke litt til og fra. Begynte å google litt og fant noen tilfeller der dette hadde feilet, alt fra at alt hadde gått i svart under kjøring, til at absolutt alt av lys i dasjbord hadde lyst opp etter oppstart. I begge tilfeller med røyk og brent lukt fra framme på høyre side motorrom. Jeg fant ut jeg måtte ut med batterikassen for å sjekke og der var det antydning til brent på releet mitt jfr bildet over. Tok det derfor bare ut og isolerte ledningene som var festet til det. Denne uken fikk Alex problemer med sin på tur ut av campingplassen, fikk haik til Toyota som ikke skjønte hva feilen var med en gang...

Uansett ikke noe problemer med start uten gløding. Nå har jeg motorvarmer og webasto og har ikke prøvd kaldstart i noe mer en få minus. Ikke noe ekstra røyke eller problemer. Har hørt om andre som har startet uten problemer ihvertfall ned mot 15 minus. Det beste hadde jo vært å koblet glødingen mot en bryter så den kun hadde gått på når man ønsket.

Gamle biler...
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Viktig; for dere med 1HD-FT (95-97 modell)

Legg inn av beaas » tir jul 12, 2016 9:34 pm

Releet til Alex:
Glød alex.JPG
Glød alex.JPG (73.58 kiB) Vist 3413 ganger
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

ofrovold
Innlegg: 1977
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Viktig; for dere med 1HD-FT (95-97 modell)

Legg inn av ofrovold » ons jul 13, 2016 7:54 am

Har koblet ut glødinga på min 100, også. Litt ujevn gange i -20 grader, men starter med en gang likevel.

mvh
Øystein via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Svar

Gå tilbake til «Motor 8x»