EGR på LC100 02/1999

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
bobakka
Innlegg: 58
Registrert: tor mai 13, 2004 11:24 pm
Sted: Oslo

EGR på LC100 02/1999

Legg inn av bobakka » man jan 27, 2020 10:07 am

Jeg er i ferd med å importere en LC 100 1999 modell og har benyttet meg av den flotte kjøpshjelpen: LC100_Kjøpshjelp_revA_20160625.pdf

Jeg ser at det står i den:
EGR
Som for de fleste andre biler er det en fordel å fjerne EGR. Demontering og rensing av komplett innsug er en relativt stor jobb (~10 timer+), men blending av EGR er enkelt og bør gjøres. En motor som har gått med EGR i 200000 km har normalt ett ganske nedsotet/kokset innsug som med fordel kan renses


Har denne LC100 1999 modellen EGR?
I annonsen står den som Euro2 klasse og førstegangsregistert 02/1999.

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1352
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: EGR på LC100 02/1999

Legg inn av beaas » man jan 27, 2020 10:57 am

Ja, den har egr. Og vil ikke gi noen feilmeldinger ved blokkering! Så kan du etterhvert ta opp insuget og få tatt en rens!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

bobakka
Innlegg: 58
Registrert: tor mai 13, 2004 11:24 pm
Sted: Oslo

Re: EGR på LC100 02/1999

Legg inn av bobakka » man jan 27, 2020 11:22 am

Takk for info :-)

Sjekket med selger og han sa først at denne bilen ikke hadde EGR.
Men han sjekket med mekanikeren sin - som bekreftet at den hadde EGR.
Denne var renset for ca. 80 000 km siden.

Siden den har EGR - og det er en del ulemper med den - og hvor får jeg tak i delen(e) som blokkerer?
Og er det en god beskrivelse her for hvordan montere den?
Og hvordan rense innsuget? Noe jeg kan gjøre selv? Risiko for å gjøre feil med kjedelige konsekvenser?

gc8
Innlegg: 79
Registrert: lør mai 05, 2012 7:49 pm
Sted: Akershus

Re: EGR på LC100 02/1999

Legg inn av gc8 » man jan 27, 2020 11:37 pm

Dyserøra går over innsuget så dem blir litt knotete. Sikkert greit å bytte dem i samme slengen.
Lars

1998 HDJ100 OME lift ARB

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4545
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: EGR på LC100 02/1999

Legg inn av Dag Einar » tir jan 28, 2020 8:00 am

Jeg så en ganske ryddig video av dette på youtube for ikke lenge siden.
https://www.youtube.com/watch?v=pN9wLmafnF8
Dag Einar 900 63 808
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX(solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks på vei til skroten, har ny
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 359
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: EGR på LC100 02/1999

Legg inn av ksi100 » tir jan 28, 2020 10:42 pm

Fint å høre at noen har glede av kjøpshjelpen😊
Jeg har gått gjennom EGR, først kun deaktivering av vakuumslange, deretter fjerning av EGR-rør og til slutt fjerning av selve ventilen også. Har en del bilder i garasjen min.
Jeg byttet ikke dyserør, men fikk lekkasje på koplingen på det ene så den ble skiftet. Har kjørt over 50k etter dette uten problemer. Ble målt avgass ved forrige EU-kontroll også på 0.34 (maks 0.50).
NB: Sjekk/juster ventilene når du først holder på!
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

bobakka
Innlegg: 58
Registrert: tor mai 13, 2004 11:24 pm
Sted: Oslo

Re: EGR på LC100 02/1999

Legg inn av bobakka » ons jan 29, 2020 10:39 am

Ja, kjøpshjelpen var veldig bra :-) - både mhp på konkrete ting jeg sjekket med selger som han svarte godt på - og det viste at det var få ting jeg virkelig skulle være bekymret for.
Fjæringssystemet er byttet ut og EGR ble renset for koks for 2 år/80000 km siden.

Han har aldri hatt problemer med converter på transmisjonen - og den er heller ikke byttet.
Er dette et problem som jeg kan forvente komme - og som jeg skal forberede meg for - eller som er mulig å unngå på ulike måter?

Jeg ba mekanikeren hans om å ta en runde og se på håndbrekkoverføring og diff-sperre motor - som ble listet i kjøpshjelpen som svake punkter.
Er det andre ting jeg bør mekaniker se på samtidig?
Den ble godkjent sent i fjor så jeg regner med at den trafikkteknisk er i god stand.

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1679
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: EGR på LC100 02/1999

Legg inn av frode » ons jan 29, 2020 8:49 pm

Ang konverter:
Det er vanskelig å tro at en hdj100 produsert før 5. juni 2001 ikke har skiftet converter, og ikke har problemer med den. Du kan sammenligne VIN med det som står i TSB, som du finner her: viewtopic.php?p=113380#p113380

Sperre-aktuatoren på bakaksling varer bare et visst antall år før den er spist opp av korrosjon.

Håndbremsen må nesten ha full service årlig for å virke bra, og det er viktig på en bil der bremseboosteren plutselig stopper en dag. Det er forresten et til sjekkpunkt på en 100 med såpass mange km og år. Booster-motoren blir utslitt, eller korroderer pga feil rutine med påfyll av bremsevæske.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

bobakka
Innlegg: 58
Registrert: tor mai 13, 2004 11:24 pm
Sted: Oslo

Re: EGR på LC100 02/1999

Legg inn av bobakka » ons jan 29, 2020 9:55 pm

Den kan jo ha blitt skiftet før han kjøpte den i 2013.
Så konverteren er en systematisk feil på alle LC100 før 2001?
VIN starter med JT111TJ.

Det med diff sperre og håndbrekk står i Kjøpshjelpen.
Hva blir problemet med håndbrekket?
Låser den seg på, eller er den tung å dra på eller er pådraget ujevnt?

Det at det er problemer med bremseboosteren er ny for meg.
Hva er feil bremseveskerutine? At beholderen går tom?

Denne bilen har gått med minimalt salt - er disse problemene universelle eller typisk i norsk klima?

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1679
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: EGR på LC100 02/1999

Legg inn av frode » ons jan 29, 2020 10:12 pm

Håndbrems: Korrosjon og generell treghet i bevegelige deler. Vinkelarmen som går gjennom bremseskjoldet må rengjøres og smøres opp, sammen med andre bevegelige deler inni bremsetrommelen. Bremsevaieren holder mange år, men blir tregere før eller siden.
Problemet er å få nok bremsekraft til å stoppe bilen.

Bremsevæskesjekk står på toppen av beholderen. Vanlig feil (spesielt blant slike som liksom kan jobben sin og derfor ikke leser instruksjoner) er at det fylles til max mens mesteparten av væsken er pumpet inn i booster-akumulatoren. Når trykket da går ned (over natten f.eks) så kommer det bremsevæske ut av lokket og renner nedover motoren og strømtilkoblingen til denne.

Tror ikke salt har så stor innvirkning på bremseboosteren. Motoren blir utslitt uansett; børster, kommutator og lagere.
Bremsedelene er absolutt utsatt for salt.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Svar

Gå tilbake til «Motor 10x»