Lureri?

Finner du ingen kategori som passer ditt innlegg- kan du bruke dette forumet.

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar

Bør vi advare mot useriøse annonser

Avstemmingen ble avsluttet den lør mar 27, 2010 3:04 pm

Ja
32
91%
Nei
3
9%

Stemmer totalt: 35

Brukeravatar
toddi
Sted: Rogaland Sandnes
Kontakt:

Lureri?

Legg inn av toddi » tor feb 25, 2010 3:04 pm

Det er ingen tvil om at det kjøpes og selges mange Lc i løpet av et år. Og de som kjøper Lc er ofte meget bevisst på kjøp av bil. Men er det mange useriøse annonser ute? Jeg har ikke Lc selv, men har fulgt med på finn og autodb i nesten to år, ukentlig og daglig. Har lest mye inne her på Nlck sine sider om bilene og fulgt med på en del av bilene som er her i forumet. Men det er et navn som stadig dukker opp, når det gjelder salg. Nå har jeg ikke sakt noe tidligere men jeg ønsker en debatt på dette med seriøse annonser anngående salg. Jeg merket meg en i går. En Lc 90 VX 2000 mod gått ca 200.000 og stod til salgs for 190.000 kr. Fine bilder av en LC 90 med aut. I annonsen stod det svært lite men at det var en Lc 100, Automat, at den kunne trekke 3500 kg. Ingen ting som stemte i denne annonsen, jeg sendte mail og bilen var slettet neste dag? Dette er bare et eksempel. Men det har vært flere annonser med bilder som ikke er av bilene som er til salgs, og da snakker vi ikke bare om et demonstrasjonsbilde! Mangen hvet sikkert allerede hvor denne annonsen kom i fra, men det er en annen debatt. Er det flere som har sett useriøse annonser? Har dere erfaringer med useriøse selgere? Del dette med oss
Jeg takker for alle som engasjerer seg
Fortsatt mye å lære, men føler jeg får til mer og mer!
Ta en kikk på min Garasje. http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=12349

Brukeravatar
Walkabout
Sted: Oslo

Re: Lureri?

Legg inn av Walkabout » tor feb 25, 2010 3:50 pm

Det er et bra initiativ og god debatt, men rent ansvarlig føler jeg ikke for å gi beskjed hvis det er feilaktig annonse, utrolig høy pris, eller lignende. Jeg forventer faktisk at alle bilkjøpere setter seg godt inn i markedet før de handler bil.

Det er så mye forsøk på lureri eller høy pris nå for tiden, at dersom man ikke er på vakt så kan man gå på en smell. Jeg synes det hviler på enkeltpersonene som kjøper bilen å sette seg godt nok inn i markedet. Det er jo tross alt snakk om en ganske så stor investering! Selv leser, sjekker og planlegger jeg i flere uker bare når jeg skal kjøpe deler til bilen eller kjøpe nytt steroanlegg i huset, for eksempel... Og dette engasjementet går selvsagt ut over andre prioritering, tid, også videre, men jammen kan en ikke spare mange tusenlapper på det.

For å si som Pondus spøker med; bruktbilselgere er en egen rase! Og det er vanskelig å gjøre noe med, det er enkelte som alltid vil prøve seg, og enkelte kjøpere som faktisk dumme nok til å gå på - det er derfor de kan lykkes med slike lykkeskudd iblant. Fakta er makta, og makt gir økonomisk fordel.

Selv fulgte jeg nøye med bruktmarkedet på LC 120 før jeg kjøpte min, og endte opp med en 2 år og 9 måneder gammel LC 120 GX gått 42.000 km, 2005-modell (varebil) til 384.000. Det synes jeg var et ganske bra kjøp. Hadde jeg ikke brukt to måneder på å skrive ned priser på lister og følge med, kunne jeg gått på en smell og trodd at 419.000 var billig for den bilen. Men da skyldes det bare egen dumskap, og at en ikke setter seg godt nok inn i emnet!

Men det er selvsagt ikke noe galt i å gi beskjed, selv gjør jeg det ofte - men jeg føler ingen "plikt" til å gjøre det.
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!

Brukeravatar
toddi
Kontakt:

Legg inn av toddi » tor feb 25, 2010 6:29 pm

Se der ja. Helt enig at det er hver enkelt som må få hente inn den info om bilen og evt selger som over hodet mulig. Men så er det jo en gang slik at det alltid er noen selgere som går igjen, med mangel i annonse og ukorekte opplysninger. Jeg må jo si at jeg selv har synes forumet her er til mye hjelp. Mange ting som dukker opp vist man graver litt i historien. Og ja, alltid lurt å bruke god tid, og jeg synes at din pris hørtes fornuftig ut. Men som du sier, og av egen erfaring er selgere en egen rase, de snakker godt for seg, og sine produkt og ror seg fint bort fra mangler uryddige saker. Men jeg synes alikevel at annonsen som skal være på nett bør være mest mulig korrekt og beskrivende om det produktet som selges.

Brukeravatar
per_martin
Sted: Harstad

Legg inn av per_martin » man mar 01, 2010 7:04 pm

En god tanke! Det finnes nok mye useriøse selgere der ute som man burde være kritiske til.

Faren er at det ville kunne utvikle seg i gal retning om vi skulle begynne å synse for mye. Ser for meg mange synsere og ditto krangling og ufinheter. Noen ville føle seg urettmessig behandlet og uthengt osv, og det spørs det ville være bra.. Eller svartmaler jeg nå? Det er noe med å påta seg et ansvar for å vurdere hva som er bra og hva som er dårlig.

Kanskje vi istedet skulle lage et forum hvor man kunne få generelle tips, søke råd, spørre om hjelp etc. Litt mer renhårig hvis noen spør om råd angående en annonse, og så får nyttige tips om prisleie etc. i respons på den?
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » tir mar 02, 2010 12:32 am

litt ømt tema dette ja, så vil ikke komme med noe forslag til hva som skal gjøres.
Mener som det tidligere er nevnt hær at enhver bilkjøper er ansvarlig for å sjekke at pris stemmer overens med tilstand og verdi.
Vi er da et åpent forum, som gjerne hjelper de som måtte føle for bistand, og synser vel mer en gjerne om det åpnes for det også. :D

Brukeravatar
beaas
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » tir mar 02, 2010 10:16 am

Mange av disse annonsene er vel bare svindel! Det er ikke bilannonser i det hele tatt, de kopierer bare en annonse og forsøker å lure deg til å betale forskudd. I utlandet er det mye av det, og det er vel flere annonser som daglig blir slettet av finn pga dette og. For en tid tilbake så jeg en 200 serie personbil til 560 t kr, får litt brålyst til å kjøpe da selv om det er automat... Men annonsen var borte neste gang jeg kikket.

Bjørn Erik

Brukeravatar
toddi
Kontakt:

Legg inn av toddi » tir mar 16, 2010 4:26 pm

Er jo litt kjekt å følge med da, en får jo oversikt over hvem som er seriøse eller ikke. Og pris er jo helt klart styrt av hva kundene vil betale. Men det er nok flere kunder som bare sammenligner priser med andre biler på nettet, og da kan en jo fort bli lurt. Men det handler ikke om å sette noen i dårlig lys. Men å kunne advare mot svindel og bedrageri. Er mer vanlig enn vi tror, men jeg ville jo helst sett at slikt ble anmeldt. Men om det er selgere som bare prøver å få mye for bilen de selger, så er jo det en ting. Men hvor går da grensene for hva som er svindel? Blir det bare svindlet vist man kjøper katta i sekken, eller for at man betaler 100 000 mer enn den egentlige verdien av bilen?

Svar

Gå tilbake til «Generelt»