Eco-1 2G Polar

Finner du ingen kategori som passer ditt innlegg- kan du bruke dette forumet.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Eco-1 2G Polar

Innlegg av frode »

Er det noen som har prøvd 2G Polar syntetisk diesel på cruiseren sin, eller andre t0yota-dieseler? Det kan vel være forskjell på hvordan det funker på Common Rail, elektronisk styrt pumpe (1HD-FTE f.eks) og mekanisk pumpe. Det skal visstnok være stor forskjell på denne dieselen og bio-diesel, men litt praktisk erfaring hadde vært fint å høre om. Mindre sot og partikler må jo være bra. Er det noe alle kan cruise på?

Se evt på disse trådene som satte meg på sporet:
https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php ... ad#p201727
https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php ... ar#p201685

(skriver dette i Generelt for å få litt bredere dekning enn i 120-forumet)
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
folbjo
Innlegg: 669
Ble med: man apr 05, 2010 11:15 am
Lokasjon: Tønsberg

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av folbjo »

Her er en interessant artikkel vedrørende 2G Polar diesel.
Den er 3 år gammel, og fra introduksjonen av dette drivstoffet i Norge.


https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar- ... ren/275952
geirh
Innlegg: 1
Ble med: søn nov 11, 2018 8:17 pm

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av geirh »

Hei,

Melder inn litt info her om 2G Polar (ren fornybar diesel) - må advare med at jeg jobber med dette daglig (biodrivstoff og Eco-1) , og mener selvfølgelig at det er det beste drivstoffet du kan få i dag på en dieselmotor.

Oppsummert:
- 2G Polar er et bedre dieseldrivstoff enn tradisjonell diesel.
- Circle K sin HVO 100 er lignende, men inneholder biodiesel (EN14214) (max 6,9%)
- Shell sin REXdiesel er fossil diesel innblandet biodiesel (max 6,9%) og inntil 60% fornybar diesel
- Preem/Uno-X sin Evolution inneholder inntil 20% av fornybar diesel(men med lavere cetantall) , fossil diesel og resten biodiesel (max 6,9%)

-----

Tradisjonelle spesifikasjoner på drivstoff type diesel er EN590 eller ASTMD975 i Usa/Canada.
EN590 er endret flere ganger siden tidlig 90-tall - spesifikasjonen har blitt strengere, bl.a på lavere svovel (nå <10 ppm).

2G POLAR er et drivstoff som har spesifikasjonen EN15940. Dette er en ny dieselspesifikasjon, langt strengere på kvalitet på drivstoffet.
Dette kalles renewable diesel , eller fornybar diesel på norsk. Det er et rent hydrokarbon (dvs kun virkestoffet i diesel) , ikke noe, eller kun spor av svovel. Kravet til renhet - dvs lavt emulgert vanninnhold, lavt på partikler - er langt strengere enn til EN590.

Biodiesel har spesifikasjonen EN14214. Den er gulaktig/brunaktig/grønnaktig, molekyloppbygning: metylester, dvs dieselignende. Den fungerer på eldre motorer , kan gi komplikasjoner i common rail-motorer, kan ha kuldekvalitet ned til -20 gr C, krever mye mer omtanke ved lagring for å holde kvaliteten (liker partikler og fukt), du skal stole på leverandøren din her - at den forstår dette med drivstoffhygiene,

I tillegg er det flere egenskaper ved 2G POLAR som er bedre enn EN15940 spesifikasjonen krever:
- like god eller bedre smøreevne enn EN590
- den inneholder ikke biodiesel (EN14214)
- den har gjennomgått en ekstra runde polering hos Eco1-
- cetantall 75-80 (dvs ca 40% bedre enn kravet til EN590.)
- den er luktfri og blank.
- kuldekvalitet er -42 til -45 grader på vinter
- cp (tåkepunkt) er 2-3 grader høyere enn cfpp (kaldfilterpluggpunktet). Dvs egenskapene til drivstoffet beholder de ekstremt gode egenskapene til det blir helt skikkelig vinterkulde.(-40 gr C..)
- høyt cetantall gir bedre og mer fullstendig forbrenning, og "enklere kraftutvinning" ved forbrenning av drivstoffet.

- på gamle motorer kommer de gode egenskapene bedre fram, enn i nye motorer. Dvs har du Euro4 klasse motor eller eldre vil du ha enklere kaldstart, mindre eksoslukt, bedre motorgangen, kan være bedre effekt av motoren og lavere forbruk.
- Det vil si - #racingdiesel

- Ulemper - få stasjoner til private. Vi i Eco-1 har satt opp stasjoner på Liertoppen, Gamle Borgenvei 4 i Asker, Holmen Senter i Asker, Østre Strandvei 52 på Tofte og Myrvangveien 3 på Kløfta. Det er over 40 stasjoner til entreprenører og transportører. Vi ønsker flere stasjoner , men ligger litt standby nå til Statsbudsjettet er klart. Det er en liten risiko for at et forslag om full veibruksavgift på biodrivstoff ( i dag er det 10% veibruksavgift), og om det skulle skje blir biodrivstoff, 100%, i Norge ca 3,20 kr dyrere enn i dag.. Dvs "hardsolgt"

---

Jeg kjøpte en -08 modell LC200 i juli for å teste ut den beste og største dieselmotoren på drivstoffet. Den er "stilt inn/tuna inn" på 2G POLAR (blant annet for å optimalisere etter høyt cetantall). Kan vel røpe så mye som at det fungerer meget godt..

Legger ved produktdatabladet her. Om dere har spørsmål skal jeg forsøke å bidra så godt jeg kan.
Vedlagte filer
ECO-1 DATABLAD - 2G POLAR (20181022).pdf
(655.51 KiB) Downloadet 74692 gange
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av JanP »

Mye skryt (selvskryt) i artikkelen, men vyene var visst noget luftslottlignende i 2015. En håndfull stasjoner Oslo-Drammen, med et par litt lengre unna. Langt unna de ambisjonene de selv reklamerte med. 100 stasjoner fra Trondheim og sørover blir det neppe noe av, tiden renner kanskje ut for dette produktet, utenom i Osloområdet da. Men målet om 100 stasjoner innen 2020 står visst ved lag, se her: https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q= ... 1UsIxnSU6D

Synd om det er et godt produkt, som ville ha vært interessant å prøve. Finner ikke noe info om hvor effektivt det er når det gjelder forbruk pr liter kontra vanlig diesel. E85 var jo veldig billig i starten, men når effekten var ca 30% under vanlig drivstoff så ble det dyrt allikevel. Og lite å spare i kroner og øre.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av JanP »

geirh skrev: søn nov 11, 2018 9:22 pm Jeg kjøpte en -08 modell LC200 i juli for å teste ut den beste og største dieselmotoren på drivstoffet. Den er "stilt inn/tuna inn" på 2G POLAR (blant annet for å optimalisere etter høyt cetantall). Kan vel røpe så mye som at det fungerer meget godt..

Legger ved produktdatabladet her. Om dere har spørsmål skal jeg forsøke å bidra så godt jeg kan.
Hva skjer om man i en lengre periode må fylle ordinær diesel, ved f.eks utenlandsreise eller i deler av landet som ikke blir utbygd på lenge? Du har jo "tunet" din bil, eller optimalisert den for ECO-diesel. Blir det problemer med motor siden tuningen er justert for ECO-disel?
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
srs
Innlegg: 160
Ble med: man sep 21, 2015 1:30 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av srs »

Først å fremst vil jeg si velkommen til forumet geirh. Så må jeg få takke for at du kommer med en del fakta angående Eco-1 og er villig til å dele det med nlck. Jeg derimot håper og tror dette er ett supert produkt, i motsetning til de som måtte synes synd om det er det. Vi får bare håpe statsbudsjettet gjør det mulig for Eco-1 å utvide med flere stasjoner til privatmarkedet.
1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av Andreas30 »

Meget interesangt
Hva mener du med bilen er tuna inn til og gå på eco 1 lc 200 ?
er dette noe vi andre også må gjøre ? eller er det helt uskadlig og kjøre slik som bilen er ?
Vi som har steg 1 eller steg 2 tuning på bilen ifra før er det noe vi bør være forsiktig med eller er det bare tutt og kjør ?
Senest rettet af Andreas30 man nov 19, 2018 6:35 pm, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av frode »

Fylte opp på Eco1 i går, 70 liter. Virket hele veien hjem, merket ikke noen forskjell.
Er det slik at den har bedre smøreegenskaper enn mineraldiesel? Vanligvis blander jeg inn 1 promille 2T for smøring av IP.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av Andreas30 »

Det ble full tank her og
kjørt 40 mil På 2GPOLAR nå
Virker helt greit
Lukter litt sag og høvleri av exosen men ikke noe plagsomt merkes litt i garasjen

Med tanke på prisen på den fossile diesel om dagen er oppi 16 kr
så er det helt ok og fylle 2gpolar til 14:45 kr

Så blir sikkert miljøparti de grønne glade også :D

Her kan se en vidio hvor reint denne eco 1 diesel brenner i forhold til Vanlig Fossil Diesel

https://www.youtube.com/watch?v=P4ACk53nyyw
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av Andreas30 »

Er på tank nr 2 nå
med Eco1 Diesel
så langt litt midre traktor følse i bilen noe som er positivt

Kommer til og fortsette og kjøre på kun denne dieselen så langt
så får en se hva fremtiden bringer og hvordan bilen forsetter og oppføre seg .
Det med og blande inn litt smøring var det noen som spurte om her
Jeg fortsetter med og blande inn litt ARCHOIL 6900 D max for smøring på min
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av JanP »

Kjekt om TS logger seg på og følger opp tråden. Registrerte seg og startet denne tråden, deretter ble det stille. Litt kjedelig...
Ville vært ok å få litt mere info om planer om ekspandering og nye stasjoner. Kommer kanskje etterhvert, får håpe det! 8)
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
hcgrande
Innlegg: 20
Ble med: man mar 16, 2015 3:19 pm

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av hcgrande »

Ble litt nysgjerrig på dette. har lett litt på nett og ser at HV100 diesel fra Cirkle K og Preem i Sverige følger samme standard? Noen som vet om 2G Polar er samme som Cirkle K sin og Preem?
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av Andreas30 »

Er på 3 Tanken her nå Med ECO 1
Veldig fornøyd og det virker det som bilen er og Går pent :D
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av Andreas30 »

Kjører fremdeles litt på eco 1 her blander litt med shell diesel
Null problemer med dette drivstoffet .
Det sies at dette smører bedre en vanlig fossil diesel så er jo et håp om at scv ventil og injektorer skal holde lengre
og det er grunn nok for min del at jeg stadig tanker på eco 1.
Men synd dem ikke kan konkurere litt bedre på pris
ser rex diesel nå er nede på 13 tallet .
Brukeravatar
hj6_fiklern
Innlegg: 107
Ble med: lør sep 26, 2015 11:18 pm
Lokasjon: MANDAL

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av hj6_fiklern »

Ser ingen problemer med Polar2G har kjørt dette på 2H-60n fra dag-1 etter total overhaling.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Grombiler 1981-1983-1986 HJ60

Tur og retur alltid i en HJ60 :lol:

Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre

Absolutely perfect!
8)
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av Andreas30 »

En av de store fordelene med 2gpolar er at det ikke inholder bio som vanlig fossil diesel gjør
er jo denne bio n som lager til trøbbel for injektorer .
Så for dem som vil ha Driftsikker bil Bør tanke 2gpolar :D
Bruker dette 100 % på min nå og har gjort det en stund og det jeg opplever med motor er Meget positivt
Veldig pen gange og mest plustring fra turbo og høre
Med 80 i cetan tall i forhold til 52 til 60 som er i den vanlige diesel så Får også motor merkbart Bedre respons :)
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1412
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av beaas »

Andreas30 skrev: fre jun 21, 2019 9:59 pm Med 80 i cetan tall i forhold til 52 til 60 som er i den vanlige diesel så Får også motor merkbart Bedre respons :)
Bedre respons, men mer krefter også? Leser at denne dieselen har lavere energiinnhold enn vanlig diesel (egenvekt) man får kjøpt på sommeren i Norge, du har høyere forbruk kontra vanlig sommerdiesel? Og om du har trykk og egt måler, noe forskjell der?

Har et stykke til nærmeste pumpe, men lurer på om det kan være greit å teste ut på den gamle skitne diesel80n. Også mtp en EU kontroll som nærmer seg...
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av Andreas30 »

Merkbart bedre moment med denne 2gpolar så sant bilen er hundre prosent i orden dieselfilter er bra osv
Jeg syntes min blir snillere på dieselforbruk med denne diesel i bratte motbakker så bare koser motor seg på lave turtall girer ikke ned .
Jeg har ikke noe egt måler har kun Turbotrykks måler på min bil .
Har lest om flere som har brukt dette drivstoffet i forb med eu kontroll med biler som er vansklig og få igjennom med vanlig diesel
så går dem rett igjenom med 2 gpolar avgir ingen sot .
Nærmeste fyllestasjon for din del er på Kløfta Eco 1 har stasjon der .

For min del så kommer jeg kun til og fylle 2Gpolar på min bil frammover
Dette drivstoffe har strengre krav en fossilt diesel noe som kommer oss bil entusiaster til fordel og inneholder ikke noe bio fame :D
rdwheatley
Innlegg: 12
Ble med: fre okt 23, 2020 10:45 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av rdwheatley »

Heisann, ble en LC120 på meg og nå tenker ang drivstøff..

Dere som bruker 2G Polar - fortsatt positiv? Ingen negative erfaringer?

Rick
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Eco-1 2G Polar

Innlegg av Andreas30 »

Meget positiv erfaringer med 2gpolar bilen går som en kule
men etter dem satt opp prisen til nesten 20 kr literen så har jeg desverre måtte gå over til vanlig dinoserus shell diesel igjen
Svar

Tilbake til «Generelt»