Sorte vinterfelger

Erfaringer og spørsmål om hjul til Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
Walkabout
Sted: Oslo

Sorte vinterfelger

Legg inn av Walkabout » fre apr 30, 2010 3:14 pm

Lurer litt på Incubus Krawler, Incubus Passion eller Laron Commander til vinterbruk. Men dette var visst ikke en typisk vinterfelg, da saltet kunne tære på det sorte på felgen hvis det ikke ble rengjort ofte.

Noen med erfaringer fra å kjøre med sort felg på vinteren? Blir det helt jævlig etter hvert, eller går det greit hvis det ikke går 2 uker mellom hver gang man spyler av bilen, og vasker felga etter langturer med fullt av salt på veien?
Vedlegg
vinter.jpg
vinter.jpg (152.58 kiB) Vist 1118 ganger
Sist redigert av Walkabout den fre apr 30, 2010 10:14 pm, redigert 1 gang totalt.
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Re: Sorte vinterfelger

Legg inn av Eivind37 » fre apr 30, 2010 3:32 pm

Ingen alufelger med coating er egnet for norsk vinterføre med tilhørende salt og kalkblandinger som jeg vet om.....og hvis noen vet om...så er jeg veldig interessert...
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
Walkabout

Legg inn av Walkabout » fre apr 30, 2010 3:55 pm

Går ikke an å behandle de med noe eller legge på et eller annet før bruk da? Klarlakk?

Jeg har SÅ lyst på de felgene, spesielt den til venstre :(
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis

Legg inn av Eivind37 » fre apr 30, 2010 7:07 pm

Nei...jeg har prøvd det jeg. Får du hull på coatingen, så gjør salt/kalk + div resten. Salt og kalk og aluminium er ikke spesielt gode venner. Vet det er felgleverandører som sier det motsatte av meg...og skal selge deg vidundermiddel av type "fantastico 2000" som er det siste i nanoteknologi...Har ingen som helst tro på at det hjelper...Har også prøvd....samt importert fra USA noe som skulle virke..:Gjorde det det? Nei...

Vet det har kommet felger som er teflonbelagt....Har ikke prøvd de...kan jo hende det er løsningen...

82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
Walkabout

Legg inn av Walkabout » fre apr 30, 2010 10:18 pm

Legger du bra med coating (strøk, er det ikke?) så skal det vel litt før det går hull på det? Så lenge en ikke kantkjører felgen skal vel det laget holde seg ganske intakt?

Eller tar selve saltet klarlakken eller andre behandlinger også?

Det finnes jo bare kjipe vinterfelger der ute på markedet, og den eneste jeg har lyst på, PT Smoke, selger de ikke lengre :?

Brukeravatar
Walkabout

Legg inn av Walkabout » man mai 03, 2010 11:00 am

Felgimport mente denne var fullt brukbar til vinterbruk så lenge man vasket regelmessig og ikke brukte felgrens med syre.

Hvorvidt det stemmer eller ikke er ikke av stor betydning, så lenge de har sagt det.

Nytter jo ikke å fare med usanne utsagn ovenfor en jusstudent :wink:
Vedlegg
MAK.jpg
Tror den felgen her kan være stilig den også!
MAK.jpg (79.05 kiB) Vist 1085 ganger

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » man mai 03, 2010 11:20 am

Send de til sandblåsing og pulverlakkering med en gang. Jeg vurderte det på mine, men tenke å se hvordan det får først, så får heller rette opp skaden hvis den inntreffer.

Sant som Eivind sier om klarlakk. Har hatt alu med klarlakk før. Dævven det ser herja ut når det først slipper!

Brukeravatar
Walkabout

Legg inn av Walkabout » man mai 03, 2010 11:37 am

Sandblåsing og pulverlakk... Blir det ikke som å pusse felgen med sandpapir også må jeg ikke velge én farge på hele felgen da? Eller blir de seende ut som originalt?

Sorry om jeg er helt på jordet, er ikke helt inne i sandblåsing og pulverlakk enda :roll:

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » man mai 03, 2010 11:39 am

Da blir det en farge ja. Jeg vet jammen ikke om de kan legge klarlakk som pulver jeg!? Det kan du jo sjekke ut, kanskje det er no. Pulverlakk er jo villt robust!

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis

Legg inn av Eivind37 » tir mai 04, 2010 8:55 am

Hvis Felgimport mener det bastant...så skulle det jo ikke være et problem å få dette skriftlig av dem. DA står du ganske mye sterkere juridisk...det ville jeg gjordt!

Pulverlakk er sterke saker...så fremt det er gjordt på ordentlig måte. Amerikansk "Powdercoating" har jeg ikke så mye til overs for...det er dårlige greier!

82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
Walkabout

Legg inn av Walkabout » ons mai 05, 2010 12:09 am

Har det på e-mail, så hvis jeg kjøper den felgen fra felgimport, og det blir stygt, kan de værsågod få de tilbake 8)

Men har svartens så lyst til den øverste til venstre der. Blir nok å prøve med den, kjører lite om vinteren. Kjører vel bare bilen en gang annenhver uke, og da er det ikke noe problem å spyle av felgene før jeg setter den fra meg. Og skulle det gå til helv... leverer jeg hele greia inn til pulverlakking i helsort :wink:

folbjo
Sted: Tønsberg

SLETTET

Legg inn av folbjo » fre sep 24, 2010 11:04 pm

:?

Svar

Gå tilbake til «Hjul og felger»