Asfalt dekk til LC100, veldig åpen for tips?

Erfaringer og spørsmål om hjul til Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
alvegg
Sted: Oslo
Kontakt:

Asfalt dekk til LC100, veldig åpen for tips?

Legg inn av alvegg » søn aug 29, 2010 1:02 pm

Jeg syntes mine Cooper Discover ATR 285/75/16 sporer alt for mye, bråker og i mønsteret setter det seg stadig småstein som jeg hører løsner ved høy fart. Mitt bruk er typisk asfalt, terengkjøring utelukket. Når vinteren kommer bytter jeg til Hakka piggdekk og alt er fint. Så spørsmålet er hva er det beste asfaltdekket for en LC 100 ? Må inrømme at jeg gjerne beholder størrelsen på dekka da jeg syntes det ser tøft ut. Apropo så bytter jeg gjerne felger i samme slengen, syntes ikke de som sitter på er fine. Så om jeg finner noe nytt så legger jeg dekk og felg ut til salgs her. Dekka var angivelig "nesten nye" da jeg kjøpte bilen i januar, det er plenty med mønster igjen.
Vedlegg
1.jpg
1.jpg (22.97 kiB) Vist 2522 ganger
Frank Alvegg

LC 100

www.alvegg.no

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Re: Asfalt dekk til LC100, veldig åpen for tips?

Legg inn av frode » søn aug 29, 2010 2:04 pm

Har ikke veldig spesifikke meninger om hva som er best, men har vel etter hvert forstått at Cooper ikke er best til noe som som helst. Var veldig fornøyd med Michelin LTX 275/70R16 som sto på bilen når den var ny i 2001. De sporer lite, men tror kanskje de var litt dårligere enn best på våt vei.

Det ser ut til at enkelte dekk sporer veldig ved feil lufttrykk, f.eks de jeg har på nå. Ved 30 psi foran sporer de ikke. Ved 32 sporer de; og ved 35, som jeg har brukt på alle andre dekk, sporer de slik at det er farlig å kjøre.

Har du prøvd med 29-30 pund foran?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

alvegg
Kontakt:

Legg inn av alvegg » man aug 30, 2010 9:21 pm

Michelin LTX 275/70R16 er det ikke vinterdekk? Sikkert fint når snøen kommer tidlig og om jeg bestemmer meg for å kjøre en tur til alpene i vinter også. Selv om jeg ikke hadde planer om å kjøre en så treig bil på Autobahn. Har funnet noen gamle tråder som også peker på Michelin. Når jeg prøver Michelin sin dekkvelger på nett kommer den opp med Michelin Latitude Tour HP. Får prøve å finne ut litt mer om dette dekket.

Har prøvd litt forskjellig lufttrykk i sommer, merker ikke den helt store forskjellen, men tapper ned og prøver 29 pund forann igjen.

Takk for svar Frode.
Frank Alvegg

LC 100

www.alvegg.no

alvegg
Kontakt:

Legg inn av alvegg » lør sep 04, 2010 12:25 pm

Hmm prøvde å få en pris fra Megahjul på Michelin Latitude Tour HP og Michelin LTX . Spurte spesielt etterdisse og de svarer med å gi meg en pris på
DEKK AMERICUS CLT 123Q 804MM ?? Så etter nok en mail runde svarer de "Vi har ikke dem på lager." Så hvorfor ikke si det med en gang? Jeg har sommerdekk på bilen, er kun ute etter noe som sitter bedre på asfalt, særlig våt asfalt fremover, ikke bytte fra et møkkadekk til et annet dekk jeg aldri har hørt om før.

Leter videre og er fortsatt åpen for forslag om både dekke og felger.
Frank Alvegg

LC 100

www.alvegg.no

gus
Sted: Askøy, Hordaland

Legg inn av gus » lør sep 04, 2010 2:40 pm

Nå kjenner ikke jeg til kjøreegenskapene til LC100, men jeg var hvertfall krystallklar på at jeg ville ha gode asfaltegenskaper (tørt/vått) da jeg fikk nye sommer dekk med bilen. Etter litt frem og tilbake mellom noe brigdestone og cooper, ble det Continental Cross Contact. Men det er størrelse 265/65-17. Det ser ikke ut til at man får 285/75-16 i dem. Jeg er veldig fornøyd. De sporer ikke all verden, holder bra på vått føre, og de bråker ikke all verden. Sportslig kjøring i svinger er det andre fysiske regler enn dekkene som begrenser med en LC :wink:

De er M+S merket også. Så de er vel godkjent på vinterføre. Men jeg hadde aldri kjørt mer enn akkurat nødvendig på snø med dem. :D (Hakka 5 er vel hakket hvassere :wink: )

http://www.conti-online.com/generator/w ... lx_en.html
2005 Toyota LandCruiser 120 GX
2014 Volkswagen E-up!
1981 Toyota Crown 2,8 Super Saloon Aut.
1969 Toyota Corona RT40

Brukeravatar
SverreS
Sted: Trondheim

Legg inn av SverreS » lør sep 04, 2010 2:56 pm

Hei......
Nå er vel 100en litt tyngre enn min 120,men jeg har Hakka 5 som vinter dekk.Å som kjent har vi mer is og saltsørpe enn snø i Trondheim.Kan bare si at jeg er kjempe imponert av disse dekkene, både fremkomlighet og ikke minst når du skal bremse ned en bil på over 2 tonn.Kjører også piggfritt.Fikk gleden av å teste både dekk og bil i vinter med skikkelig snø kjøring.Helt rått hva det kommer seg frem.
Kjører med A-T som sommer dekk.Men da som 18 tommere.
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no

alvegg
Kontakt:

Legg inn av alvegg » ons jun 15, 2011 6:11 pm

Da er omsider Michelin Latitude Tour HP bestilt i riktig størrelse, måtte gi opp Conti da det ikke var mulig å finne ut av leveringstid på disse. To uker også er det endelig nye sommerdekk :) Skulle gjerne hatt orginale felger også så om noen vill selge 16" til LC 100 så hadde det blitt toppen av lykke.
Frank Alvegg

LC 100

www.alvegg.no

dpm
Sted: Tromsø

Legg inn av dpm » søn aug 21, 2011 9:01 pm

hei. jeg har orginale 16" til 100 og gjør gjerne en byttehandel mot dine OZ.

Ta kontakt på 95806085

Svar

Gå tilbake til «Hjul og felger»