BF Goodrich Krawler dekk erfaringer ?

Erfaringer og spørsmål om hjul til Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
specialops
Sted: Rogaland
Kontakt:

BF Goodrich Krawler dekk erfaringer ?

Legg inn av specialops » lør sep 25, 2010 12:07 am

Hei.

Noen som har erfaringer med BF Goodrich sitt Krawler dekk i eks dim : 35x13.50x15 ?
Vedlegg
krawler-t-a-kx.jpg
krawler-t-a-kx.jpg (33.18 kiB) Vist 2027 ganger

Brukeravatar
sunde
Sted: Kvinesdal

Re: BF Goodrich Krawler dekk erfaringer ?

Legg inn av sunde » søn sep 26, 2010 12:22 am

såg ikkje så ulikt ut,som mud dekke til bf.dei er jo kjent for og vere hare,i gummien.vertfal min erfaring.men veit ikkje kordan dem nye km2 dekka er,som er kommet,er det med myker gummeblanding?
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

Brukeravatar
specialops
Kontakt:

Legg inn av specialops » søn sep 26, 2010 4:57 pm

sunde skrev:såg ikkje så ulikt ut,som mud dekke til bf.dei er jo kjent for og vere hare,i gummien.vertfal min erfaring.men veit ikkje kordan dem nye km2 dekka er,som er kommet,er det med myker gummeblanding?
gummi blandingen vet jeg ikke stort om, skal brukkes i varmen da, ikke om vinteren, trur disse er meget solide i sideveggene, støtter godt opp, og tåler god vekt og det er det je ser etter, de er veldig like mud dekke som du sier, men skal ikke seipe de dekke jeg skal ha nå. så om noen har prøvd akuratt disse krawler dekka hadde det vert veldig fint å høre hva dere syntes om de.. :)

Brukeravatar
sunde
Sted: Kvinesdal

Legg inn av sunde » søn sep 26, 2010 5:30 pm

skal du kjøre med lite luft,på turen?er det en fordel og vde om laodindeks osv.slik at du veit kordan dekket vil oppføre seg,når du skal tappe luft:)er det for stivt,vil det jo ikkje legge seg ut serlig veit du.tru nok bg nor er plassen og spør.dei er flinke med slike dekk,som ikkje brukes i det vanlige,så ofte :wink:
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

Brukeravatar
specialops
Kontakt:

Legg inn av specialops » søn sep 26, 2010 7:38 pm

sunde skrev:skal du kjøre med lite luft,på turen?er det en fordel og vde om laodindeks osv.slik at du veit kordan dekket vil oppføre seg,når du skal tappe luft:)er det for stivt,vil det jo ikkje legge seg ut serlig veit du.tru nok bg nor er plassen og spør.dei er flinke med slike dekk,som ikkje brukes i det vanlige,så ofte :wink:
blir å kjøre med blandet lufttrykk ja, og vell helt ned i 4 psi. fordel om de blir mykere etter kvert, isje så mange dekk å velge mellom som er eit mud dekk i dim 35x13,5x15.

el er det andre tipps på dekk i den dim som er brukende ?

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » søn sep 26, 2010 7:57 pm

Her er litt om opprinnelsen til dekket. Krawler er hovedsaklig et mykt stein-dekk, ikke et førstevalg på mud og snow. ;)
http://www.rockcrawler.com/techreports/ ... /index.asp

Nå har jeg aldri testet krawler dekket, men har lest meg en del opp på det.
Tror du kommer bedre ut av det med BF mud KM2 dekket, som er basert på krawlerdekkets mønster.
Gummiblandingen derimot (på KM2), er noe helt annet, og bedre for allround bruk. Det nye KM2 dekket er svært godt mottatt i store deler av offroad-miljøet verden over.
Krawler dekket er av hva jeg kan forstå fremdeles myntet på spesifikt rock-crawling, og gjør det visstnok dårlig i gjørme/fuktig terreng. Spesielt sideveisgrepet er dårlig beryktet så snart det er fuktig.

Er du ute etter et aggresivt dekk? til hvilket bruk? reint offroad, eller også et tur/ekspidisjons-dekk?
Jeg ville sett nermere på å skaffe MTR kevlar, selv om det har vært noe vanskelig å få til norge på en enkel måte, virker det som.

Brukeravatar
specialops
Kontakt:

Legg inn av specialops » søn sep 26, 2010 10:07 pm

4Springar skrev:Her er litt om opprinnelsen til dekket. Krawler er hovedsaklig et mykt stein-dekk, ikke et førstevalg på mud og snow. ;)
http://www.rockcrawler.com/techreports/ ... /index.asp

Nå har jeg aldri testet krawler dekket, men har lest meg en del opp på det.
Tror du kommer bedre ut av det med BF mud KM2 dekket, som er basert på krawlerdekkets mønster.
Gummiblandingen derimot (på KM2), er noe helt annet, og bedre for allround bruk. Det nye KM2 dekket er svært godt mottatt i store deler av offroad-miljøet verden over.
Krawler dekket er av hva jeg kan forstå fremdeles myntet på spesifikt rock-crawling, og gjør det visstnok dårlig i gjørme/fuktig terreng. Spesielt sideveisgrepet er dårlig beryktet så snart det er fuktig.

Er du ute etter et aggresivt dekk? til hvilket bruk? reint offroad, eller også et tur/ekspidisjons-dekk?
Jeg ville sett nermere på å skaffe MTR kevlar, selv om det har vært noe vanskelig å få til norge på en enkel måte, virker det som.
skulle gjerne heller gått for mk2 dekket, men jeg skal absloutt ha 13,5 bredde, og slik jeg kan se får du kun 35" mk2 dekket i 12,5 ? derfor har jeg vurdert krawler dekket siden en kan få dette i 13,5 bredde, noen dekk som er 12,5 er jo da nesten like bredt som 13,5 og noen 13,5 er jo like som 12,5. men jeg er på jakt etter ett dekk som er betydelig litt bredere den procop mud extreme dekket på 35x12,5x17 som jeg kjører med nå. jeg er veldig fornøyd med det dekket jeg har, er både mykt ved tapping av luft, og støysvakt (seipet dekket).

skal bygge om slik jeg kan ha 15" felg, og få litt meir profil på gummien, og litt mer dekk bredde, trenger ett dekk som tåler litt stablitet ved god tyngde og som samt kan være mykt ved tapping av luft. skal takkle knause stein, fjell, stein, snø og en del sand. så valget er vell spakt i denne dim, og realiteten snevert etter alle de spec jeg trenger, dim må være slik, men mest pri på stein og sand...... ide``? :)

Brukeravatar
offroadguru Solli
Sted: Hauge i Dalane

Legg inn av offroadguru Solli » man sep 27, 2010 8:49 am

Jeg er ingen dekk ekspert. Men når det gjelder dekk til turen du skal på til Marokko der dere skal kjøre på svært varierende underlag med høy totalvekt, så tror jeg nok B/F mk2 er ett godt valg.
For det første er Crawler dekket ett spesialdekk. Såvidt jeg har forstått bygger dette på ett rent race dekk, og er beregnet på Rockcrawling. Dvs. at dekket nok er opptimalt for kjøring på trails i Moab ol. der man har mye rent fjell og høy temperatur.
På din tur er det viktigste at dekket fungerer bra på mere enn en hard oppgave. JA-du skal opp i Atlas fjellene på grus/fjell i høy temperatur, men du skal også ut i sand. I tillegg skal du kjøre mye på dårlige grusveier, og ikke minst det viktigste- du skal kjøre mye på asfalt. Ett spesialdekk som Crawler kan funke bedre enn mk2 på noen av utfordringene, men på asfalt og gjerne med noen regnbyger så vil jeg tro dette er ett glatt dekk. Og veiene i Marokko blir som når jeg var i Tunisia meget glatte når det regner (ja det regner i Afrika :mrgreen: )
Understreker igjen at dette kun er min teori.
Hva sier andre?
På fergen hjem fra Tunisia pratet jeg mye dekk med mange forskjellige på tur. Ikke minst en tysker som hadde kjørt 3 turer i året i 40 år til Afrika, da for det meste nord Afrika. (Tunisia,Algerie,Marokko,Libya osv.)
Han var ikke i tvil; B/F hadde de best egnede dekk for slike turer. Det som egentlig var diskusjonen var om man skulle gå for MT (nå mk2) eller AT. I sanden fungerer faktisk AT like godt om ikke bedre. I tillegg har man ett støysvakt dekk på vei. Men sidene er ikke like sterke som på de gamle MT og på mk2. Derfor var så godt som alle biler på disse turene utstyrt med MT eller mk2.
Tyskerne jeg var med hadde hatt 7 turer til Marokko, Tunisia & Libya. Alle bilene på turene hadde slike dekk og de hadde kun opplevd en pungtering på alle turene.
Da snakker vi ikke om noen "kjære mor" turer, men knallharde turer med stramt tidsprogram og mye kjøring over mange timer med lavt lufttrykk og tung last.

Var jeg deg ville jeg valgt mk2. Men fra en annen tråd ser jeg at du vurderer Beadlocks, det synes jeg du skal glemme.
Ja, du kan få problemer med å holde på luften. Men vurder heller disse alternativene:
1: ikke 15X10 felger, men 15X8. Det fungerer bedre.
2: om du skal ha brede dekk, kjøp heller slike ringer du blåser opp inne i dekket for å presse det mot felgkanten.
3: økonomitipset: lim dekket fast til felgen med sikaflex.

Å sveise beadlocks på felgene er nesten umulig uten at du får kast i dem. Desuten kan felgene bli svekket pga. varmen. (KAN BLI, husk driftsikkerhet!!!)
Om du får dem sveist så det ikke blir kast så er det vanskelig å få sentrert dekket når det skrus fast.

Brukeravatar
knut eivind
Sted: Gjøvik

Legg inn av knut eivind » man sep 27, 2010 9:39 am

har du prøvd på 15" stål på bilen din? husk at en 15" stålfelg er mye tynnere i godset enn en 15" alufelg så før du bygger om alt for mye ville jeg ha prøvd på og sett hvor mye som må gjøres.
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
specialops
Kontakt:

Legg inn av specialops » man sep 27, 2010 6:49 pm

knut e skrev:har du prøvd på 15" stål på bilen din? husk at en 15" stålfelg er mye tynnere i godset enn en 15" alufelg så før du bygger om alt for mye ville jeg ha prøvd på og sett hvor mye som må gjøres.
Det er allerede tenkt ut det der... :wink: men takk for tanken :) skal nok uansett også ha 15 alu og ein gang..

Brukeravatar
knut eivind

Legg inn av knut eivind » man sep 27, 2010 6:54 pm

specialops skrev:
knut e skrev:har du prøvd på 15" stål på bilen din? husk at en 15" stålfelg er mye tynnere i godset enn en 15" alufelg så før du bygger om alt for mye ville jeg ha prøvd på og sett hvor mye som må gjøres.
Det er allerede tenkt ut det der... :wink: men takk for tanken :) skal nok uansett også ha 15 alu og ein gang..
ok, tror forøvrig bilen din vil kle veldig godt rockcrawlerfelger

Brukeravatar
specialops
Kontakt:

Legg inn av specialops » man sep 27, 2010 7:07 pm

offroadguru Solli skrev:Jeg er ingen dekk ekspert. Men når det gjelder dekk til turen du skal på til Marokko der dere skal kjøre på svært varierende underlag med høy totalvekt, så tror jeg nok B/F mk2 er ett godt valg.
For det første er Crawler dekket ett spesialdekk. Såvidt jeg har forstått bygger dette på ett rent race dekk, og er beregnet på Rockcrawling. Dvs. at dekket nok er opptimalt for kjøring på trails i Moab ol. der man har mye rent fjell og høy temperatur.
På din tur er det viktigste at dekket fungerer bra på mere enn en hard oppgave. JA-du skal opp i Atlas fjellene på grus/fjell i høy temperatur, men du skal også ut i sand. I tillegg skal du kjøre mye på dårlige grusveier, og ikke minst det viktigste- du skal kjøre mye på asfalt. Ett spesialdekk som Crawler kan funke bedre enn mk2 på noen av utfordringene, men på asfalt og gjerne med noen regnbyger så vil jeg tro dette er ett glatt dekk. Og veiene i Marokko blir som når jeg var i Tunisia meget glatte når det regner (ja det regner i Afrika :mrgreen: )
Understreker igjen at dette kun er min teori.
Hva sier andre?
På fergen hjem fra Tunisia pratet jeg mye dekk med mange forskjellige på tur. Ikke minst en tysker som hadde kjørt 3 turer i året i 40 år til Afrika, da for det meste nord Afrika. (Tunisia,Algerie,Marokko,Libya osv.)
Han var ikke i tvil; B/F hadde de best egnede dekk for slike turer. Det som egentlig var diskusjonen var om man skulle gå for MT (nå mk2) eller AT. I sanden fungerer faktisk AT like godt om ikke bedre. I tillegg har man ett støysvakt dekk på vei. Men sidene er ikke like sterke som på de gamle MT og på mk2. Derfor var så godt som alle biler på disse turene utstyrt med MT eller mk2.
Tyskerne jeg var med hadde hatt 7 turer til Marokko, Tunisia & Libya. Alle bilene på turene hadde slike dekk og de hadde kun opplevd en pungtering på alle turene.
Da snakker vi ikke om noen "kjære mor" turer, men knallharde turer med stramt tidsprogram og mye kjøring over mange timer med lavt lufttrykk og tung last.

Var jeg deg ville jeg valgt mk2. Men fra en annen tråd ser jeg at du vurderer Beadlocks, det synes jeg du skal glemme.
Ja, du kan få problemer med å holde på luften. Men vurder heller disse alternativene:
1: ikke 15X10 felger, men 15X8. Det fungerer bedre.
2: om du skal ha brede dekk, kjøp heller slike ringer du blåser opp inne i dekket for å presse det mot felgkanten.
3: økonomitipset: lim dekket fast til felgen med sikaflex.

Å sveise beadlocks på felgene er nesten umulig uten at du får kast i dem. Desuten kan felgene bli svekket pga. varmen. (KAN BLI, husk driftsikkerhet!!!)
Om du får dem sveist så det ikke blir kast så er det vanskelig å få sentrert dekket når det skrus fast.
mange gode tipps her, jeg har tatt opp praten idag med stig hos bgnor, også med andre som har montert disse bedlock ringene på disse stålfelgene crawler eg vurderer, ringene passer rett inni felgene, og de som har sveiset dette sier de ikke har opplevd kast i felgene eter balanseringen. ville tru at de holder på luften... en må uansett være flink å etter stramme boltene til tider på bedlock ringene sier de. men en kan også sikker sette skruene inn med locktit også.

hos bgnor sier de at 35x13,5 eller 35x12,5 på 8" bred felg vil bli eit problem, felgen kontra dekk bredden, dekket vil bli dratt for mye inn. Og er veldig uvanli valg fra de evt. jeg bli å gå for minimum 10" bred felg.

Jeg ønsker ett dekk på 13,5 bredde, mk2 dekket lever kun i 12,5 bredde.
Det anbefales å gå for BF dekk av mange, men krawler dekket skal vist ikke være for hardt i gummien. jeg ser litt også på micky thomsen dekket baja claw, det leveres i 35x13,5x15 o trur jeg..

hvis en limer dekket med sikaflex, kan vell gjøre sin nytte, men tenker det kan være vanskelig å få dekket av felgene igjen også da..

Brukeravatar
offroadguru Solli

Legg inn av offroadguru Solli » man sep 27, 2010 7:26 pm

Husk at en 8X15 felg er ca. 9X15 med beadlock, og det økes kun utover.
Men det kunne jo vært fint om noen tok en skikkelig test av crawlerdekket på en slik rundsving, og noen må jo være først. :mrgreen:

Brukeravatar
specialops
Kontakt:

Legg inn av specialops » man sep 27, 2010 7:36 pm

offroadguru Solli skrev:Husk at en 8X15 felg er ca. 9X15 med beadlock, og det økes kun utover.
Men det kunne jo vært fint om noen tok en skikkelig test av crawlerdekket på en slik rundsving, og noen må jo være først. :mrgreen:
stemmer.. :wink: jeg har per idag 17x10 felg med -52 innpress,disse stålfelgene jeg vurderer er 15x10 med -46 innpress, med bdlocks vil de bli ca, med innpress på -58 altså 6mm lengre ut den det jeg har idag, så det skal gå bra. sjekket spec på dette krwaler dekket igjen http://www.bfgoodrichtires.com/tire-sel ... a-kx-tires
det står at det er målt til 13,8" bredder på 10" felg, spørsmålet er da om jeg får plass til bredden ved full sving og flex, nå er jo bilen min litt høyere som 35" AT Bygg siden jeg har litt stivere fjærer på bilen, så det kan hende det ikke blir noe problem. men som du sier, noen må jo være de første til å prøve.. :)

Brukeravatar
offroadguru Solli

Legg inn av offroadguru Solli » man sep 27, 2010 7:51 pm

specialops skrev:
offroadguru Solli skrev:Husk at en 8X15 felg er ca. 9X15 med beadlock, og det økes kun utover.
stemmer.. :wink: jeg har per idag 17x10 felg med -52 innpress,disse stålfelgene jeg vurderer er 15x10 med -46 innpress, med bdlocks vil de bli ca, med innpress på -58 altså 6mm lengre ut den det jeg har idag, så det skal gå bra. sjekket spec på dette krwaler dekket igjen http://www.bfgoodrichtires.com/tire-sel ... a-kx-tires
det står at det er målt til 13,8" bredder på 10" felg, spørsmålet er da om jeg får plass til bredden ved full sving og flex, nå er jo bilen min litt høyere som 35" AT Bygg siden jeg har litt stivere fjærer på bilen, så det kan hende det ikke blir noe problem. men som du sier, noen må jo være de første til å prøve.. :)
Og uansett ha som er best og ikke, crawlerdekket ser tøft ut og det er jo også ett argument.

Brukeravatar
specialops
Kontakt:

Legg inn av specialops » man sep 27, 2010 7:55 pm

offroadguru Solli skrev:
specialops skrev:
Og uansett ha som er best og ikke, crawlerdekket ser tøft ut og det er jo også ett argument.
ikke for å starte avsporing, så synes jeg mk2 dekket ser bedre ut, men jeg får det ikke 13,5 bredde, jeg har sett mye etter 13,5 bredde ser du, og dsv er krawler dekket kun som kommer i denne bredden til 15 felg. hvis jeg skulle gå for dette må jeg nok seipe det litt.. nytter å ikke se bra ut på tur om det ikke funker.. :)

Brukeravatar
knut eivind

Legg inn av knut eivind » man sep 27, 2010 8:57 pm

bajaclaw finnes i 13,5bredde ja men det er kun som diagonaldekk, i radial er det kun i 12,5bredde. men det er ikke sikkert det er så ille med diagonal heller selv om mange fordømmer de. jeg har ofte gjort ting som er spådd nedenom og hjem og det er ikke altid det folk sier stemmer noe bra, men det er jo samtidig godt mulig de har rett

Brukeravatar
specialops
Kontakt:

Legg inn av specialops » man sep 27, 2010 10:56 pm

knut e skrev:bajaclaw finnes i 13,5bredde ja men det er kun som diagonaldekk, i radial er det kun i 12,5bredde. men det er ikke sikkert det er så ille med diagonal heller selv om mange fordømmer de. jeg har ofte gjort ting som er spådd nedenom og hjem og det er ikke altid det folk sier stemmer noe bra, men det er jo samtidig godt mulig de har rett
det finnes i 13,0 ikke 13,5. og stemmer det er i bias, ikke så bra på assfalt vei.

Trur hvis jeg seiper det bf krawler dekket så bør det kunne være noe levelig med dekkstøy og ikke alt for glatt på våt assfalt, det er myk gummiblanding, og skal vist fungere bra på sand også da dt skal bre seg ut godt og mykt ved 10psi. til nå er det det beste alternativet jeg har funnet i radial i dim 35x13,5x15....

Brukeravatar
knut eivind

Legg inn av knut eivind » man sep 27, 2010 11:40 pm

specialops skrev:
knut e skrev:bajaclaw finnes i 13,5bredde ja men det er kun som diagonaldekk, i radial er det kun i 12,5bredde. men det er ikke sikkert det er så ille med diagonal heller selv om mange fordømmer de. jeg har ofte gjort ting som er spådd nedenom og hjem og det er ikke altid det folk sier stemmer noe bra, men det er jo samtidig godt mulig de har rett
det finnes i 13,0 ikke 13,5. og stemmer det er i bias, ikke så bra på assfalt vei.

Trur hvis jeg seiper det bf krawler dekket så bør det kunne være noe levelig med dekkstøy og ikke alt for glatt på våt assfalt, det er myk gummiblanding, og skal vist fungere bra på sand også da dt skal bre seg ut godt og mykt ved 10psi. til nå er det det beste alternativet jeg har funnet i radial i dim 35x13,5x15....
ok, da er det jeg som har lest dekksidene litt fort og galt. Det crawlerdekket, jeg kan ikke skjønne at det skal være glatt på noe slags føre. Jeg er ingen expert for all del, men mine erfaringer er uten unntak at et mykt dekk har bedre grep enn et hardt et uansett. det er i mine øyne også derfor et piggfritt vinterdekk er veldig mykt sånn for og ta et exempel. baksiden med myke dekk er jo at de slites fort men da har man iallefall muligheten til og få nødstoppet for eventuele hindringer, jeg kjørte på det ganle bf mud dekket før som jo er beryktet for og holde utrolig mange mil og var storfornøyd med det helt til en elg løp uti veien og med de elendige bremsene som satt på lj73n min blokkerte jeg uten problem alle 4 hjul og det var ikke antydning til og få stoppet, siden da har jeg valgt myke dekk og heller bytte litt oftere. Da får man i tilegg gleden av og prøve noen forsjellige dekk også

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » tir sep 28, 2010 9:23 am

Litt off-topic kanskje... men slike beadlocks.... de er til for å hindre at dekket skal trykkes av felgen ikke sant ? Er det da noe vits med slike som passer inni felgen som 4springar har... trodde poenget var at disse var litt større enn felgen og ble skrudd på etter at dekket er montert sånn at det blir vanskelig å løsne beaden ? ? kan ikke skjønne annet en at eneste de gjør er å umuliggjøre bulking av felgen ?
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Svar

Gå tilbake til «Hjul og felger»