Grovrengjører

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Grovrengjører

Legg inn av 4Springar » tor jun 11, 2009 1:30 pm

Har hatt god erfaring med grovrengjørere (sydlandskuse) til vinkelsliperen, det tar det meste i et jafs. Nå ser det ut til at det skal gå med en del av disse skivene, men problemet er jo at de er svindyre. alt i fra 100-300kr stykket, og de er jo borte på 10 minutt... Effektive 10 minutt vel å merke!

Har ikke prøvd de fra biltema, men de funker sikkert. de er vel de billigste å oppdrive vil jeg tro, men om noen kjenner til f.eks 3M sine (som jeg har kjøpt alt for mange av til alt for høy pris) et sted der vi kansje har nlck rabatt, så er jo det det aller beste.
Virket som om Bilxtra sleit litt me å ta de inn, men der ville de ligge på ca 140,- pr stk.
Går fort med 3-5stk i timen om man hiver seg rundt på bilen, så her er det penger å spare på å få de til rett pris.

Har forresten ikke prøvd de på drill, men kansje man klarer å utnytte den utgaven litt bedre, er jo ofte sånn at det blir igjen litt godstoff på skiva når man bruker vinkelsliper.

For de som vil ta unna litt rust, slipe lakk, sveisefuger og rengjøre stålet til beinet, er min mening at disse er de mest effektive.

Har også prøvd litt forskjellige lakkfjernere, og virker som om biltema sin til 50,- fungerer ok i forhold til prisen. da kan man fjerne en del lakk med bare en heftig høytrykkspyler!

Kom med erfaringer på din grovrengjører!

Brukeravatar
knut eivind
Sted: Gjøvik

Legg inn av knut eivind » tor jun 11, 2009 1:44 pm

har bruk litt de til drill og de varer jo ei stund, har sjelden brukt så lenge om gangen men kan ikke tro du sliter ut de på en times tid, i tilegg ser jeg for meg at settes de i en vinkelsliper vil det sikkert fort bli endel varme? som ikke er moro sammen med fine kjemikalier, understellsmasse fjerner jeg generelt med steamer på full varme 140grader på den jeg har tilgang på, og skrape av så mye som mulig før evt sydhavsredskapen kommer til sin rett, av ren lakk utenpå bilen funker også steameren på en god del men ikke alt riktignok, lakkfjerner fra jernia har jeg prøvd med stort hell, rød boks som ser ut som er rosemalt, men kjemikalier styrer jeg unna hvis jeg kan unngå det
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
Ole Kristian
Sted: Nord Odal
Kontakt:

Legg inn av Ole Kristian » tor jun 11, 2009 2:02 pm

Finn ut om du har et eller annet mekanisk/plate/bil/karrosseri/skipsverksted i nærheten som bruker mye av de, så spør du om å få kjøpt igjen av de. Slike steder kjøper gjerne inn mange kartonger av gangen, og har dermed ganske mye rabatter.

Ole Kr. hadde i gamle dager: Mazda B2600
Ole Kr. hadde for lenge siden: Jeep Cherokee
Ole Kr. hadde nylig: '98 Hilux
Ole Kr. har nå: '82 Hilux og '80 HJ45 pickup.

Menn uten pickup - er direkte stygt!

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » tor jun 11, 2009 3:12 pm

Mulig jeg har vært litt hardhendt, men om jeg kjører på med disse går det fort en disk eller to... Som i går, strippa lakk av bakfangeren og hengerfestet, brukte vel to stk på en halvtime... må jobbe litt raskere med vinkelsliperen for at det ikke skal bli så varmt, men det er jo heller ikke noe problem med disse grove metallene... mulig den varer litt lengere på drillen da den ikke har samme turtallet.
Skulle absolutt hatt steamer, men det blir ikke kjøpt med det første...

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » tor jun 11, 2009 4:16 pm

janei... disse såkalte kusene er dårlige greier syns jeg... blir jo, som du sier Pål, til støv på kort tid..egner seg egentlig bare på plane flater.. er du litt borti en kant så sier det bare boff..

Jeg sverger til stålbørste for vinkelsliper...de stive grove er helt rå..de kan du nesten hogge ved med.. så fins det litt mjukere utgaver hvis man er redd for stålet sitt... 100spenn for ett sett med 2stk radielle og 2 stk aksiale børster + en vanlig håndbørste..(på biltema, har dere det oppå nordpolen?) Men bruk visir og tjukk bukse for dette er farlige greier.. :D
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
knixen
Nettleter av første rang
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg inn av knixen » tor jun 11, 2009 6:57 pm

bruker stålbørst, det er knall... varer nesten i årevis også! :wink:
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » tor jun 11, 2009 10:33 pm

Stålbørsten er fin den og, bruker den mye, men syntes kusa er mer effektiv, spes på flater som du nevner Martin. Den er dyr i drift, men det var grunnen til at jeg postet her, kansje finne et bra alternativ, eller kusa til en bedre pris.
Men skal høre med lakk-verksteder osv, muli det er noe å hente der. ;)

Brukeravatar
Rullegud
Sted: Oslo

Legg inn av Rullegud » fre jun 12, 2009 12:18 am

Så diskusjonen kan oppsumeres som følger:
Kuse er og blir dyrt!
De på biltema er litt billigere, men ikke like gode.
LANDCRUISER, fordi du fortjener det!!
Arne
HDJ80
R80GS,XL600R,GL1100

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » fre jun 12, 2009 1:09 pm

:lol: :lol:
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » fre jun 12, 2009 3:16 pm

Eivind37 skrev::lol: :lol:
HEhe? setter du ikke pris på sydhavskuser? Er jo nesten reel pris for ti minutt med tilfredstillelse. (av stålet)

Brukeravatar
aukanmeister
Sted: Aukra

Re: Grovrengjører

Legg inn av aukanmeister » tor feb 17, 2011 7:47 am

Jeg har brukt en sånn "sydavspubertalområde" på vinkelsliper med stor suskess over et helt prosjekt. (4 hjulbuer,dørkplate osv.)

Trikset er turtall. ALT for høyt turtall på en vanlig vinkelsliper uten regulering! Jeg skjønner ikke hvordan dere får til å bruke en vanlig sliper engang?

Det er det beste redskapet til jobben. Stålbørste "polerer" stålet og lukker inne rust og svineri.

Dette er iallefall min erfaring :)
KTM 975 Adventure 05' (950 med 990 motor)
Yamaha TT 350
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Re: Grovrengjører

Legg inn av marting » søn feb 20, 2011 10:09 am

aukanmeister skrev:Jeg har brukt en sånn "sydavspubertalområde" på vinkelsliper med stor suskess over et helt prosjekt. (4 hjulbuer,dørkplate osv.)

Trikset er turtall. ALT for høyt turtall på en vanlig vinkelsliper uten regulering! Jeg skjønner ikke hvordan dere får til å bruke en vanlig sliper engang?

Det er det beste redskapet til jobben. Stålbørste "polerer" stålet og lukker inne rust og svineri.

Dette er iallefall min erfaring :)

Har aldri sett en 5" vinkelsliper med regulering av hastighet.. det er jo innmari nøye at alt av skiver og slikt går med rett fart.
Ellers kan jeg godt se for meg at kusene er mye bedre på ca 1000rpm en på nesten 10000..

Hva slags sliper har du?
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»