Brunox (og wuerth rustmelk) diskuteres

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
Thomazinho
Sted: Kongsberg

Brunox (og wuerth rustmelk) diskuteres

Legg inn av Thomazinho » lør okt 31, 2009 11:56 am

Noen som har erfaring med bruk av Brunox? Det skal pensles på rustflekker for å stoppe videre rusting og gjøre det om til "metall" igjen. Må lakkes over da den ikke er tett, men det er en epoxygrunning, så det er bare å pensle på bart metall. Har kjøpt en tube nå. Blir spennende å prøve.
'92 4 Runner i skog og mark
'06 Yaris Perverso på arbe'

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Re: Brunox

Legg inn av Eivind37 » lør okt 31, 2009 4:58 pm

Brunox har jeg prøvd, og erfaringene er dårlige. Et produkt som overhode ikke fungerer. Styr unna..og kast den i søpla...det er der den hører hjemme :?
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » lør okt 31, 2009 4:59 pm

Har prøvd det jeg også. Var ikke særlig imponert.

Brukeravatar
Thomazinho
Sted: Kongsberg

Legg inn av Thomazinho » lør okt 31, 2009 8:59 pm

Da prøver jeg det i håret til kveldens bytur!

Rød mjælk fra Wurth som gjelder da el?
'92 4 Runner i skog og mark
'06 Yaris Perverso på arbe'

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » lør okt 31, 2009 9:06 pm

Joda..du kan jo godt bruke den på en 4Runner...men IKKE på en LandCruiser da :mrgreen: :mrgreen:
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » søn nov 01, 2009 12:44 am

Thomazinho skrev:Da prøver jeg det i håret til kveldens bytur!

Rød mjælk fra Wurth som gjelder da el?
Om du skal "sette rusta på vent" for en stund er rustmelka fra wuerth ok. den var hvit sist jeg sjekket. Men få på en tett grunning/lakk oppå, ellers så gir den etter for fukta relativt kjapt.

Har hatt litt prøveprosjekt med wuerth-melka på min LC.
Har en rustflekk på taket (ca 2x2cm) , en vindusviskerarm og en halv bladfjær som er smurt inn med melka.
På taket hadde jeg rød primer på (nesten vanntett) mens vindusviskerarmen og bladfjæra står eksponert som det var, men med melka på.
Stålet har holdt seg sort og blankt på vindusviskeren, på taket har rusta stagnert, mens på bladfjærene (som er mye utsatt for skrubbing, salt/vannsprut) rusten og kjedelig som de var før jeg smurte melk på.

Så om du ikke er ute etter en "perfekt" jobb, så er det nok greit med melk+tett grunning+litt bondo og tett lakk igjen..
Melka er vel i "hurtigtørk" kategorien, og der er det få produkter som stikker seg positivt ut.
Det er ikke noen universell oppskrift, men som sagt for å stagnere rusta på kaross funker det vel ok en stund.

Endret på emnetittelen for å beskrive diskusjonen bedre.

Brukeravatar
erwin
Sted: Tønsberg

Re: Brunox (og wuerth rustmelk) diskuteres

Legg inn av erwin » tir apr 19, 2011 6:45 pm

Jeg prøvde Brunox på en skjerm på gamlebilen min. Den (og sparkelen) datt av etter ett år...
Bare rust under. Brukte den for tiden unevnelige krusete greia før Brunox.

Neste forsøk ble sandblåsing og etsprimer. Det holdt i allefall de 3 årene jeg hadde bilen etterpå.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » lør mai 07, 2011 11:24 am

Har også lurt på hvordan brunox er. Skal bruke det inne i det rommet hvor vinduspussermekanismen er. (foran frontruta) Ikke mulig å komme til med noe annet enn en radiatorpensel, og her er det nok mange 60èiere som bør sjekke. (Tips...)Spesielt mot hjørnestolpene. Var på billakkspesialisten på St. Hanshaugen og spurte om de hadde noe, og de snakket varmt om Brunox. Men jeg har prøvd det før og har ikke vært helt fornøyd. Kjøpte det derfor ikke. For en gang skyld ble jeg ikke lurt!
Husker at vi brukte noe før i tiden som var helt melkehvitt å pensle på, og der hvor det var rust ble det svart, men jeg husker ikke navnet. Måtte nøytraliseres med vann. Prøvde dette på noen rustne felger, og det holdt faktisk ganske bra. Tror det er i handelen enda. Skal prøve å finne ut hva det het.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

jørgen
Sted: Kråkstad

Legg inn av jørgen » lør mai 07, 2011 1:42 pm

Husker at vi brukte noe før i tiden som var helt melkehvitt å pensle på, og der hvor det var rust ble det svart, men jeg husker ikke navnet. Måtte nøytraliseres med vann. Prøvde dette på noen rustne felger, og det holdt faktisk ganske bra. Tror det er i handelen enda. Skal prøve å finne ut hva det het.[/quote]

Mulig det er ferrobett greiene du tenker på? Hva med å sprøyte på istendenfor radiatorpensel? Gulrotsaft eller owatrol er vel også greit?
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » lør mai 07, 2011 11:08 pm

Stemmer Jørgen. Fant en flaske i garasjen. Ferrobet. Det kan du ta rett på rust. Gulrotsafta er vel best hvis det er rustfritt. Owatrol blir vel også best hvis det er minst mulig rust. Mulig at ferrobet med noen lag owatrol over er brukbart? Pluss et par lag lakk....
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » tir mai 17, 2011 8:50 pm

Ferrobet har flere produkter, er temmelig fornøyd med Rustvask. Den skreller av mye grums, og funker bra som rustomvandler.
Litt mer tynnflytende (sprayflaske) en wuerth sin hvite rustmelk. Den kommer altså bedre til i porene, der rusta sitter.

Har spraya på en del prøver, og ser ut til at det funker bra, tror det er to år siden jeg tok denne vitenskapelige testen...

Virker som gulrotsafta trives best mot ferskt stål, da funker den fjell!

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»