Lang ripe i lakken...

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
Walkabout
Sted: Oslo

Lang ripe i lakken...

Legg inn av Walkabout » man nov 30, 2009 2:20 am

Er en eller annen misunnelig kødd som ikke har tålt bilen min, og tatt hele bakdøra på passasjersiden med nøkkelen. Er en ripe i klarlakken som blir større og større den første halve lengden, mens siste 40 centimeter så er hele lakken vekk, så man ser grunningen. Sinnsykt ergelig. Hell i uhell er "bare" den ene døra tatt da.

Tenker bare at jeg ikke må la meg irritere over de taperne som gjør sånt. Får bare tenke at den som har gjort det har vært så misunnelig på bilen fordi den er så fin, hehe. Men planen er jo å fikse det på en helt grei og enkel måte. Gidder ikke ha bilen inn til et firma for at de skal ta fire-fem tusen for å ordne jobben. Dessuten er bilen snart fem år gammel, så da vil den ene døra se alt for ny ut, spesielt når det er sort farge.

Lakkerer nok hele bilen på nytt om tre-fire år når seter settes inn, så får jeg heller spare litt på pengene nå og legge det i den hellakkeringen senere. Kan leve med ikke et perfekt resultat på den ene siden, men er det noen som har noen erfaringer eller tips til hvordan jeg kan ordne dette på en billig måte selv selv, for eksempel med sånn lakk fra Toyota, også pusse forsiktig over med 5000-papir og polere som faen? Bare det ser svart ut, og ikke er et veldig synbart skille, er jeg happy...
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!

jkl
Sted: Sørum

Re: Lang ripe i lakken...

Legg inn av jkl » man nov 30, 2009 7:42 am

Rep. sett med lakk og klarlakk fra Toyota funger helt fint som "gjør det selv".

Vakkert? Njaee....

Hør evt. med http://www.lakkproffen.no/ ikke så forferdelig dyrt og meget bra resultat.
De har "drive inn" og du får bilen ferdig på 1,5 time!
LC 120 Executive -04.
Mini Cooper -68.

Brukeravatar
HighwayPatrol
Sted: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Legg inn av HighwayPatrol » lør des 05, 2009 8:56 pm

Kansje eitt overvåkningskamera i bilen hadde vært noke? Eg hadde nettadressa her ein plass, men borte e den no.
For litt sidan so gjekk eg over med god tålmodighet, coop kortet, og toyota rep sett med tynntynn pensel (kjøpte den på bokhandel) på min støtfanger. Da du drypper nedi lakk der ripa er, går du over med eitt plastikkort (kan gjerne bruke liten sparkelspade) Når lakken er fingertørr, går du over med rubbepasta, eller fint våtslipepapir (2400 mm feks) og ripa er so og seie borte. Polere etterpå. Lakkproffen bruker sånn airbrush, som brukast til motivlakkering, og polerer over etterpå.
Er uansett håplaust at man ikkje skal få lov til å eige sånn bil som andre ikkje kan ha. Ein eigar av ein Lamborghini her i byen hadde samme problem. Bilen hans kunne ikkje få stå i fred utan at d var kommet nøkkelriper på sida.
Misunnelse burde vært ein dødeleg sjukdom, som ein kompis av meg sa :mrgreen:
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde

Brukeravatar
per_martin
Sted: Harstad

Legg inn av per_martin » søn des 06, 2009 4:31 am

Sørgelig når sånt skjer. Jeg blir både forbannet og fortvilet av sånt. Det er dessverre alt for ofte man hører om dette. Men som du er inne på,- man må bare heve seg over det. En nabo med en dyr mercedes har opplevd dette to ganger.

Har sjøl akkurat pussa opp en (bak)dør på min gamle 73 og har såvidt rukket å satt den på når jeg oppdager at noen har kjørt på og lagd en bulk i førerdøra mi. Liten bulk og gammel dør men likevel...
mvh Per Martin

LJ73 (KZJ95AT38, HJ45 Troopie, LJ70, BJ75)

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»