Rød og svart seksti?

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
Frode S
Sted: Tromsø

Rød og svart seksti?

Legg inn av Frode S » man mar 15, 2010 1:35 pm

Røden er som mange sekstier plaget med kanalrust og rust i hjulbuer o.l. Til sommeren er det sesong for å gjøre noe med dette, og jeg må si at jeg har spekulert mye på hvordan jeg burde lakkere dette for å få det fint. Er utålmodig når det gjelder pussing og sånnt, blir sprø av alt pirket...

Kom over denne på nettet; Stensprutmasse på nederste del av bilen. Praktisk er det jo, og krever en brøkdel av grunnarbeidet av lakkering. Men er litt usikker på om det er fint? Utvilsomt "hard core"...
Vedlegg
herc2.jpg
herc2.jpg (34.77 kiB) Vist 3564 ganger
herc3.jpg
herc3.jpg (35.83 kiB) Vist 3564 ganger
herc4.jpg
herc4.jpg (36.61 kiB) Vist 3564 ganger
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Brukeravatar
Frode S

Re: Rød og svart seksti?

Legg inn av Frode S » man mar 29, 2010 2:28 pm

Ingen meninger? Det tar jeg som et "go" 8)
Frode S

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."

Brukeravatar
RogerFo

Legg inn av RogerFo » man mar 29, 2010 2:43 pm

Hmmm, stygt!

Jeg tror en smalere sort kant på kanalen under dørene og smalere over hjulbuene er bedre!

Prøv å ta et bilde av 60'en nå og legg på sort farge på bildet for å se hvordan det blir.
mvh Roger
LA7ARA / HDJ-80 VX / KDJ-125 / BJ-40
MotoStandard U9 / Rapid S Special

Brukeravatar
ildhane
Sted: Gressvik

Legg inn av ildhane » man mar 29, 2010 2:44 pm

bilen min var sort nederst da jeg kjøpte den, og det syntes jeg så bra ut og var utrolig praktisk å flekke over, med denne bedlineren vil det bli enda lettetre, så go for it!

Bilde

Men jeg syns det er penere slik det så ut på min, for når man følger linjene og maler hele fremskjermen sort blir det veldig rart.
ex RN36, RX60 og HJ60

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » lør apr 03, 2010 10:54 am

Kjør på ! :)
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
Frode S

Legg inn av Frode S » søn apr 04, 2010 8:48 pm

ildhane skrev:bilen min var sort nederst da jeg kjøpte den, og det syntes jeg så bra ut og var utrolig praktisk å flekke over, med denne bedlineren vil det bli enda lettetre, så go for it!

Bilde

Men jeg syns det er penere slik det så ut på min, for når man følger linjene og maler hele fremskjermen sort blir det veldig rart.

Enig, sånn blir det!
Frode S

LA2ZTA

Vegard B. Erikstad
Sted: Lødingen

Legg inn av Vegard B. Erikstad » ons apr 14, 2010 8:29 pm

Spekulerer og gjøre det samme på vår, siden den har litt overflaterust i hjulbuene og kanalene.... Men jeg er litt usikker :?
Enig at det blir seende rart ut vist man følger linjene oppover forskjermen.
Mvh Vegard

Eier av:
Toyota Land Cruiser Hj 60 1982mod turbo og intercooler. :D
Land Rover 88" SIIA 1967 mod

Brukeravatar
Toy_Roller
Sted: Ålesund

Legg inn av Toy_Roller » tor aug 19, 2010 1:38 am

er dere gal????

dere lurer jo bare dere selv... slikt man gjør for å lure gamle rust holker på uvitende bilkjøpere dette!!!!

NO GO sier no ivertfall jeg...

ruster jo bare fra innsida da også er det ikkje noe å fikse på neste gang dere må ta det igjen om noen år!!!

Fiks rust på den einaste måten som funker.... friskt nytt stål!
:)

Brukeravatar
Frode S

Legg inn av Frode S » tor aug 19, 2010 6:46 pm

Toy_Roller skrev:er dere gal????

dere lurer jo bare dere selv... slikt man gjør for å lure gamle rust holker på uvitende bilkjøpere dette!!!!

NO GO sier no ivertfall jeg...

ruster jo bare fra innsida da også er det ikkje noe å fikse på neste gang dere må ta det igjen om noen år!!!

Fiks rust på den einaste måten som funker.... friskt nytt stål!
Hehe, er jo ikke snakk om å male over rust. Skal jo sveise inn nytt/bytte dører og skjermer før det skal males. Pointet er at det ser pent ut (synes jeg), samt at det krever mindre mikkmakk før påføring, tåler mer og er lettere å utbedre ved skade enn lakk. Og skade vil det bli :wink:
Sist redigert av Frode S den fre aug 20, 2010 1:12 pm, redigert 2 ganger totalt.
Frode S

LA2ZTA

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » fre aug 20, 2010 2:15 am

du har et poeng der, Frode.
Det er lett å flikke og fikse på, tåler mer en lakken, og om det ser pent ut er jo en smakssak!
Jeg sier kjør på, vet at du bruker bilen!

Brukeravatar
Toy_Roller

Legg inn av Toy_Roller » tir aug 24, 2010 10:24 pm

dette er jo bare tull...

når du en gang skader bilen får du eit kjempe slit med å fjerne all bodien før du retter plata...............

og å drømme om at bodien (som er eit mykt lag som er meint for at stein ikkje skal slite så lett gjennom lakken men bare dempes før plata og sprette av igjen ) tåler meir en hard lakk er jo bare tull... ikkje er det enklere å fikse det heller... får du ei ripe i dette fra ei grein eller lignende får du jo ei dyp rift istede for ei ripe....

og når den rifta skal fjernest er det ikkje bare å spraye over... for du klarer ikkje å spraye driten bare der den mangler og da blir det bare tykkerer og tykkere og alikavell komer du til å se ripa...

ikkje er det mulig å få samme strukturen heller så om vi får inn en bil med bare ein liten skade på kanalen er det bare å finne horva og skrelle driten av heile kanalen også rette bulken og deretter legge bodie på heile kanalen...

bodie er heller ikkje eit tett lag det er derfor det ligger under lakken!!! og får du først hull på lakken trekker vann inn i DRITEN!!!!!

SÅ DU MÅ IKKJE FINNE PÅ DETTE!!!! TENK OM DU DRAR EI LITT TYKK GREIN LANGS HEILE SIDA PÅ BILEN iI SKOGEN..
Da har du myyyyye jobb med å få det fint igjen!!!

Brukeravatar
Toy_Roller

Legg inn av Toy_Roller » tir aug 24, 2010 10:27 pm

eineste fordelen er at du slipper litt utsliping og sparkling...
og at du slipper å polere! :mrgreen:

Brukeravatar
Frode S

Legg inn av Frode S » ons aug 25, 2010 10:49 am

Jeg tror vi snakker om forskjellige typer smøring, Toy.

Kanskje jeg har uttrykt meg uklart, men har jo ikke tenkt å bruke sånn bitumen-basert hjulbuemasse nettopp fordi den ikke blir hard men holder seg myk. Hvis jeg gjør dette bruker jeg smørbar bedliner av typen Herculiner eller noe, som blir hard når den tørker. Denne har også "struktur" i form av korn el.l innblandet.

Det er noe sånnt på kanalene jeg har i dag, og den er til og med lakket over med ok resultat. En kompis har dette i gulvet i Volvo kanonvognen sin, og det er steinhardt!Tror 3M blant annet har en variant av dette. Siden den blir hard, lar den seg fjerne med stålbørste på vinkelsliperen når behovet for utbedring melder seg.

Så jeg tror det praktiske er på plass, spørsmålet er rent estetisk... (kan jo også smøre på, og så lakke over med rødt, da slipper jeg jo også unna pussejobben...)
Frode S

LA2ZTA

Brukeravatar
Toy_Roller

Legg inn av Toy_Roller » ons aug 25, 2010 4:31 pm

det blir noe heilt anna en det du snakker om.... (Steinsprutmase)

Det du no snakker om er vel den massa som A.T. bruker i plana på bilane dei sender ut?? istede for plast beskyttelse...
den virker jo stein hard... så den tåler nok en del!!! Ville nok lakka over den om det var min bil... men da forsvinner nok litt av poenget...

men igjen tenk om du får en real bulk og må slipe bort driten???? :mrgreen:

Brukeravatar
Frode S

Legg inn av Frode S » ons aug 25, 2010 6:33 pm

Toy_Roller skrev: men igjen tenk om du får en real bulk og må slipe bort driten???? :mrgreen:

Hehe, Biltema har billige stålbørster til vinkelsliperen...
Frode S

LA2ZTA

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » ons aug 25, 2010 8:15 pm

Sånn bedliner/herculiner er jo et kjempestoff!
Husker ikke hva det var eivind sprøyta i planet på luxen, men det så temmelig bra ut! Skulle visstnok tåle haglskudd!
At det er litt struktur gjør ingenting! ;)

Her er en med 80 som har tatt hele bilen under sprøyta! Ikke dumt, ser jo unektelig hardcore ut!
Dette var visst no army-stuff...
Bilde

http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/ ... -rotw.html

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»