Behandle karosserirust

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
ola_k

Behandle karosserirust

Legg inn av ola_k » tor apr 08, 2010 3:22 pm

Ja, LC ruster jo...

Jeg har en 90 med skjermbreddere og har etter anbefalinger her på forumet vært en tur nede hos Funderud i fjor for første gang. Veldig godt fornøyd med resultatet under, på ramma etc. Men hva gjør jeg på steder det har såvidt begynt å boble i lakken?

På tverrstanga (hvis det er rett navn...?) i fronten av motorrommet er det små runde merker/spor i stålet, sannsynligvis etter fabrikasjon. Dette er lakkert. Enkelte av disse har begynt å ruste og de vil sikkert ikke ruste mindre i fremtiden. Andre har antydninger til rust/rustbobler under lakken.

Et annet (og kjent) rustproblem på WB 90 er der skjermbredderene i plast skaper bort lakk fra skjermen slik at metallet begynner å ruste. Slik er det også på min 90.

Rust under håper jeg oljebehandlinga til Funderud holder i sjakk og karosserirusten er ikke kritisk, men jeg skulle gjerne ha stoppet dette før rusten spiser mer av karosseriet. Jeg er klar over at jeg kan snadblåse, grunne, lakke etc, men det blir for omfattende i denne omgang. Å pensle sagkjedeolje eller spraye tynnstoffet til biltema ( http://biltema.no/no/Bilpleie/Rustbesky ... or-hulrom/) direkte oppå rustflekkene/lakken kan være et alternativ, men det samler mye skitt. Hva med å bruke penetrerende owatrol direkte oppå rustflekken og lakken rundt rusta? Vil dette fungere bra ettersom owatrolen tilslutt vil tørke (ikke være klebelig), eller vil den flasse av? Rusten blir ikke borte med owatrol, men det viktigste for meg er å stoppe den.

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Behandle karosserirust

Legg inn av Dag Einar » fre apr 09, 2010 12:24 am

På bilen din er det dessuten rust under bakre vindu på begge sider, litt opp i skråningen, og over frontruten...
How do i know?????
Eier av en 90 riskoker :mrgreen:
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»