Helsveis eller punkting? Sparkle eller grunne først?

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Helsveis eller punkting? Sparkle eller grunne først?

Legg inn av marting » søn sep 04, 2011 5:34 pm

Driver å sveiser sammen plansidene på luxen min og lurer litt.. Alt er lappet buttibutt. Sliter litt med at helsveising deformerer platene. Planet skal ha 3-4 mm rhinolining inni. Så spørsmålet er: Bør jeg helsveise eller er det ok med et punkt for hver 2-3 cm ?

Og når jeg skal på med sparkel: er det vanlig å grunne hele greia først, for så og gå på med litt sparkel? Eller er det like greit å ta sparkelen først? Man vil jo slipe gjennom grunninga på alle høye områder uansett, så jeg tenker kanskje at jeg sparkler det grøvste først :|

Er det greit å bruke en billig spraylakk bare for å finne høye punkter som må bankes inn før sparkling?
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Re: Helsveis eller punkting? Sparkle eller grunne først?

Legg inn av håvard » søn sep 04, 2011 7:01 pm

Jeg uttaler meg kun om sveisingen. Jeg hadde helt klart helsveist. Jeg gjorde den feilen å punkte på døra på 42en en gang. Gjorde årntli jobb, alt var rent og tørt, men alikevel så blir det rust der et er punktet, det blir for mye bevegelse selv om det ser gull ut den første tiden.

Frode Hultgren
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Frode Hultgren » søn sep 04, 2011 9:35 pm

Helsveis med punkter. La det kjøle seg ned mellom hvert punkt. Jeg bruker ofte trykkluft for å kjøle ned (vet det ikke er helt bra)
Det vil vel være fordelaktig og bruke syregrunning før sparkling.
Hvis du ikke vil helsveise, kan du bruke tinning. Arbeidsomt, men resultatet blir mye bedre enn ved vanlig sparkel
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » søn sep 04, 2011 9:52 pm

Frode sa selvsagt noe viktig her (noe jeg tok for gitt :)) Selvsagt "helsveise" med punkter. Det gjelder bare å være tålmodig og vente til det kjøler seg ned. Du kan bruke trykkluft for å kjøle også, hvis det ikke har blitt for varmt.

Jeg har aldri prøvd sånn kjølepasta, tenkte å teste det en gang, det bør jo funke litt- noen som har prøvd?

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » man sep 05, 2011 7:42 am

Punkte tett i tett ja... Jo men det kan jeg prøve. Kanskje ta noe fra hver side så jevner spenningene seg litt ut.
Så prøver jeg å få på et lag med mønje før sparkling..det får være min syregrunning. Det som er problemet er jo at man vil ha så lite sparkel som mulig, og det betyr at den må slipes helt bort på alle høye punkter. Og da vil jeg slipe av grunninga også, men det er bare å flekke over sikkert
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»