Oppsveising av bil med tykkere stål i kanaler og ramme

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Oppsveising av bil med tykkere stål i kanaler og ramme

Legg inn av lcvidar » ons mai 23, 2012 10:16 pm

Hei, har tenkt å bytte ut kanalene med 100x100x3mm, bakre rammevange med 50x100x5, og kombinere den med støtfanger/reservedekkramme. Planen er å la kanalen gå helt fra hjulbue til hjulbue, og skjære bort nedre kant av framskjerm, samt skjære rent innenfor bredderne, så man får maks plass til dekk og får bort rustende falser.
Foran vurderer jeg å skru opp innerskjermer i gummi/plast, om det blir sterkt nok for skjermene.

Og kraftige fester i kanalene for å montere stegtrinn og skvettlapper.

Til lakkering vurderes mønje+arcanol+bengalakk, for å enkelt kunne flikkes på, og motstå rust godt.

Hva tror de erfarne?
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Re: Oppsveising av bil med tykkere stål i kanaler og ramme

Legg inn av marting » tir mai 29, 2012 5:07 pm

Er vel ikke no mer erfarenn enn deg jeg, men kjør på da mann! Må jo bli bra det!

Sist jeg sjekka så er arcanol og bengalakk ett og samme produkt. Har det på taket på 60'n min med gul hagmanns2komp under. det har holdt veldig bra til tross for rester av rust under.
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
mikke
Innlegg: 123
Registrert: man des 06, 2004 10:14 pm
Sted: Trondheim

Re: Oppsveising av bil med tykkere stål i kanaler og ramme

Legg inn av mikke » tor jul 12, 2012 10:39 am

Frode har jo snart gjort alt som gjøres kan, og har selvfølgelig gjort dette :D
Sjekk i garasjen hans: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... e&start=80
Ble kanallbra(!) den treogsøttien!
(Måtte bare BT mene det samme når den tid kommer..)
Mikael
LJ73

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Oppsveising av bil med tykkere stål i kanaler og ramme

Legg inn av Frode Hultgren » tor jul 12, 2012 3:53 pm

mikke skrev:Frode har jo snart gjort alt som gjøres kan, og har selvfølgelig gjort dette :D
Sjekk i garasjen hans: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... e&start=80
Ble kanallbra(!) den treogsøttien!
(Måtte bare BT mene det samme når den tid kommer..)
73'en er godkjent etter alle kunstens regler :-)
Ingen som kan si noe på disse dørstokkene. Antagelig så la de ikke merke til at de ikke var orginale engang :-)
Gjør man godt arbeid, så ser det ikke ut som at det er forandret noe som helst :-)
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876

Brukeravatar
lcvidar
Innlegg: 1434
Registrert: lør sep 09, 2006 7:23 am
Sted: Glomfjord
Kontakt:

Re: Oppsveising av bil med tykkere stål i kanaler og ramme

Legg inn av lcvidar » tor jul 12, 2012 4:01 pm

Stålet har ankommet garasjegulvet, så det blir ikke lenge til bajonettsaga startes og fjerner gammel jernmakk :) Skal gå fra hjulbue til hjulbue.

Fikk meg også en 50x100x5mm på 2m, som jeg først tenkte å erstatte den originale bakbjelken i ramma, men det vi vel BT snuse på? Alternativet er å bygge den som støtfanger. Ønsker å lage noe sterkt, da jeg vil ha et stødig firkantfeste for drop med god lengde på. Originalramma er alt for dårlig dimensjonert når hengerfestet senkes mye.
Mvh Vidar Breivik
x70 / x73/ x80
'12 Prius Plus (xTaxi med 350.000km++)
'13 Nissan Leaf Tekna Gen1.5 https://www.plugshare.com/location/186948
'85 Suzuki GS1100G
'87 Saga 25 LS
'06 Buschner Ventana 720

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»