Understellsbehandle nå?

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
Robert
Sted: Lørenskog

Understellsbehandle nå?

Legg inn av Robert » fre nov 09, 2007 10:16 am

Ser at vinteren kommer stadig nærmere, og jeg burde fått understellsbehandlet bilen før vinteren virkelig slår til. Har dere noen tips til hva jeg burde understellsbehandle med? Har ikke tilgang på varm garasje. Tror nok jeg går for oljesprøyting, men åssen er dette med temperatur? Jeg vurderer å sandblåse ramma, men venter nok til sommeren.

shoe
Sted: Jevnaker

Legg inn av shoe » fre nov 09, 2007 11:18 am

Aner ikke hvor du bor i landet siden du ikke har lagt inn det i din profil, men KrognesKortnes Maskin i Lier har et meget bra konsept. Rengjøring med pulserende trykkluft, så et lag med en spesiell tynn olje som binder seg til evt. overflaterust og trekker inn i kroker og kriker. Deretter et lag til med tynn olje som metter. Tilsist legges det på en meget tykk olje som blir slitelaget.
Ny behandling etter 2-3år vil koste kun 20-30% av første behandlingen.
Jeg skal prøve denne behandlingen i slutten av denne mnd.
Nopava produkter bruker de. Jeg må betale kr. 5500,- for alt så jeg håper det er et bra konsept siden det koster en del.
Sist redigert av shoe den lør nov 10, 2007 1:19 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Robert
Sted: Lørenskog

Legg inn av Robert » fre nov 09, 2007 11:48 am

Tenkte mer på en gjør-det-selv-løsning nå i første omgang, men tusen takk for svar :) Kan kanskje bli aktuelt etter sandblåsinga. Har de en nettside hvor man kan lese mer om metoden deres?

borvik
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Legg inn av borvik » fre nov 09, 2007 5:32 pm

Gjør det selv metoden:
Høytrykkspyl så godt du kan under hele bilen.(ta ned reservehjul og annet som er i veien)
Jeg pleier å kjøre den opp på bukker så den står skrått. Først høyre, så venstre :?
Etter noen dagers tørk, så sprøyter jeg ovatrol så godt jeg kan.Ovatrol no3(penetrerende) Tar hele gulvet++ Bruker oljesprøyte og kompressor.
Dette tørker på ei uke eller 5 alt etter temperatur.
Bruker sagkjedeolje tynnet med diesel utenpå for å ha noe å slite på. Prøver å gjøre dette hver 3 mnd.
Dette er min oppakrift. Finnes sikkert like mange oppskrifter som det finnes 60er :lol:

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Legg inn av frode » lør nov 10, 2007 12:13 am

Hvor(dan) finner man Krognes Maskin. Fant ikke noe på gule sider.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

shoe
Sted: Jevnaker

Legg inn av shoe » lør nov 10, 2007 1:17 am

Joda, hadde det bare vært for at jeg hadde klart å skrive riktig firmanavn så. Her: http://www.gulesider.no/gs/categoryList ... nes+maskin
Det heter Kortnes Maskin AS......

baardlie
Sted: buskerud

olje

Legg inn av baardlie » lør nov 10, 2007 8:55 am

Hei , jeg har tatt oljebehandling hos Modum Bilpleie i Geithus ved Vikersund på mine biler er fornøyd m det de gjør der , oljesprøyting 2 år på rad så holder det i 5-6 år etter det kostet 1100,- pr behandling mvh Bård
Bård Tlf.97618988-HDJ100-2005

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » tir okt 07, 2008 3:59 pm

Var innom å prata med en svært hyggelig dame på Kampen Antirustsenter. Medlem av "norsk antirustforening" :D (lurer på om det går an å melde seg inn?)

Uansett, de skulle ha 4400,- for å understellsbehandle kjerra..
Det er jo litt penger men det frister. Der blir det utført under optimale forhold, bilen er helt ren og helt tørr før de sprøyter... Det er det som er vrient å få til... allerede for kaldt til å gjøre dette i friluft nå.

Kanskje vi kunne gått sammen en gjeng og leid no utstyr? En skikkelig dugnad, og vips er vi alle klare for vintern.. :D
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
knut eivind
Sted: Gjøvik

Legg inn av knut eivind » tir okt 07, 2008 4:36 pm

kjøpte inn noen sprøyte greier her, derav den ene har slangetilkobling så jeg skal steame bilen min oppunder og vaske ramma inni så kjøre på med kaldpresset linolje inni ramme, den er veldig tynn og ikke helsefarlig, den kan drikkes hvis du ikke er så nøye med smaken, så blir det vel no owatrol etterpå og tilslutt arcanol utblannet i owatrol, det er en løsning som jeg tror på, dersom dere har lyst til og bli uføretrygdet i nær fremtid og ikke har planlagt flere barn så har jeg forøvrig noen bokser blymønje til overs(går jo greit nok hvis man påfører med pensel) som jeg kan avse som vel egentlig er det aller fineste stoffet.
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » tir okt 07, 2008 6:18 pm

Får du tørka bilen 100% Er visst veldig viktig for optimalt resultat
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323

Brukeravatar
knut eivind
Sted: Gjøvik

Legg inn av knut eivind » tir okt 07, 2008 6:37 pm

skal nok gå an det, jeg har pizzabil også jeg sånn at lc kan hvile seg og tørke imens, men problemet er vel og få vaska ut ramma skikkelig for er det grums der blir den ikke tørr
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
beaas
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » tir okt 07, 2008 8:36 pm

Jeg oljebehandlet min hos en fyr i spydeberg. Vask av ramme, også da innvendig, olje overalt også inni dører etc. 1500 kroner. Han vasket ene kvelden og den tørket da inne i garasjeanlegget hans og han oljet den kvelden etter.

Ulempen var, for å komme seg fram og tilbake (for Oslo beboer), NSB. Det var også litt avstand fra togstasjonen, en liten joggetur eller en bitteliten sykkeltur (7 km).

Hans tlf nr er 91572158. Anbefales ift der jeg var ifjor, lenger nede i Østfold hos Funderud antirust.

Bjørn Erik

Brukeravatar
Geir Vangen
Sted: Sarpsborg

Legg inn av Geir Vangen » ons okt 08, 2008 8:18 am

Jeg har brukt Funderud www.antirust.no på mange biler. Har sjelden en bil så lenge av gangen så jeg vet jo ikke hvor bra det virker, men ser fler eldre biler som er der samtidig som meg, og de ser jo rusfrie ut. Han sier også i fra hvis han finner noe rust.
Har ikke testet han i Spydeberg, får gjøre det på neste bil.
Er det noen som må hentes eller bringes hvis de skal rustbehandle bilen i Spydeberg så kan jeg bistå hvis jeg er hjemme.

Brukeravatar
beaas
Sted: Hamar

Legg inn av beaas » ons okt 08, 2008 10:45 am

Bare for å ha sagt det, kvaliteten på det Funderud gjorde var sikkert bra. Men mottagelse, informasjon og dermed følelsen var mye bedre der jeg var nå. Og han borret flere hull i dører osv, så ble det ikke gjort noe der ifjor tro? Eller brukte de en annen veg for å komme inn i kanaler osv?

Bjørn Erik

Brukeravatar
bebe
Sted: Asker
Kontakt:

Legg inn av bebe » man des 22, 2008 9:24 pm

MartinG: jeg er med på spleiselag... ellers vurderer jeg en tur til Spydeberg ganske snart...

Børre
Børre Bratvold - BJ73

Bilde

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg inn av KjellOlsen » tir des 23, 2008 3:46 am

Har brukt Funderud flere ganger før jeg bygde egen garasje. Tror produktene dems er bra, og de har byggtørker som går hvis det er vått på veien når du kommer. Det som jeg synes var rart var at de ikke hadde sprøyteskjema til hver enkelt bilmodell. Har måttet flere ganger bedt dem om å ta hulrom som de ikke har sett. Spesielt på 4runneren min. Men han sa at de har mange gamle biler der som de graver seg gjennom mange lag med olje og møkk, for så å komme inn til gammel tectyl som pga. oljen fortsatt er myk og smidig.
Hadde en nesten ny bil hos Kampen anirust for noen år siden. Etter et år var tykk-tectylen så sprø at den flere steder hadde sprekt, og fukt trengte seg innenfor tectylen. Ende dette var en rammebil som sansyneligviser stivere enn en vanlig personbil. Dette på under et år! Da hjelper det ikke å komme innom der hvert tredje år...
Etter denne oppdagelsen er det slutt på tectyl for min del. Kun olje.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » tir des 23, 2008 9:27 am

bebe skrev:MartinG: jeg er med på spleiselag... ellers vurderer jeg en tur til Spydeberg ganske snart...

Børre
Hmm... ja... Jeg må nok vente til sommern igjen og håpe på det beste.. blir nok at jeg må ta hele bilen en gang til og kanskje få på litt lakk..

Kampen Antirust skulle ha 500kr for vask og tørk så jeg lurer på å gå for det også sprøyte sjøl (og spare 3500kr) Men Kampen er fullt til utpå våren og nå er det litt kaldt...
Jeg bruker heldigvis ikke bilen hver dag så får tro den henger sammen en vinter til.

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»