Lakkere bilen til MartinG

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Lakkere bilen til MartinG

Legg inn av marting » fre apr 18, 2008 1:53 pm

Jau... da det ser ut som jeg får en grei utbetalig fra fogdens sparekonto i sommer lurer jeg litt på om noen av pengene skal brukes på 60'n stakkars. Den trenger lakk og litt rustbehandlig

Det jeg tenker på er å kjøre bilen til øst europa. Polen, Tsjekkia eller Romania kanskje.. Blir vel å kombinere med litt ferie.

Er det noen som har erfaringer med dette? priser? tilgjengelighet? språkproblemer? fordeler og ulemper, Tips og råd?

Bilen min har endel smårust, mest på dører, noe på tak og litt hist og pist.. Alt det alvorlige har jeg tatt.
Tenkte jeg kunne kjøre ned med ribba bil og hørselværn, Kanksje leie en hi-ace eller no der nede som lager, og transportmiddel. kjøre hjem igjen og fikse interiøet og sånt sjøl

Innspill?

Og hvordan er det forresten med toll og denslags? det er fullt lovlig å bruke verksteder i utlandet også til større arbeider? :D
Sist redigert av marting den tir mai 27, 2008 12:55 pm, redigert 1 gang totalt.
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » lør apr 19, 2008 10:16 am

Hæ? ingen som mener noe om dette? :o
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323

TLC-fan
Sted: Jessheim
Kontakt:

Legg inn av TLC-fan » lør apr 19, 2008 11:28 am

marting skrev:Hæ? ingen som mener noe om dette? :o
Har ikke anelse, men skulle likt å visst mer selv også. Alternativet for deg med en 60 er jo å ta hjem og momse inn en en strøken delebil. Bytt karosseri, ta vare på alt du trenger og selg resten. Da får du et fint regnestykke til slutt?
Fred Magne
NÅ: Land Cruiser 100 4,2TD (2001) # Land Cruiser 79 tilhenger (2006)
FØR: 1987-LJ73 # 1988-LJ73 # 1987-BJ75 # 1990-BJ75 # 2003 - 120GX # 2005 - 120GX AT37
www.autofocus.no fms@autofocus.no

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » lør apr 19, 2008 4:43 pm

Er jo en mulighet det.. men strøken delebil koster vel endel,, skal se litt.. Har jo brukt mye tid og lagt litt sjel i karosseriet jeg har nå.. syns det for bra til å høgge. Også vil vi jo ta vare på flest mulig av disse bilene. så en strøken delebil bør jo egentlig gjennoppstå og ikke hakkes opp... :) ..
men fint hvis noen har polenerfaringer å dele.

tryta
Sted: Nevlunghavn/Vestfold

Legg inn av tryta » man mai 26, 2008 3:40 pm

Hvis du ikke kjenner noen personlig der nede,så glem hele greiene.

Jeg hadde kontakter der nede før,men alle gutta jobber selvsagt i norge nå. :(

Skulle du falle for fristelsen,så send med kamera og lakk.
(Også produktene som hører sammen med lakken.)
Send en pm om det er noe.

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » tir mai 27, 2008 9:11 am

Har allerede glemt det!... blir for dyrt uansett.. blir nok en hobbylakkering eller kanskje bare sprayboksmekk. satser på god grunning og tett overflate ,og dropper det blanke flotte. :roll:
Vil heller bruke pengene på andre ting som aksler, bremser, interiør, fjærer, turbo og annet moro! :lol:

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » tir mai 27, 2008 9:55 am

Hvis du kjøper lakk for 3.000 ink. grunning så lakker du dette selv. Blir bra nok det!

GLEM SPRAYBOKS!!!!!

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » tir mai 27, 2008 10:02 am

kanskje det ja.. problemet er vel et sted å stå... jeg får tåle litt støv og et par mygg så går det vel greit..ta en utelakkering..

Brukeravatar
håvard

Legg inn av håvard » tir mai 27, 2008 10:09 am

Jeg vet alt om hobbylakkering :) Det er utrolig hva som blir bra har jeg funnet ut. Bare å time lit riktig i forhold til vær. og ha hundre liter vann man kan bruke på bakken. Ute er bra! Hvis du gidder kan du også rubbe nd lakken og polere etterpå, da blir det nesten pro!

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » tir mai 27, 2008 10:20 am

Gleder meg! blir deilig å gjøre seg ferdig med rust og lakk for noen år..
Bruker mønje på alle utsatte steder og steder det allerdede er bortslipt rust. Så tenkte jeg å bruke Hagmanns gul grunning, kanskje bare rulle den på? er ikke så opptatt av glans og finish men vil ha tett lakk. Skal bytte taket! (hvis alt går etter planen) :twisted: Beholder svart tak og rullemaler dette med arcanol tenker jeg..
Sist redigert av marting den tir mai 27, 2008 10:51 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
håvard

Legg inn av håvard » tir mai 27, 2008 10:22 am

Rull er tull, det blir dårligere, styggere, du bruker lengre tid og mer lakk. Sprøyte koster 300 spenn på Tema og den er mer enn bra nok (ja de nye er det.) Har dyrere sprøyte og, men en fersk Tema sprøyte gjør susen!

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » tir mai 27, 2008 10:53 am

Jau.. sikkert fint og sprøyte men all tåka og luftveier og greier da!? mye styr.. og grisete utstyr som må renses.. hehe grøss.. vi får se..

Brukeravatar
håvard

Legg inn av håvard » tir mai 27, 2008 11:00 am

Lufting trenger man ikke ute. (ikke inne heller..) Rensing er ikke store jobben.

Hvis jeg har garasjen enda når du skal lakke så skal du få låne uteplass og kompressor. Bare morro å lakke en hel bil.

Believe you me, du vil ikke rulle den bilen, du vil sprøyte :) Har rulla en 42 inni en gang, det har kun bakdeler å ikke bruke sprøyte.

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » tir mai 27, 2008 11:24 am

Du har overbevist meg. :P Tror jeg skal låne garasje hos muttern på sørlandet. Der er det god plass ute ..

rogerbrekke

Folie

Legg inn av rogerbrekke » tir mai 27, 2008 12:20 pm

Hva med å gjøre ett godt grund arbeid ot trekke den med folie det klarer du
minst like lett som lakering,
Lakering i garasjer er ikke bra :idea: det forstår du fort om du prater med folk som har gjort det en stund :?
Folie funker utrolig bra om grund arbeidet er orntlig gjort :idea:

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » tir mai 27, 2008 12:40 pm

Næhh... klistremerke på hele bilen? skeptisk.. som sagt er jeg ikke så opptatt av blank og glatt finish.. målet er tett bil. Kanskje ta folie på taket. Hadde vært kult med zebramønster i fotokvalitet.

Brukeravatar
håvard

Re: Folie

Legg inn av håvard » tir mai 27, 2008 12:49 pm

rogerbrekke skrev:Hva med å gjøre ett godt grund arbeid ot trekke den med folie det klarer du
minst like lett som lakering,
Lakering i garasjer er ikke bra :idea: det forstår du fort om du prater med folk som har gjort det en stund :?
Folie funker utrolig bra om grund arbeidet er orntlig gjort :idea:
Skal ikke ødelegge noen tråd her, men selv om Roger ikke har særlig bra erfaring med garasjelakking så trenger ikke det bety at det ikke går. Er totalt uenig i at det ikke lar seg gjøre. Har man et snev av fingerferdighet så løser dette seg. Det er forresten best å lakke ute, det er min erfaring. PS! den garasjen jeg har gjort mest lakkjobb i er ikke særlig egnet, når det blir bra nok der så skal det ihvertfall la seg gjøre andre steder..

Og av en eller annen grunn så har jeg jobbet to år profft med foliering av biler, skilt osv. Det å foliere en helt bil er ekstremt tidkrevende og krever mye teknikk (noe jeg hadde for en del år siden).

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » tir mai 27, 2008 1:01 pm

Jepp... 42'n din er mer enn bra nok! trenger ikke så bra resultat før jeg er fornøyd. Tror til og med jeg har tema-sprøyte i ei kasse et sted..

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » tir mai 27, 2008 1:22 pm

Har lakket bilen min i garasje jeg...går fint det. Som Håvard skriver her går alt med litt list og lempe. Har malt et par liter jeg... Lakkboks er jo absolutt det beste, men har man ikke tilgang på det...så lakkerer man enten ute eller i garasje.

Et par tips:
Bruk lastebillakk...der får du et tykkere lakkskikt samt at den tåler mer

Bruk ikke den billigste sprøyta...den er urdårlig...og du får et dårlig resultat.

Kjøp deg vannutskiller....et must!

Pass på å ikke sprøyt med for høyt trykk i sprøya...det er håpløst og gir masse sprøytetåke overalt...samt at sprøytemaska di går tett midt i prosessen (IKKE morro!)

Sørg for så godt lys som mulig!

Bruk Kleefdok..en støvpute som er klebelig som fjerner smårusk og støv før sprøyting

Hagmans må oversprøytes innen 24t...ellers blir den for hard og lakken vil få dårlig feste. Vannslipes da med 800 papir (anbefales egentlig)

Sparkling: Bruk Wurth sin kombisparkel...den er veldig fin å jobbe med, samt pusse. Må du sparkle mye noen steder...så bruk glassfibersparkel....den på få feste på bart metall.

Å kle bilen med folie for å slippe og lakkere er helt håpløst. Folien er også dyr...vel så dyr som lakk...og...så kan du jo prøve å selge en foliert Hj60. Kjøperne står sikkert i kø vil jeg tro.. :lol: Jeg hadde aldri kjøpt....

rogerbrekke

kjøpt

Legg inn av rogerbrekke » ons mai 28, 2008 12:48 am

Når en ser det andre du har kjøpt så synes jeg det er undelig at du ikke hadde tålt folie,
Volvo leverer bilene sine nye med folie, Sties transport + mange andre , Posten Coca cola++++++
Så skulle det plutselig være ille å gjøre det med en gammel LC hva er det med derre.
Det jeg tenkte mest på med denne garasje lakkeringen er helse til den som lakker,
men risikerer du helsen for noen lapper så gjør endelig det.

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»