Lakkere bilen til MartinG

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » ons mai 28, 2008 9:03 am

Ikke no muggen tone i tråden min Roger... :)
Håvard, Eivind, og Roger i samme diskusjon blir alltid no krøll :lol:
Folie er dyrt, vanskelig og uaktuellt.. Helsa mi tåler nok å lakke en bil, kommer til å ha meget god ventilasjon eller stå ute.

Takk for inspill alle sammen.

Men dette med våtsliping av Hagmanns, Mener du at den må slipes hvis den står over 24 timer for å få feste, eller uansett?
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » ons mai 28, 2008 9:14 am

Den må slipes dersom den gjennomherder...dvs 24 t. (..eller var det 48? :oops: ) Grunningen er ganske så tykk ,så den ellerlater seg stuktur...så bør nok vannslipes for best resultat.
Skal du sprøyte den...noe jeg regner med du skal...så sprøyt med 1,8mm dyse hvis du har tilgang på. Går også med mindre dyse, en still ned trykket i sprøyta...ellers blir det bare sprøytetåke. Opp med mengden og ned med trykk.

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » ons mai 28, 2008 9:18 am

Er det ikke et problem at Hagmanns er tynn med en gang den blir blandet og blir tjukkere og tjukkere etterhvert? kan den tynnes litt når halvparten er brukt?
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » ons mai 28, 2008 9:45 am

Den er ikke spesiellt tynn synes jeg. Du kan godt tynne den til ønsket konsistens....og du kan godt bruke Cellulosetynner...dvs vasketynner. Det er en veldig rask tynner...så da tørker grunningen rimelig fort.
Fordelen med en epoxypimer er at den er tett...dvs vanntett. Det er ikke andre grunninger.
Hagmans er igrunn ikke det beste du får av epoxyprimere, men en grei grunning til en grei pris.
Den selges i sverige for halve prisen...hvis du tilfeldigvis skal dit en gang. Regn 4l grunning.Tror det er 0,8 pr boks. da har du nok. Jævelig kjedelig å ha for lite :D

Brukeravatar
Bluesman
Innlegg: 229
Registrert: tir aug 21, 2007 12:44 pm
Sted: Indre Østfold

Lakksprøyter

Legg inn av Bluesman » ons mai 28, 2008 12:23 pm

Lurer litt på dette med lakksprøyter egentlig. Når eller hvor bruker man lakksprøyte med kopp oppå? I forhold til den "gode gamle" med beholder under?

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Legg inn av håvard » ons mai 28, 2008 2:16 pm

Jeg bruker alltid med kopp oppå. Under er vel bare for mer industrielle ting, da man kan ha større kopp under enn over. Den bruker dessuten opp all lakken i forhold til underkopp.

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » ons mai 28, 2008 3:16 pm

Begynner og danne seg en plan her nå..
Men hva med sprutebeskyttelse nederst.? tenker på typen som lager en ruglete struktur og kan lakkes over.. Noe ala det på bildet (nei. skal ikke ha two-tone)
Er det noe å gå for og i såfall hva er et godt produkt?
Vedlegg
0222170947Rocker-Panel.jpg
0222170947Rocker-Panel.jpg (18.94 kiB) Vist 2462 ganger
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » ons mai 28, 2008 5:07 pm

Nymoderne sprøyter har oveliggende kopp. Disse heter HVLP sprøyter...High Volume Low Pressure.
Underliggende kopp er greit det og men den har en tendens til å bli i veien....samt at du får veldig vondt i håndleddet etterhvert. De flest bruker HVLP sprøyter i dag...enklere og bedre.
Har gått gradene og har nå Devillbiss GL5 med 0,6 overliggende kopp. Bra sprøyte det! Noe dyr men likevel...
De beste sprøytene er Devillbiss GTI serien og Sata jet sprøytene. De ligger fra 4500,- og oppover.

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Legg inn av håvard » ons mai 28, 2008 10:53 pm

Var hos Eivind i dag.. Jeg må bare bøye meg i støvet, den lakkjobben Eivind har gjort på "bruks" 60en sin er bare imponerende. Så bra resultat har jeg bare fått når lakkgudene vil det, men han har jaggu lakka to biler like bra.

Sykt..

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » tor mai 29, 2008 8:10 am

Men er han fornøyd? neida!.. Jeg skal nok legge forventningene til mitt resultat mange hakk under Eivindstandard :lol:
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » tor mai 29, 2008 10:13 am

Åhh...takk for rosende omtale, men føler jeg får prestasjonsangst her :shock: . Resultatet ble helt greit, men ikke noe mer synes jeg. Jeg er ikke lakkerer, men amatør og hobbymekaniker. Bilene ble lakkert i garasje...eller brannstasjon :lol: ...så i forhold til det så ble det vel ok.
Det hadde vært morsomt å prøve lakkboks en gang ja :) . Det frister det!

Brukeravatar
Bluesman
Innlegg: 229
Registrert: tir aug 21, 2007 12:44 pm
Sted: Indre Østfold

Lakksprøyte

Legg inn av Bluesman » fre mai 30, 2008 10:22 am

Takk for info om lakksprøyter. Ang. vannutskiller...Holder det med sånn som henger på slangen?

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » fre mai 30, 2008 10:27 am

Tjah...har brukt de som henger på vegg jeg da. Tok ikke sjansen på den lille...Kjedelig å få vann i lakken!
Er du klar til å lakke bil Pål? Har du lakksprøyte?

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » fre mai 30, 2008 6:59 pm

Ugg ugg... pokker.. Er omgitt av fornuftige mennsker som gjør at jeg tenker meg om to ganger her... Må reflektere litt og sette opp noen busjetter og sånt.. Fint med synspunkter fra dere..

Her er det jeg har skrytt på meg at jeg skal gjennomføre:-

-bytte hele taket på bilen pga mange små rusthull og et par store
-grunne og lakke hele jæ##a bilen
-sy nytt innertak og fikse fint interiør..
-bytte og lakke bakluker
-rustsveise dørene og lakke de også

Budsjettet på dette blir ca sånn.
Nye luker 4-8000kr
lakk, grunning, sparkel og slikt 4000kr?
ny frontrute (sprekk i den gamle) 3000kr
delekarroseri for takbytte 3000kr
leie henger og diesel til å kjøre landet rundt etter deler 2000kr (minst)
Div matrialer til rigging og alt mulig 500kr
Lakkutstyr (maske og slikt) 1000kr
Sum: Grøss.... :oops: :lol: 17-21500 kr
Og sist men ikke minst TID Tja , hvis jeg slurver litt? 100-200 timer?

Så kan man spørre seg; er det verdt det? Står resultatet i stil med kostnaden? Hvor lenge kommer det egentlig til og holde? Orker jeg dette?
Hva trenger jeg mest og hva har jeg mest glede av?
Og hva hvis clutchen ryker på vei ut av garasjen?

Pengene får jeg fra fogden så de skal jeg sløse bort uansett, men et alternativ kan jo være :

-Fikse småhull og rust med vanlig rustsveising, mønje og kanskje litt
lim der det blir vrient 8)
-"lakke" med mønje, god grunning, og spraybokslakk der det trengs.
-overhale bakaksel
-nye vinterdekk (må ha pigg)
-5 trinnsgirkasse og ny clutch
-Nytt innertak og noen fete skuffer og stereo baki, kanskje nye framseter
-Se over motor og kanskje få på en turbo.

Da får jeg omtrent dette budsjettet:
Girkasse m. alt 5000kr
Ny luke bak (bare den øverste) 3000kr
clutch 2000 kr?
Nye vinterdekk 5000kr
div smådeler, lager og slikt til aksel 2000 kr?
Lakk og div matrialer 2000 kr
innertak+nytt innelys (seilmaker i familien) 1000kr
Turbostæsj og div motorting 5000kr
(litt usikker på tilstanden på min motor)
Sum 25000kr
Tid.. hmm kanskje like mye som alt.1 ,men trenger ikke gjøre alt samtidig da, og mer variert jobb. (kan klare meg uten nye dekk hvis noe blir for dyrt)

Er jeg på bærtur med noen priser her så korriger meg!

Å skan gjørra da? lurer litt på om jeg vil ha mer glede av en mekanisk ok bil som går bra ,enn en bil som har "fin" lakk.. I tillegg kommer jeg til å få utrolig vondt i attføringa mi av all sliping i alt.1 :roll:

Hjelp meg her da folkens!

Herregud.. dette må være det lengste innlegget her noen gang!?
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
Pirkka
Innlegg: 682
Registrert: søn jul 10, 2005 8:47 pm
Sted: Holmestrand

Legg inn av Pirkka » fre mai 30, 2008 7:42 pm

Ikke noen mere og si du har MOT :!: jeg er imponert :D dette er veldig mye arbeid og ikke minst mye penger

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » fre mai 30, 2008 8:25 pm

Etter ett år på skolebenken klør det litt i fingra vettu! Penga sparte jeg helt ufrivillig i fjor så det er samma f.:lol: det er vel tvilsomt at alt blir gjennomført.. :wink:
Rekkefølgen blir nok :wink:
Denne: rust, bakaksel, interiør, turbo/motor, lakk.
Sist redigert av marting den fre mai 30, 2008 9:21 pm, redigert 1 gang totalt.
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
Erling W
Innlegg: 500
Registrert: lør nov 20, 2004 9:41 am
Sted: Gardermoen / Phillipinene

Legg inn av Erling W » fre mai 30, 2008 9:20 pm

Ja ta en ting av gangen, lev med bilen ikke vent til den er ferdig.
Kan stille bilhenger til disp. om nødv. og mye annet verktøy.
Det er vel det vi i klubben stever etter, felleskap, kunskap m.m.

Du har vært hos meg før, når Turbokjell handla 60.

Er klar for å hjelpe Det er sikkert mange andre også. Stå på i god TLCstil

Hilsen Erling på Gardermoen
Classic LC FRELST

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » fre mai 30, 2008 9:23 pm

Erling W skrev:Ja ta en ting av gangen, lev med bilen ikke vent til den er ferdig.
Kan stille bilhenger til disp. om nødv. og mye annet verktøy.
Det er vel det vi i klubben stever etter, felleskap, kunskap m.m.

Du har vært hos meg før, når Turbokjell handla 60.

Er klar for å hjelpe Det er sikkert mange andre også. Stå på i god TLCstil

Hilsen Erling på Gardermoen
Jepp.. husker godt deg :) Takk for støtte. Kjekt og vite om noen som har tralle til låns hvis det skulle bli nødvendig.. :!:
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
iknut
Innlegg: 567
Registrert: fre jul 27, 2007 8:05 pm
Sted: Eidsvoll

Legg inn av iknut » fre mai 30, 2008 10:07 pm

Hei, Martin.
Du har jo en fin bil som du har.
Blir den finere, blir du bare REDD for å bruke den.
Om du i tilleg ikke synes den fungerer som den skal, ja så blir du LEI av å bruke den.
Mitt tips blir å få bilen i så kjørbar og morsom stand som mulig, og så bruke den.
Man skal jo nyte en Landcruiser, ikke bare beundre den ;-)
Klarer du å holde rusten i sjakk ville jeg også prioritert lakk sist.
Behøver du moralsk støtte så er det jo lett å få det i utegarasjen i dette været. Bare å si fra.
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Legg inn av borvik » fre mai 30, 2008 11:19 pm

Glem lakkering. Det har du minst igjen for.
Jeg hadde de samme planene, men endte opp med en boks blymønje, syregrunning og så bengalakk oppå. Jeg ruller eller pensler etterhvert som jeg tar rust. Resultatet blir ok hvis lakken varmes litt før påføring. Fargen fikk jeg blanda på byggmakker her i Stavern.

Bilen min begynner å bli bra teknisk. Motor med turbo fungerer perfekt. Har bygd meg skuffer baki. Recarosete på førersiden. Ramma får jevnlig et strøk med ovatrol, eller sagkjedeolje. Livet er herlig, bilen fungerer fint, og den er ganske rød :lol:

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»