Vask og polering.

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
blåmann
Sted: Åmotsdal

Vask og polering.

Legg inn av blåmann » tir des 23, 2008 6:15 pm

Er det andre enn meg som er interessert i å vaske og polere cruiseren sin her på forumet, eller er det bare "hardcore" entusiaster som lar det gå til sveisestadiet før de gjør noe med det? :) Hadde vært morro å utveksla litt erfaringer på slikt i dette forumet, er egen tråd med bilpleie på "bilforumet.no", men der har jeg inntrykk av at mange av brukerne er svært unge og lite nyanserte i sine tildels svært så bastante meninger.. Type :"jeg har brukt produkt XX og det er best( selv om jeg ikke har prøvd noe annet..) Her har vi ett litt mer "voksent" forum med folk som har noen år på baken og dermed har tilegnet seg endel erfaring på ting.. :) Noen som har god erfaring med andre produkter enn de typiske bensinstasjon produktene?

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » tir des 23, 2008 8:15 pm

Det er vel slik at det som var før var best vel???
Har hatt god erfaring med Diamant polish, men av den gamle utgaven, ikke den som lages nå.
Den gamle hadde stoffer som gjorde at det meste av asfaltprikker forsvant som dugg for solen, mens det som lages nå ikke duger i det hele tatt. Men slik er det jo for mange andre produkter også.
Nå er det jo også slik at man kan få kjøpt seg poleringsmaksin til slikk og ingenting, og da kan man jo nesten polere som en fagmann, men jeg har forsøkt på en gammel bil og man skal vite hva man driver med for ikke å få sjolder.
Mvh. Dag Einar
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX (solgt)
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1964 Fordson Super Dexta
1960 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Brukeravatar
blåmann

Legg inn av blåmann » tir des 23, 2008 8:45 pm

Dag Einar skrev:Det er vel slik at det som var før var best vel???
Har hatt god erfaring med Diamant polish, men av den gamle utgaven, ikke den som lages nå.
Den gamle hadde stoffer som gjorde at det meste av asfaltprikker forsvant som dugg for solen, mens det som lages nå ikke duger i det hele tatt. .
Har oppdaget ett fantastisk produkt fra Meguiars til å få bort de mest gjenstridige asfaltflekker på lakken.. Quick clay detailing system, som kort fortalt er ei sprayflaske med rense/smøremiddel, og en leirklump! Vask bilen grundig med avfetting, såpe og svamp, tørk og gå deretter over med denne leirklumpen.. Jeg blei skremt over hvor mye dritt som satt igjen i lakken. Lakken blir glatt som glass etterpå, og klar for videre behandling. Anbefales! :D

Brukeravatar
Pirkka
Sted: Holmestrand

Legg inn av Pirkka » tir des 23, 2008 9:11 pm

Jeg bruker 3M sitrusrens fjærning av asfaltflekker veldig efektiv

jørgen
Sted: Kråkstad

Legg inn av jørgen » tir des 23, 2008 9:22 pm

Hei
Til fjerning av asfalt har jeg fått anbefalt wd40. Jeg bruker nesten en boks pr bil. asfalten løses opp. jeg gjør det mellom to vasker.
Fjerning av bremsestøv på felger bruker jeg autoglymm dyrt og bra whurt sin syre er ikke så bra eller er jo salo fint til vask og microkluten til mor på dasjbordet ol. autoglym har ellers bra greier
Jeg tror på at om en steamer bilen først har en et bra utgangspungt.
Er det noen som vet om en steamer trefas til en vettug pris?
jørgen
Hva med en poleringsaften>>>>>>>>>>>?

Motorgarasjen
Sted: Åsenfjord

Legg inn av Motorgarasjen » tir des 23, 2008 9:42 pm

Er veldig dårlig på å vaske og polere bil. (Egne).
Men bruker mye vanlig Jif for kjøkken og bad, for å shine opp gamle biler.
Tør ikke anbefale det til Nye strøkne LC120, LCV8, eller andre nylakkerte LC, men det kan nok brukes på mye annet.
Asfaltflekker tar det ikke spesielt godt, anbefaler avfetting her.
Men har brukt det mye mot riper i metalikklakk, matte lakker (røde som nesten er hvite) og ikke minst mot rustflekker i lakken.
For grop fjerning av rustfarge, bruk tørr klut(gamle T-skjorter) og Jif.
Utrolig effekt for biler med skjemmende flekker og render.
For mer skånsom bruk, tilsett Jif i våt klut.
Har brukt det på sort lakk på MC, og det gjorde jobben uten å lage synlige riper.
:)

Brukeravatar
blåmann

Legg inn av blåmann » tir des 23, 2008 9:45 pm

Steamer står på min ønskeliste også.. WD40 var ny, det har jeg aldri prøvd! Til å fjerne poleringen etter at den har tørket er litt tykke gode microfiberkluter tingen. VELDIG mye enklere enn polèrpapir jeg alltid har brukt tidligere. Til innvendig bruk har jeg alltid en Swiffer liggende, lofri, etterlater ingen striper og tar alt støvet. :) Poleringsaften hadde ikke vært så dumt kanskje? Men det tar jo gjerne en hel dag hvis en skal gå litt grundig til verks da.. :)

ballemann
Sted: Jonsvatne

Legg inn av ballemann » tir des 23, 2008 10:03 pm

har prøvd mange forsjellige produkter, til og med turtlewax kan være bra hvis du kan å bruke det. Ellers er det kanske AutoGlym`s High Definition Wax lettest å bruke for amatører, utrolig lett å legge på med gode medfølgende "pads"og like lett å ta av med mikrofiberkluten som også følger med. For den viderekommende kan Glare være intresant, er ikke så utbredt enda. Det er Kolberg Caspary Lautom sitt produkt, de har faktisk fått eget "lakkværksted" nå. Ellers har jeg hørt mye bra om Meguiars, men har alldri prøvd det selv, autoglym er dyrt nok for en 24 år gammel landcruiser :P

Brukeravatar
kymy
Sted: M og R

Legg inn av kymy » ons des 24, 2008 3:23 pm

Selv har jeg brukt white sprit for å fjerne asfalt effektivt, om det er lurt for lakken vet jeg ikke , men jeg har ikke hatt problemer.Kun blank bil 8)
Sist redigert av kymy den ons des 24, 2008 3:25 pm, redigert 1 gang totalt.
2011 LC 150 Importvarebil, kjøpt i Norge, ombygd til 5 seter.

Brukeravatar
blåmann

Legg inn av blåmann » ons des 24, 2008 3:24 pm

kymy skrev:Asfalt fjernes enkelt med white sprit, vask etterpå :roll:
ja da bør du vel både vaske, polere og vokse etterpå.. :)

Brukeravatar
kymy
Sted: M og R

Legg inn av kymy » ons des 24, 2008 3:27 pm

ja da bør du vel både vaske, polere og vokse etterpå

Jepp, men det blir gjerne til det når jeg først kommer i gang med shininga 8)
2011 LC 150 Importvarebil, kjøpt i Norge, ombygd til 5 seter.

Brukeravatar
gjermu-s
Sted: Roverud

Legg inn av gjermu-s » tor des 25, 2008 3:03 pm

Maxwax har en del gode produkter som jeg har brukt noen år på servicebiler og privat på båt og bil..
Ved vask av bil har de en avfetting som heter Emunol, denne legges på tørr bil. Vent ca 5 minutter og legg så Tixo såpe rett på avfetting. Vent nye 5 minutter og steam av nedenfra og opp i jevne drag. Bruk helst ikke mer enn ca 40 graders vann for og spare evt polish. Resultatet blir kjempe bra uten mye gnikking og jobb. Maxwax sin felgrens er god og den kan og brukes til og fjerne rustflekker fra bremsbelegg som sitter fast i lakken, skader ikke lakken men er litt hard mot plast detaljer. Til innvendig rens har de noe som fungerer helt topp, heter Saubermann og kan brukes til alt fra golvmatte til dør/taktrekk, dashbord oll, helt rå på all slags møkk. Som konsentrat er den topp til og fjerne fluer oll fra fronten på bilen. Bare og spraye på og spyle av.Rubbing og polish fungerer og utmerket og er lett og jobbe med. Skal du gjennomføre en grundig jobb på en bil starter du med rubbing og kjørere på med polish og lakk konservering uten og tørke av i mellom de forskjellige trinn. Kun til slutt. Problemet med produkter fra Maxwax er at de er såkalte proffprodukter og selges derfor i større beholdere. Ofte kan du få tappet i mindre kvanta hos ett lakkverksted eller bilpleie firma.

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » tor des 25, 2008 3:22 pm

Proff produkter har som regel en helt annen kvalitet enn bensinstasjon produkter....kanskje med unntak an Meguiars produktserie. Har prøvd disse og er ganske førnøyd.
Ellers har 3M og Mirka meget bra proff-produkter. AutoSmart har også proukter av meget høy kvalitet. Har brukt en del av sistnevnte....og er godt fornøyd. R2 produktet fra Autosmart som er en mild rubbing er glimrende til å fjerne lakkstøv/kant/overgang etter flekk lakkering. Som voks har de en palmevoks som skal holde i 9 mnd som er meget bra. Felles for alle proff-produkter er maskinell påføring...dvs maskinpolering.
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Kennethd
Sted: Vormsund

Legg inn av Kennethd » fre mai 08, 2009 7:48 pm

Til polering kan jeg få anbefale swissol sine produkter.
http://www.swissvax.no
Jeg har brukt dette en god stund nå, og er meget fornøyd med det.
Har brukt Lahega sine produkter en god stund også og de er meget gode.
http://www.lahega.se
kan kjøpes her: http://www.remitek.no eller http://www.autoboss.no
Kenneth Delbekk
Bil: Landcruiser 90 5vz-fe 3.4 V6 :)

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Legg inn av frode » fre mai 08, 2009 11:14 pm

AutoGlym Intensive Tar Remover er i hvert fall det enkleste jeg har prøvd for asfalt. Tar bare noen dråper og et par minutter så er bilen ren (helst etter en vanlig vask da).
De andre AutoGlym produktene ser ut til å fungere etter hensikten også, og lette å bruke. Om de er "best" vet jeg ikke, men bedre enn turtle, dvs lettere å få et godt resultat.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
JanK 55
Sted: Fetsund

Bil pleie for dummies?

Legg inn av JanK 55 » lør mai 09, 2009 12:47 am

En tråd som er meget grundig. Dette er "detaling" http://www.forum.volvoforum.no/viewtopi ... 22&t=34046
Koster jo litt, 8) men har man en strøken bil og vil ta vare på den så er det vel verdt det :?: eller :wink: 8) Får i allefall anledning til og kose ordentlig med bilen sin. :D
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"

// Garasjen vår // & //Garasje H4K//

Brukeravatar
blåmann

Legg inn av blåmann » lør mai 09, 2009 10:26 am

Så kjent ut det der ja.. :D Har vel egentlig sitt opphav fra www.detailersclub.no Typene med volvo er å finne der. Mye bra tips og kunnskap, men kan fort bli vanedannende, og det er jo ikke sikkert folka med en 20 år gammel LC ser helt poenget i å kjøpe swisswax devine for 18000 kr :lol: . Men bilpleie er akurat så dyrt du gjør det til, finnes mye bra produkter til en rimelig penge som er myye bedre, og ikke minst mye enklere å jobbe med enn den vanlige turtlewaxen vi alle kjenner. :) Kan anbefale www.scandicshine.no .Har handla endel der, kjempeservice og bra utvalg.

ballemann
Sted: Jonsvatne

Legg inn av ballemann » lør mai 09, 2009 10:55 am

swisswax er gode greier, landcruiseren har blitt polert med det faktisk, men jeg hadde nok ikke kjøpt det selv :P faen til dyre greier...

Brukeravatar
lj73jon
Sted: Os / Bergen

Legg inn av lj73jon » lør mai 09, 2009 12:34 pm

Biltemas polermaskin med doble hoder fungerer meget bra, husk å smøre tynt på, jo tynnere jo lettere å få av etterpå ;) Biltemavoksen er også ok, det var en test av voks for noen år siden, tror den kom greit ut.

White spirit for å fjerne asfalt er vel ikke så dumtl, men er vel lurt å vanne den ut først? og vaske etterpå så det ikke får virke for lenge.

Trykksprøyte til påføring av avfetting er også veldig greit, avfetting på pumpeflaske tar jo mye lenger tid og blir mer ujenvt.

Meguiars og atuoglym sine produkter har jeg gode erfaringer med, den leireklumpen som er nevnt over var super, men jeg er usikker på hvor mange ganger den kan brukes, husk å vaske grundig først og pass på at det ikke er rusk som kan ripe i den.

Microfiberkluter er supert til vindusvask, men husk å kjøpe de som er til vindu! Det er mange forskjellige kvaliteter og noen riper både lakk og vindu, så les før du bruker de!

Kennethd
Sted: Vormsund

Legg inn av Kennethd » lør mai 09, 2009 6:50 pm

Jeg bruker microfiber til både vask og polering.. De er helt geniale. kjøper alle kluter på www.swissol.no
Kenneth Delbekk
Bil: Landcruiser 90 5vz-fe 3.4 V6 :)

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»