Lakkering

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
fisken
Sted: Halden

Lakkering

Legg inn av fisken » søn mar 01, 2009 10:31 pm

Hei! Jeg går og grunner litt på om jeg skal koste på hj60 min lakkering.Er litt overflaterust her og der ikke mye.Noen som vet om et billig og bra lakkeringsverksted i østfold/oslo området?
Noen som har erfaring selv etter å ha lakkert?.Kommer rusten som regel igjen om 1-2 år?(spørs jo på grunnarbeid da)
Er vel en del som "hobbylakkerer"litt,og flikker på litt lakk her og der hver vår også,men det peneste er jo å lakkere hele bilen,men koster vel
skjorta?? :shock:
joa så dæ

Brukeravatar
Roppestad
Sted: Larvik, Vestfold
Kontakt:

Legg inn av Roppestad » søn mar 01, 2009 10:40 pm

Morro med nylakkert, men må nok være forberedt på at rusten kommer igjen. men som du selv sier, kommer det veldig ann på grunnarbeidet. Jeg har akkurat lakkert min, og vært relativt nøye med grunnarbeidet. Sveiset rust, syregrunnet osv osv. Men tipper det tar 2-3år før det begynner å tyte ut rust på nytt.. er en pest det der. Men vi lever i "nuet" vet du :?
Mvh
Glenn Roppestad
Tlf: 92094112 E-post: glenn@roppestad.no

Roppestad's garage

Brukeravatar
fisken

Legg inn av fisken » søn mar 01, 2009 10:50 pm

Ok du.Ja får se hva jeg gjør.Går ann og pensle litt selv også,men blir jo ikke like bra.Hv kosta det å lakkere din da?
joa så dæ

Brukeravatar
Roppestad
Sted: Larvik, Vestfold
Kontakt:

Legg inn av Roppestad » man mar 02, 2009 8:07 am

Jeg betalte ikke mere enn 4000,- for lakk og oversprøyting. Fikk en kompis til å ta det. men da var jo alt grunnarbeid tatt da...
Mvh
Glenn Roppestad
Tlf: 92094112 E-post: glenn@roppestad.no

Roppestad's garage

Brukeravatar
mikke
Sted: Trondheim

Legg inn av mikke » man mar 02, 2009 11:05 am

Hvis du gjør grunnarbeidet selv:
Husk at mange typer grunning og spakkel ikke er vanntett, slik at du må holde bilen tørr fram til du får på lakk.

Vil det ha noe for seg å bruke sink på bart metall (kaldgalv)?
Sink brukes jo mye som rustbeskyttelse i martimt miljø, og trenger en elektrolytt (f.eks sjøvann) for å fungere. Har mistanke om at det kanskje vil funke bra i slatslapset på norske vinterveier... Spørs hvordan det er å lakke på?
Mikael
LJ73

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » man mar 02, 2009 11:42 am

Du får spørre sambygdingen din, Håvard... han er litt rar så jeg tror nesten han liker å sprøyte lakk :wink:

Grunnarbeidet er jo en utmerket måte å utvikle og vedlikeholde plager i muskler og ledd :lol:

Følg med på forumet og slå til neste gang det blir solgt "mønje", denne på stålet og gul Hagmanns (2komp grunning) så holder det en stund..samt at den gule er vanntett, så det ikke er krise med et vanndrypp under arbeidets gang

Tror jeg skal ta en runde sjøl til sommeren... men det blir bare å behandle rustflekker og lakke over... orker ikke sparkle alle minibulker rundt hele bilen tror jeg.. Og har ingen ambisjoner om at det skal holde mer enn max 2 vintre..(hvis ikke jeg flytter ut av byen da..da holder det kanskje 3 )

Lykke til Fisken... (syns egentlig ikke bilen din ser ut som den trenger lakk men)

Lag deg en garasje da så får vi se litt mer bilder av kjerra !
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » man mar 02, 2009 12:19 pm

Ingen ordinær sparkel eller grunning er vanntett....de trekker vann. Epoxyprimer er vanntett og er å anbefale. Hagmans gul er en slik, men den har kommet i en mer miljøvennlig utgave, så jeg vet ikke specs på den. Hagmans gul er ikke et vidunderprodukt....det er en rimelig variant av epoxyprimer.
Har testet sinkgrunning, og det holder ikke hva den er lovet....ikke bra i det hele tatt!
4000 for lakkering høres helt utrolig ut! Kan ikke skjønne hvordan noen kan ta på seg den jobben frivillig...det er gratis! Får snaut nok lakket en skjerm for den prisen...men for all del...får man lakkering for den prisen....selv om den er pusset og klar for lakkering...så er det igrunn ikke noe å lure på!

Grunnarbeidet er alfa og omega.Dårlig grunnarbeid gir dårlig resultat. Hj60 er en stor bil med store flater og er den omfattende jobb å hellakkere.....men på en annen side....jobb er det jo med alt igrunn...og en nylakkert Hj60 gir smil om munnen...så det er verdt det (Nesten!) :)
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
willys overland
Sted: Jessheim

Legg inn av willys overland » man mar 02, 2009 12:28 pm

Da jeg hellakkerte min 60 var listepris på en slik 28000.- inkl grunnarbeide.
Klarlakk kom i så fall i tillegg.
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no

ruffsen
Sted: kongsberg

Legg inn av ruffsen » man mar 02, 2009 1:31 pm

min 60 er akkurat hel lakkert, viktig å få av all grunning fra bilen, det ligger ett tynt lag jevnt der med rust i start gropa. felter som har vært under klistremeker/striper på siden var bedre. kan tyde på at topp strøket ikke er tett nok på disse bilen orginalt. men som lakkerer karen sa, alt må vekk eller så er det ikke noe vits i å gjøre noe som helst.

Brukeravatar
fisken

Legg inn av fisken » man mar 02, 2009 4:03 pm

Takk for drysseviss med info alle.Får se hva jeg gjørHvis listeprisen på hellakkering er på 28 tusen,så driter jeg itt. :D ..Bildet av bilen min på bildet er tatt rett etter jeg kjøpte den.Var da fjernet rust og lagt på noe greier som bare man kan pelle av med fingra.Men dette er bare overflaterust.Ingen hull.Er ikke mye rust på den,Men klarer ikke å se på rust egentlig,Bedre og pusse selv da,åsså lakke litt sjæl....Åssen lager man en slik garage foresten?
joa så dæ

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » man mar 02, 2009 4:53 pm

På samme måte som du startet denne tråden... bare i "garasje" :)
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » man mar 02, 2009 5:19 pm

Listepris på lakkering av en Hj60 i dag er nok en del høyere enn 28K ja. Nøy deg med å ta det du ser, men gjør det ordentlig det du gjør...lønner seg det! Kjøp bare ikke lakkprodukter på Biltema.....
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
fisken

Legg inn av fisken » man mar 02, 2009 5:34 pm

Ja det er viktig å gjøret orfentlig(selv om man blir lei)...Kjøper nok grunning og lakk hos en skrue som driver med litt med alt mulig her i halden.Han selger ordentlig to komp og syregrunning...600 kr litern :shock: ,,men er veldig bra lakk.Tok rust på en caravelle en gang jeg hadde med denne lakken,og det har ikke kommet igjen på 2 år nå hvertfall.(søstra mi tokken over)Skikkelig dø den å 78 hk på den svære klumpen.Kjøre forbi noen....bare glømmet :D
joa så dæ

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»