Funderud antirust (positiv erfaring)

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1900
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Funderud antirust (positiv erfaring)

Legg inn av Vegard » tir apr 07, 2009 2:52 pm

Var hos Funderud i går ( www.antirust.no ) for å få 90n oljebehandlet i hulrom og understell. Ble imponert over innsatsen, tenkte jeg kunne nevne det her :)

Tidligere har jeg hulrsombehandla selv med sagkjedeolje som jeg har varmet og sprøytet med oljesprøyte og slange med dyse. Synes det har virket bra, men er en grisete jobb.

Blir nok mer enn gjennomsnittlig lei meg når jeg finner rust på bilen, og var litt skeptisk til å la andre gjøre jobben. Men, det viste seg at Matti Funderud var vel så grundig som jeg ville ha vært. Vi tok en del kontrollsjekker underveis, og olja så ut til å komme til overalt. Funderud brukte høyttrykkskompressor (250 bar?) og termosatstyrt varme i slangen, noe som ga en fin oljetåke ut fra dysa. Fikk forresten også satt på noen lister med fett på plateskjøtene i hjulbuene bak. Får tro det virker bra.

Artig med folk som legger seg i selen for å gjøre en god jobb! Attpåtil ble det en del trivelig bilprat.

Jeg betalte 1200 for behandlinga, og 400 for fettlistene. Er dyrere på høsten og vinteren, ligger info om det på nettsida hans tror jeg.

Håper flere sørger for å stelle cruiserne sine! Kan gjerne tenke meg å overta en rustfri HDJ100 eller en 200 om sånn ca 10-20 år :)

OBS: Til 90/120-eiere: Husk å fjerne svamper før behandling. De kan komme til å ligge i veien for olja/tectylen eller hva dere nå bruker. Jeg fant 10 stykker: 3 i hvert hjørne bak, 1 under hver A-stolpe og 1 under hver B-stolpe.
Sist redigert av Vegard den man mai 25, 2009 11:32 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 519
Registrert: man aug 23, 2004 1:31 pm
Sted: Halden

Oljebehandling

Legg inn av masterpetter » tir apr 07, 2009 7:08 pm

Jeg har grublet og tenkt mye rundt dette med oljebahandling, og eventuelt hvor jeg skulle få gjort det med best mulig resultat. Lurte litt på å gjøre det selv også, men når jeg ser denne linket, og denne tilbakemeldingen din her, så tror jeg jaggu jeg skal prøve de selv. De virker proffe, + at du virker nøye og kritisk selv.
Jeg elsker jo 90`n min, og den fortjener bra stell.

etter denne behandlingen, blir oljen tørr, den kleber ikke etterhvert?

Har hørt om noen skrekk eksempler der folk har oljebehandlet, kjørt i salt og dritt om vinteren. Saltet har festet seg i olja og bilen har rusta som bare f... + ny oljebehandling året etter osv osv...
Det er så utrolig mange meninger rundt dette med oljebehandling, men det som er viktig, vil jeg tro er hva de bruker, og hvor nøye de er når de utfører jobben.
De virker jo seriøse, og vet sikkert hva de gjør.
Det blir nok tur til Mysen på meg.
takk for tipset :D :D :D

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1900
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » tir apr 07, 2009 7:42 pm

Hei Petter, olja tørker ikke. Så det vil klebe seg støv og "skit" til den. Det skaper et beskyttelseslag (tror jeg). At det blander seg inn salt og blir verre enn uten olje har jeg ikke hørt før, men så er det mye jeg ikke har hørt da :)

Men, hadde en LJ73 som jeg klina inn med olje selv. Den fikk mye sand i seg etter en tid. Om en skrapet bort dette så var stålet like godt bak. Per Martin, har denne bilen nå. Han har fortsatt med oljebehandling så vidt jeg vet. Tror den holder seg svært godt.

Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 519
Registrert: man aug 23, 2004 1:31 pm
Sted: Halden

Legg inn av masterpetter » tir apr 07, 2009 7:48 pm

Jeg har også hørt om det, nemlig at det er lurt å gjøre det på vår/ sommer, så støv og sand fester seg slik at det blir en tørr hinne.
Jeg skal definitivt ta turen opp å undersøke litt. De virket proffe, bra på pris, og ikke minst ikke langt unna Halden der jeg bor.
Takk igjen.

jørgen
Innlegg: 1011
Registrert: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Sted: Kråkstad

Legg inn av jørgen » tir apr 07, 2009 8:49 pm

Hei
Jeg var på funderud i 2004. Var fornøgd jeg også men langt hutiheita da. Shoe var også fornøgd med et firma i Lier så da blir det en tur dit for meg.
Jeg kunne tenke meg å gjøre ordentlig rent først jeg da, litt tarmskylling av ramme med steamer. Så vil jeg smøre. Men dette er sikkert bare for egen samvittighet.
Jørgen

Brukeravatar
fisken
Innlegg: 346
Registrert: søn feb 01, 2009 12:03 am
Sted: Halden

Legg inn av fisken » tir apr 07, 2009 11:08 pm

Halla pettergutt.Jeg tok volvoen jeg hadde der i fjor.Det ble dritbra.Dem er nøye og tar overalt Ta det på en fin dag...Jeg skal dit med 60in

Snakkes!
joa så dæ

Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3217
Registrert: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » man mai 25, 2009 1:25 pm

når man skal gjøre dette selv, er det gull med sagkjedeolje, eller er det anna lurium som anbefales?
og hvilket oppfinnsomt dyse/slange oppsett kan en enklest bruke både for å rengjøre inni ramma og påføring av olja?
Har jo ei sann avfetting-pumpe som sprer fint, men lurer på om den klarer å dusje olja... har ingenting for hånda jeg kan rengjøre ramma med tror jeg... tenkte på avløpsrenseren til fadern, men det er hydraulikk-slange på den...

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1900
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » man mai 25, 2009 1:58 pm

Hva slags olje som er den beste vet jeg ikke, men sagkjedeolje er i hvert fall ok, er jo laget for å henge ved et kjede som snurrer fort. Olja jeg fikk hos Funderud Antirust nok virker å ha bedre kryp- og vedhengsegenskaper.

Rengjøring og tørking er viktig mener jeg. Det er nok ikke så bra å sprøyte olje inn i ei ramme halvfull av gammel sand og leire. Flere har med hell leid inn folk som driver med rensing av avløp. Bileiere har slått seg sammen og leid en høytrykksbil til å ta jobben. Blir ikke mange kronene på hver. Finnes vel også roterende krabbedyser å få til vanlige høytrykksspylere?

Da jeg sprøyta sjøl hadde jeg kun oljedusjkanne fra biltema. For å komme til overalt brukte jeg veldig mye mer olje enn hva som er nødvendig om en har slanger med dyser som finfordeler. Tok av paneler i dører og vegger for å komme til i hulrom. Kanalene på 73n hadde store nok propper til å få dusja inn gjennom.

Det luktet en del mer av sagkjedeolja enn det gjorde av Funderuds olje, men det gir seg etter hvert.

Blir et støvlag i olja etter en stund, og det legger seg som et beskyttende lag under bilen. All skruing blir temmelig grisete, men til gjengjeld er det ingen bolter som sitter rusta fast.

Å få møkk ut av ramma og hulrom og få på oljebehandling av noe slag er det viktigste. Om olja er mindre slitesterk må prosessen gjentas oftere. Tectyl eller liknende lager "skorper" som rusta kan jobbe under. Dette har jeg sett på flere biler jeg har hatt, ikke bra. Olje på gammel tectyl kan bli bra da den myker opp tectylen samt trekker inn i sprekker og forhåpentlig oljer stålet bakom tectylen.

73n til Per-Martin i Tromsø behandlet jeg på denne måten da den var min, og etter hva jeg forstår har Per-Martin fortsatt med dette. Den klarer seg bra mot rust tror jeg.

Dette er min oppfatning av problemet, og er ikke nødvendigvis riktig :)
Sist redigert av Vegard den man mai 25, 2009 2:03 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3217
Registrert: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » man mai 25, 2009 2:02 pm

er nok riktig det du sier ang. rengjøring. Det er jo alfa og omega for denne operasjonen. Kansje ringe høytrykksvakta... :D

Noen i tromsø-område som også trenger en dusj?

tlc90
Innlegg: 24
Registrert: tir des 12, 2006 11:29 am
Sted: Bergen

Legg inn av tlc90 » man mai 25, 2009 2:18 pm

Er det noen som vet om det er noen firma som driver med oljebehandling i Bergensområdet?

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1900
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » man mai 25, 2009 8:25 pm

Bilder av understellet 6 uker etter oljebehandling
Vedlegg
_IGP1314.JPG
_IGP1314.JPG (27.03 kiB) Vist 8123 ganger
_IGP1310.JPG
_IGP1310.JPG (40.49 kiB) Vist 8123 ganger
_IGP1306.JPG
_IGP1306.JPG (25.49 kiB) Vist 8123 ganger
_IGP1303.JPG
_IGP1303.JPG (39.83 kiB) Vist 8123 ganger

folbjo
Innlegg: 664
Registrert: man apr 05, 2010 11:15 am
Sted: Tønsberg

SLETTET

Legg inn av folbjo » fre jun 11, 2010 9:49 pm

:?
Sist redigert av folbjo den man des 10, 2012 6:45 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Knut
Innlegg: 94
Registrert: fre mai 14, 2004 11:35 pm
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Funderud antirust (positiv erfaring)

Legg inn av Knut » søn okt 03, 2010 11:53 am

Litt rart at Toyota ikke skulle gå god for sånn oljebehandling. For en tid tilbake så jeg reklamebrosjyrer for Funnerud som lå på disken til selveste Toyota forhandlern i Fredrikstad - Gustavsens Auto.
NÅ: HDJ100 - 1998
FØR: BJ42-1982 # HJ61VX-1988 # HJ60(TDi)-1986# HDJ80VX-1995

http://www.knutaas.no

odl
Innlegg: 9
Registrert: man jul 05, 2010 11:09 am
Sted: Oslo

Re: Funderud antirust (positiv erfaring)

Legg inn av odl » man okt 18, 2010 11:26 am

Olje vs tectyl (evt noe annet) er et vanskelig tema for meg.
Når jeg nevner oljebehandling for Kampen Antirust i Oslo blir han helt oppgitt og mener at oljen ikke hefter seg og at dette er noe "alle vet". På Kampen antirust ble jeg anbefalt å ikke gjøre noen ting fremfor å oljebehandle, og forteller at tidene med at tectylen sprekker er forbi. Hva pokker skal man tro på når man leser om alt det positive med oljebehandling på Funderud sine hjemmesider og hører på hva de sier på Kampen Antirust?

Uansett: jeg kan ikke dette, men helt objektivt sett: hvorfor driver så få med oljebehandling, mens resten av gutta driver med tecty el? Jeg bare spør. Pr idag har jeg bestilt time hos begge, så jeg må vel bestemme meg snart......

Jeg har en 120 2005 model. Den er ikke behandlet med noe tidligere. Noen som har noen mening?

odl

folbjo
Innlegg: 664
Registrert: man apr 05, 2010 11:15 am
Sted: Tønsberg

SLETTET

Legg inn av folbjo » man okt 18, 2010 12:52 pm

:?
Sist redigert av folbjo den man des 10, 2012 6:45 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1900
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Re: Funderud antirust (positiv erfaring)

Legg inn av Vegard » man okt 18, 2010 1:35 pm

Her står litt mer om oljebehandling vs alternativer: http://www.mb-garasje.no/Rustbeskyttelse.html

odl
Innlegg: 9
Registrert: man jul 05, 2010 11:09 am
Sted: Oslo

Re: Funderud antirust (positiv erfaring)

Legg inn av odl » tir okt 19, 2010 9:48 am

Tusen hjertelig takk for utfyllende svar - forumet er et fantastisk sted til å skaffe seg informasjon. Jeg har alltid fått svar på mine sprøsmål - meget bra!
Det blir oljebehandling på meg, gitt, selv om jeg blir idioterklært på Kampen Antirust når jeg skal avbestille timen.....det har jeg vel alledere blitt etter at jeg nevnte oljebehandling, så en gang til får jeg vel bare tåle.
ODL

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: Funderud antirust (positiv erfaring)

Legg inn av StianHdj80 » tir okt 19, 2010 10:26 pm

Noen som her erfaringer fra Vestfoldavdelinga?
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

folbjo
Innlegg: 664
Registrert: man apr 05, 2010 11:15 am
Sted: Tønsberg

SLETTET

Legg inn av folbjo » tir okt 19, 2010 10:58 pm

:?
Sist redigert av folbjo den man des 10, 2012 6:46 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 676
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: Funderud antirust (positiv erfaring)

Legg inn av StianHdj80 » ons okt 20, 2010 12:30 am

Jeps.. hørte noe om at det var det samme som funderud....omtrent
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
ex: 100 Aut(05 mod)

1stk hikass 4x4
1 stk 100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. Beaudesert 3"eksos

1stk can am 1000
1stk bombardier 400
1stk bombardier 90

Jada har en Skoda å....

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»