Lakkering av Pål's HJ60

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Lakkering av Pål's HJ60

Innlegg av 4Springar »

Da er avgjørelsen tatt: Jeg skal rullemale bilen.:wink:

Ingen vits å komme med alle argumentene for at jeg IKKE skal gjøre det, da dette er noe jeg velger selv å gjøre.
Hadde helt klart vært å foretrekke å få lakka den med skikkelig utstyr, riktig forarbeid, lakkboks, 2komp, sprøyte, klarlakk og alt det som hører med, men det tar vi når jeg vinner i lotto:!:

En annen ting er at dette trengs, da jeg ser at den lakken som ble lagt for noen år siden ikke holder mål, flakker og ripene har tatt overhånd.
Det siste men slående argumentet, er at bilen skal se bra ut, men også brukes. Brukes myye, på alle måter! og da er det direkte slitasje på lakken!
Alt dette satt opp i mot prisen for en skikkelig jobb, gjør at rullemaling tilfredstiller mine krav. De kronene jeg ikke bruker på lakken, kan jeg bruke på motorrommet og drivverket.

Har sett mange rullemalte biler som ser helt jævlig ut, men også de som ser bra ut, om man gjør det i flere strøk med svamprulle, og våtsliper i mellom.

Det eneste jeg står å bikker på, er hvilken maling jeg skal velge, og hvilken farge?

Kom med konstruktive forslag, ikke drep pågangsmotet mitt med mindre du er interessert i å lakke bilen min for en tusenlapp! hehe!

Litt referanser:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2255.0.html
http://rollyourcar.com/
http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/ ... iping.html

Edit: for de som ikke skjønner at jeg tuller, les videre... Endret også tittelen på emnet.
Senest rettet af 4Springar ons mai 06, 2009 5:23 pm, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
Eivind37
Innlegg: 3014
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Rull er tull! Blir ikke bra. Har ALDRI sett en rullemalt bil som er bra....En annen ting å vurdere er annenhåndsverdien på bilen...dvs når du en gang skal selge...Du får lite for en rullemalt bil...
Jeg ville ikke gitt mange kronene...

Får inn noen lakksprøyter snart til nissepris...
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
brooklyn
Innlegg: 280
Ble med: søn mar 15, 2009 3:16 pm
Lokasjon: on the road

Innlegg av brooklyn »

tror det gjelder litt hva slags "look" den skal ha som ferdig. jeg har rulle lakket mange biler oppigjennom, og gjør man seg flid blir det helt ok. sjelden det blir perfekt, men meget bra kan man få det til. lønner seg evt å gå for en matt lakk. siden blank er vanskelig å få fin. du vil også gjerne få en annen struktur på lakken. selv om du bruker skum rull.

denne bobla har jeg rulle lakket, med arcanol. først rustrød, så grå over og pusset den ned igjen for å få den slitte looken. ble meget fornød med resultatet.
Bilde
da har jeg eid lc en liten stund..
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Hmm... grunnarbeidet blir jo det samme Pål, og det er det som tar tid..... Det å sprøyte på lakken er nok ikke no hokus pokus....
Både Eivind og Håvard har fått det til.. og de er jo ikke håndverkere en gang :wink: Sikker på at du klarer det bra nok til at det blir bedre enn med rulle, og prisen blir vel den samme.

Sorry.. det var jo dette du hadde frabedt deg.. :oops:

Mørk grå blir min fargeanbefaling.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2448
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Innlegg av JanK 55 »

Ikke rull, Som Eivind skriver så faller 2håndsverdien drastisk. kjøp sprøyte av Eivind og et billig partytelt på Europris 3x6 m kr. 999.- og sprøyt sjøl.
Som Martin sier. grunnarbeidet er det som tar tid.
Så nøye som du er så Får du til og sprøyte. Blir uansett bedre en å rulle.

Og blir det bra så står det plutselig kø utenfor teltet ditt og Skal ha lakka et eller annet 8)
Se i garasjen vår hvordan Eivind lærte seg og lakke.
Vedlagte filer
Dette er en cool farge
Dette er en cool farge
toyota_landcruiser_fj60_653_01 oliven.jpg (37.05 KiB) Vist 22844 ganger
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Hadde egentlig lyst å trekke dette litt lengere... men må røpe meg:

HAHA, dette er bra gutter, er akkurat den responsen jeg håpa på! satt bare å flirte da jeg skrev innlegget, for å få til dette! Slike overskrifter skaper debatt og engasjement hos de som bryr seg!
Er som å si til en unge at du kan få den lille isen, den koster mindre en den andre. HaHahaa, jeg har da vel ikke tenkt å RULLEMALE EN HJ60, som snart er veteran!
På denne måten lærer "kvinne seg å spinne" men ikke fanden om jeg spiser fluer i nøden!

Allerede kommet to bra innkast, Nisse-sprøyte fra Eivind, Partytelt som lakkboks, kommer jo på at fadern har et gammelt stående!

men allikavel er valget mitt av lakk svært viktig, nesten viktigere en fargen vil jeg si. Orker ikke gjøre dette to ganger på samme bilen. Og ang det med at bilen skal brukes, det står jeg ved, så tenker litt ala lastebillakk eller annet slitesterkt og TETT lakk.

Klart, forarbeidet er noe tidkrevende, og tålmodighetsprøvende.
Men nå er jeg svært heldig da at jeg ikke har myye rust, tror faktisk det meste er bare utenpåliggende, men kjenner til et par småhull langs underkanten av fordøren.
Så slipper sansynligvis unna med en liten rull sveisetråd og ca 10x10cm plate i sveise i, jevnt fordelt over hele bilen. (bank i bordet, kan plutselig ende med at jeg må skrive 10x10dm)

Men tenker å starte nå snart med å pusse ned til stålet der jeg ser lakken har bobla seg rundt hjulbuene, kanalene og hjørnene forran, samt litt midt på taket. baklukene virker som de har vært skifta en gang, da disse ser ok ut.

Brukte tidligere ei rustsyre fra 3m/wuerth (i mangel på gullrotsaft som visstnok kan tappes fra kranen en plass lenger sør i landet), og en 2komp epoxygrunning fra 3m som lukker det hele.
Og har jeg fulgt med i timen, kan man stort sett lakke med hva som helst på epoxyen, og bare det ser jeg som en fordel.
Ang sparkel, så SKAL det vel grunnes først, så sparkles, right? (for å lukke stålet før sparkelen)



Så da må vi komme fram til det jeg trenger:
Solid lakk, og hvilken farge?

Har alltid likt 464, og den er "safe" tenker jeg. Praktisk, Legendarisk, skiller seg ut i mengden.
Mørk grønn, som ovenfor: Barsk, sikkert praktisk, men heller egentlig bort fra blanke flater, tror jeg vil ha det matt.
De eneste fargene jeg kunne tenke meg i blank er type Apple/candy red, rs blå, eller cuda orange/grønn. Men dette krever mer skills under lakk, og vil kansje ikke kle bilen så godt når den havner på 37... (?)
Jeg er i all hovedsak tilhenger av det praktiske, men det sportslige trenger seg på kjenner jeg...
Som eivind sin, den syntes jeg er svært sportslig, og det gjør seg med detaljer i diskret kontrast til hovedfargen. Er ikke sånn at jeg lakker bilen grønn og har røde detaljer for å konstatere at jeg fikk 6 på en eksamen som omhandlet komplimenteærkontrastene. Det gjorde jeg faktisk...
Og klarer liksom ikke få ut en orange 60 av hodet mitt, det har alltid appellert til meg...

Trenger inspirasjon kjenner jeg, pågangsmotet er der!

Burde jeg endre tittelen på Posten?
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Du da din luring.. :lol:
464 er fin men jeg er vel litt inhabil når det gjelder den fargen...
Men jeg har aldri sett en 60 i den litt mørkere beige..er det "Dune beige" kanskje? Den som Håvard har på 42'n sin... Den tror jeg hadde gjort seg godt på en 60.

Men tenker du full ribbing av alt og lakking inni og i motorrom og full pupp?
Bilen din er vel neppe svart orginalt? Hvliken farge er det på innsida nå?
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Vet egentlig ikke hvor grundig jeg skal gå til verks...
I denne sammenhengen tenker jeg også praktisk.
Jeg har løftet en del på tepper og paneler rundt om, og det ser bra ut... Dette er et par måneder siden, men regner med ikke det har skjedd alt for mye siden da.
Men plukker av baklukene og dørene, så jeg får tatt de komplett, de har jo en tendens til å forsvinne med tiden.
Motorrommet tror jeg egentlig ikke jeg gjør noe med, da det medfører endel ekstraarbeid.
Tanken er å få blanda et par bokser med fargen jeg velger, og da kan jeg ta motorrommet på det viset, etterhvert. Vil si at motorrommet ikke er prioritert.

Alle detaljer blir forresten sort, men er på jakt etter det orginale som er av lister rundt vinduene. litt pynt på må det være, det skal jeg spandere på Gjæver.
Når det er sagt, kommer det noen fine blanke ringer på de sorte felgene!

Men nå skal jeg komme med noen av de fargene jeg har bitt meg merke i, enten fordi jeg liker de, eller fordi jeg ser bort fra den fargen.

1:Olive 653, liker den, men er litt for "army" kansje. har ikke sett den live:
Bilde

2:Et til av olive.
Bilde


3:Her er matt sort brukt mot hvit. Jeg liker det, men ikke på min bil.
Bilde


4:Dette er org. fargen mener jeg. Har egentlig sett meg litt lei på den, den er liksom litt for blass.
Bilde

5:Deeeenne er rimelig råå, men hvor vanskelig er det? Mener dette er en orginal farge, noe lik den Brune som Avensisen kommer med.
Bilde

6:Et til av samme brunfargen:
Bilde

7:Fin denne og, vet ikke hva det er...kler nok sorte detaljer godt!
Bilde

8:Noe liknende...
Bilde


9: Gul, samme som FJ Cruisern. Den er fin mot sort syntes jeg!
Er litt ekstremt, men allikavel vanvittig kuult.
Bilde


Sliter meg selv mellom de klassiske fargene, helst i matt, mot de nyere i blank...
Mangler et godt bilde av en orange, så det er bare å komme med...
Uff, dette er vanskelig...
Brukeravatar
Eivind37
Innlegg: 3014
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av Eivind37 »

Puhh...Trodde du hadde tenkt å rulle-benga bilen din. Blir helt jævlig!

Olive 653 er en meget fin farve som står godt mot sorte detaljer samt blankt.
Den grønne Jank viste bile av er også en meget pen farve på Hj60.
Velg IKKE candy apple rød eller hugger orange osv. Bilen er for stor/voldsom og detaljene blir vulgære i denne farven (Har sett resultatet av dette...IKKe bra!)
Skulle jeg bygd en Hj60 til...så skulle jeg bygd den i Camel Trophy stil med lakkerte stålfelger og roof-rack...stonegards og reservehjulsrack bak. Tror det hadde blitt et bra bygge...

Kjøp lakk fra USA med Jetcarrier. De har limit på 1 gallon lakk pr sjøsending pr kunde. Det må følge med et MSDS (Material Safety Data Sheet) fra leverandør. Koster en brøkdel av hva lakk koster hjemme. Jeg skal gjøre det! Skal lakke Hilux i metallic base og klarlakk. For 1 liter metallic base må jeg betale 1600,- pr liter...og det gidder jeg ikke

Lakksprøytene jeg får inne er av type Ingersoll Rand. Vet ikke hvordan lakksprøytene er, men Ingersoll Rand leverer verktøy i øvre skikt kvalitetsmessig.
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
knixen
Innlegg: 2219
Ble med: tor jan 05, 2006 9:59 am
Lokasjon: Tromsø
Kontakt:

Innlegg av knixen »

Ja, det er dyrt å få ting gjort her til lands... Fikk taksert jobben som gjøres på runneren i disse dager til 60.000,- og DET hører jo ikke hjemme noen plass! :shock:
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."

Et gammelt jungelord :)
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Shit, det er villt, Knixen!
Dette blir velgjort og selvgjort, men læringskurven blir bratt gitt!

Eivind: IR-verktøy... mmmph! Nice, det kan jeg ha plass til! har du noe specs, for moro skyld? Jeg har reservert en... Kansje vi kan shoppe litt lakk sammens fra over dammen? når tenker du å bestille? og hvor fra?
Har ingen anelse på hvor mye jeg skulle trenge, men det vet vel du?
Og hvilke andre produkter anbefales?


Olive har jeg ikke sett på biler med litt runde former (om man kan kalle 60 litt rund) så om noen kjenner til eller har sett, settes det stor pris på.
Men den finnes vel i Olive green og Olive Brown?


Er det noen som skjønner hva jeg mener med cuda grønn?
Mellomting mellom Olive og John-Deere fargen, mørk behagelig grønn liksom... Finner ikke dette på noen 60...
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

brooklyn skrev:tror det gjelder litt hva slags "look" den skal ha som ferdig. jeg har rulle lakket mange biler oppigjennom, og gjør man seg flid blir det helt ok. sjelden det blir perfekt, men meget bra kan man få det til. lønner seg evt å gå for en matt lakk. siden blank er vanskelig å få fin. du vil også gjerne få en annen struktur på lakken. selv om du bruker skum rull.

denne bobla har jeg rulle lakket, med arcanol. først rustrød, så grå over og pusset den ned igjen for å få den slitte looken. ble meget fornød med resultatet.
Ikke for å disse det du har gjort, for all del! Bobla er kul syntes jeg!
Men jeg vil holde "standarden" på kjerra høy, selv om jeg tar budsjett-løsningen å lakke selv.
Alt til sitt bruk, og så lenge en er fornøyd selv, så trenger ingen andre være fornøyd. Har sett mange som har fått det til med rulle, men da senkes både verdi og sjarm ved en 60, i mine øyne!

Du sitter jo med en av mine favorittfarger... 464 er bare fiin... er bare så mye annet også som er fiint!
Får se hva jeg finner ut som er fiiinest til min, og til mine mods.
Motorgarasjen
Innlegg: 439
Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
Lokasjon: Åsenfjord

Innlegg av Motorgarasjen »

Ikke et malingstips, men en erfaring med fjerning av lakk.
Kjøpte en gammel hiace med shabby utsende her om dagen,
Den så ikke så rusten ut, men noen hadde prøvd å motivmale hele siden på den, i en standard som en barnehage lett kunne overgått.
For å få bilen til å se bedre ut tenkte jeg å prøve å fjerne malingsklattingen.
Prøvde flere kjente løsemiddel, men malingen satt.
Fikk da en rest med malingsfjerner, Basol, fra en kamerat.
Hadde en plan med å få malingen til å slippe, men berge originallakken.
Regnet mede at originallakken var vesentelig sterkere.
Begynte forsiktig med noen få minutters virketid, men malingen satt.
Prøvde meg frem med lengre virketid, til jeg fikk meg en ordentelig overraskelse. :o
Istedet for å få av den forbaskede malingen, slapp hele originallakken når jeg satte høytrykksvaskeren i aksjon.
Lakken slapp flakvis og etterlot seg ren stålplate over hele siden på bilen.
Slett ikke det jeg var ute etter denne gangen.
Men dette ville være perfekt om man skulle fjerne flere lag med gammel lakk, for virkelig å se hva som skjuler seg under.
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

JanK 55 skrev:Ikke rull, Som Eivind skriver så faller 2håndsverdien drastisk. kjøp sprøyte av Eivind og et billig partytelt på Europris 3x6 m kr. 999.- og sprøyt sjøl.
Som Martin sier. grunnarbeidet er det som tar tid.
Så nøye som du er så Får du til og sprøyte. Blir uansett bedre en å rulle.

Og blir det bra så står det plutselig kø utenfor teltet ditt og Skal ha lakka et eller annet 8)
Se i garasjen vår hvordan Eivind lærte seg og lakke.
Hehe, så nøye som jeg er? whooot? neida, er bare tålmodig med utålmodigheten min.
Køa utfor teltet er forhåpentligvis folk som kommer for å hjelpe til! hinthint!

Og den fargen du viser er vel Olive green? har sikla på den før, mulig den fargen vokser litt på meg... Vil se flere bilder av den fargen, trenger ikke være 60.
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

oki, Motorgarasjen, tenkte meg det... er ikke så heftig det orginale nei..

Men nå har jeg funnet den jeg lenge har sikla på, lå jo på harddisken!
Er ikke på en 60 men dere ser fargen.
Rustic green 621... deilig farge!
Bilde
Bilde

Den orange jeg snakka om Eivind, er Mustard Orange, usikker på om det er org farge.
Bilde
Mulig den vil være dominerende på en stor bil, men liker fargen!
Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2448
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Innlegg av JanK 55 »

Farge 4: er cool Kåre Johansen sin har den. Syns ikke den er blass, men må være blank. Har sett bilen hans "In real" og er bare nydelig i mine øyne 8)
Har desverre ikke flere bilder av den grønne, men syns den gjør seg veldig bra med sorte eller mørkegrå (Antrasit) detaljer. Går greit med BLING!!! og til den fargen :lol: :lol: men er vel ikke helt din stil :wink:
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

Hmm...nei det er den blå som ikke er min stil tror jeg... Er det Sky Blue, 854, han har?

Men jeg skjønner ikke hverfor det ikke fins flere i Rustical Green, Olive Green/Brown... Det finnes mye i hvit og 464.
Må prøve å bare trenke på hva JEG syntes ser bra ut til slutt...
Se på den hær... http://66.241.229.6/Color/ haha

Hær er en de kaller Deep green 632...fin den...
Bilde

Her er Nebula Green622, sjelden farge. Legg merke til pumpkin orange mot hvit på grisen i bakgrunn...Det er STILI!
Bilde
Bilde


Og så olive brown, den vekker litt i meg, er i samme kategori som 464. Klassisk, nesten safe. Edit:Olive Green 653. (CCOT named it incorrectly as olive brown)
Bilde


Dette er layouten. Kan se ut til at det ikke er noen olive brown, bare olive green... Kansje det er den som kalles buffalo brown som vi ser som olive brown...Olive Green 653. (CCOT named it incorrectly as olive brown)

0xx series - whites
1xx series - silvers, grays
2xx series - blacks
3xx series - reds, oranges, maroons
4xx series - browns, beiges, coppers, golds (464)
5xx series - yellows, golds
6xx series - greens
7xx series - turquoises, blues
8xx series - blues
9xx series - purples
Senest rettet af 4Springar søn mai 03, 2009 12:05 pm, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1760
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Innlegg av Steinar »

Gun Grey Metallic :oops: Husker ikke koden 8B8 eller noe sånt....
Vedlagte filer
60_p__joatka_143.jpg
60_p__joatka_143.jpg (16.84 KiB) Vist 22653 ganger
60.JPG
60.JPG (19.48 KiB) Vist 22651 ganger
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Innlegg av marting »

Jeg holder en knapp på: Dune beige, Den mørke Oliven (45'n) eller den mørke gråfargen! Alle disse er vil kle svarte detaljer..
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3231
Ble med: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Lokasjon: Troms
Kontakt:

Innlegg av 4Springar »

marting skrev:Jeg holder en knapp på: Dune beige, Den mørke Oliven (45'n) eller den mørke gråfargen! Alle disse er vil kle svarte detaljer..
Følger deg der... Men må legge til at Nebula Green også kler sorte detaljer. Den er også lysere en Olive green.
Nesten som om noen har blanda 464 og 653 (Olive)
Nebula er også finest i matt, Olive ser ut til å ikke kle matt.
Lurer på om jeg har bestemt meg for matt?
Skulle virkelig fått disse fargene skrevet ut i litt større format... Er vanskelig å sitte å se på sjermen...
Må prøve meg litt i photoshop!
Svar

Tilbake til «Rust og lakk»