Lakkering av Pål's HJ60

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » ons mai 06, 2009 8:16 pm

ok, da har jeg prøvd litt i photoshop, vanskelig å få nøyaktige farger, men de gir et inntrykk. Hva tycks?

Først som den er i dag:
Bilde

Det nærmeste jeg kom Olive Green 653:
Bilde

Nebula Green 262: (nesten)
Bilde

Kommer fler... artig dette syntes jeg... Er i grunn fine de to ovenfor, og de står fint mot mørke detaljer.

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg inn av marting » ons mai 06, 2009 8:29 pm

Kult! mer! mye mer!
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » ons mai 06, 2009 8:48 pm

kommer, er bare litt tricky...

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » ons mai 06, 2009 9:03 pm

Bilde

Bilde

Bilde

Klarer ikke å få til 464 på min, eller andre lyse farger...siden bilen er sort... Karen på lakksjappa gjorde meg forresten oppmerksom på at bilen min ikke er sort, med en gang han kom ut døra sier han, etter jeg peiket på min sorte bil: "Svart? næsj, den e jo mørk grønn! den bare seer svart ut!"

Og etter nærmere undersøkelse, viser det seg at den er grønn...bare vanvittig mørk grønn...

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » søn mai 31, 2009 11:38 pm

er fremdeles i bedaring om hvordan farge det blir...
mulig det blir terningkast...hmm...er så mange bra farger til denne bilen!

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » søn mai 31, 2009 11:43 pm

Kan jo gjøre det værre,, hva med two-tone? :twisted:
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » søn mai 31, 2009 11:59 pm

marting skrev:Kan jo gjøre det værre,, hva med two-tone? :twisted:
naaarghh, dough! Neh, pysj, vi holder oss til emnet... bitter for at du gikk på limpinnen ang rullemalinga? :lol:

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » man jun 01, 2009 9:29 am

:lol:

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » man jun 01, 2009 2:21 pm

ja, da har jeg gått over litt... herregud så mye snusk som dukker opp om man bare leiter litt...
De gode nyhetene er: Svært lite på ramma, så den må jeg få olja mens den er god!
De dårlige nyhetene er: En del spots med rust under lakken på karosseriet...:shock:
nedre hjørnene på fronten.
det er påbegynt i alle skjermbuene...
en spot på panseret.
ei 10cm stripe på en av falsene i taket..
noe på øvre baklem..
litt i innerkant nedre fremdører.
litt langs spruten på kanalene...
rompa bak.

de fleste plassene ser det ut til at det er kun "begynt" å ruste, og plata virker ok.
Nå har tilgangen min på mig nærmet seg NULL, og jeg har ingen garasje...
Er det en "godkjent" måte å berge metallet der jeg kan? syntes wuerth sin rustmelk har gjort gode jobber for meg før, kan det tenkes at jeg kan flapse bort mesteparten av rusta, melke litt, mønje litt og lukke det med epoxy, eller gjør jeg meg en bjørnetjeneste?
Herregud, var noe mer en jeg hadde sett tidligere, :shock: rart med det når en vasker bilen skikkelig!
Noen som tør anbefale en spesiell epoxy-grunning?
Noen som har prøvd 3M boksen, som en "trigger" med å slå inn bunnen på boksen, da den er 2komp?
Hva gjør jeg for best mulig resultat med epoxyen i forhold til IR lakksprøyta med dyse på 1,4? tynne?

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » man jun 01, 2009 2:53 pm

Dukker opp litt ja.... :wink:

"kan det tenkes at jeg kan flapse bort mesteparten av rusta, melke litt, mønje litt og lukke det med epoxy, eller gjør jeg meg en bjørnetjeneste?"

Bør vel gå greit det. kjedelig å begynne å kappe ut bare pga overflaterust. Den vil vel ikke vare evig uansett.. :roll: :wink:

Har du virkelig ikke no rust i gulvet eller rundt bakerste hjørnet på bilen?

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » lør jun 06, 2009 1:46 am

marting skrev: Har du virkelig ikke no rust i gulvet eller rundt bakerste hjørnet på bilen?
Er noe på rumpeballene bak ja, men de skal kappes bort, da forsvinner det meste bak.
Gulvet har jeg hatt en titt på, og det ser nogenlunde bra ut, tilsynelatende. Karen som stelte med denne bilen for noen år tilbake har gjort en ok jobb der, ser ut som han har skifta ut noe noen steder, og mønja på med litt av hvert. Har en vannlekasje noensteds ved frontruta, som gjør at ved kraftig regn blir det fuktig i dørken på passasjer-siden. Har hatt det åpent der en stund for å lufte, men ser ikke ut til at det bar bynt å bite seg noe rust der.

Gulvet skal jo etterhvert få seg samme behandlinga som du (Martin) gjorde, men det blir etterhvert. Får ta det som er av rust i den forbindelse da.

Skal jeg kappe ut alt som har overflaterust har jeg en betydelig større jobb forran meg,
så skal starte sånn smått med å pusse ned på de forskjellige plassene etterhvert og behandle de litt hver for seg.
noen som vet hvor lenge jeg kan ha det stående med bare gulrotpønsj på?
eller må jeg få på epoxyen snarest mulig?

Tror jeg må gå for Partytelt-garasje til lakkjobben. de har et på biltema til 800 kr...3X6meter... trangt...
så lurer på å bygge et selv...lekter og presenning... gjennsomsiktig plast på sidene så jeg får lys inn...
Med mindre noen vet av en stall/fjøs/garasje som ikke er i bruk en måneds tid? litt hest-lukt skal jeg nok klare...
Har bare kompiser med lave garasjer, det utgår...
Eller er det noen i traktene som har et form for telt som er noe større?
Vi har et på jobb som er 5x9, det hadde vært perfekt, men det er konstant i bruk...

Sett litt mer på farger, herregud så vanskelig det er... har litt sansen for avensis-brunfargen også,
tror den hadde passa fint på en 60, men det blir kansje ikke helt "rett"?!?! Dårlig mobilbilde, men dere vet sikkert hvordan farge det er:
Bilde

Ellers så holder jeg en stor knapp på Olive green og Olive Brown, de tiltaler meg veldig, sammens med 416 og 464, som er de fargene som ligger øverst på lista til nå. Er bare redd det skal bli litt for "army"... Har jo lyst å gjøre bilen litt lystig, ikke bare bad to the bone!

Denne er vel olive brown, og det kler en røff bil godt. Både hvite og sorte/mørke antrasitt detaljer passer godt mot denne:
Bilde

Nå bynner vel folket hær å bli lei av min ubesluttsomhet, må bare prøve å lufte tankene litt, si i fra om det blir for mye...

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » lør jun 06, 2009 1:48 am

hva tror dere forresten om hvitt tak på en 60? syntes ikke det ser ille ut med sort tak på din Martin! (til sammenlikning)

Brukeravatar
iknut
Sted: Eidsvoll

Legg inn av iknut » lør jun 06, 2009 11:01 am

Brunt er fint på 60'n så det blir mitt tips. Er heller ikke mange brune biler generelt.
Hvitt tak blir du nok litt lei. Ille å angre seg der.
Kanskje lettere å kun lakke taket hvitt senere, om du fortsatt vill ha det da?
Sist redigert av iknut den lør jun 06, 2009 11:15 pm, redigert 1 gang totalt.
Knut
HDJ 80 VX
"Skam på den som gir seg"

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » lør jun 06, 2009 11:13 am

Bare bra du tenker deg godt om Pål... dumt å ende opp med en farge man ikke likte så godt alikevel.. :lol:

Ja min 60 med svart tak er jo dritkul :wink: Men der er jo felger, støtfangere, grill og lykteplast svart alt sammen... så det er egentlig bare 2 farger på bilen (+rust og no kromplast)

Jeg syns du, hvis du uansett skal lakke skikkelig, at du tar hele kjerra i en farge. Og som Knut sier , heller male taket etterpå.. kanskje til og med få lagt på sånn heldekkende klistremerke på taket....
Jeg fantaserte lenge om å få laga en sånn vinyl til taket med zebramønster i fotokvalitet :twisted:

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » lør jun 06, 2009 9:47 pm

iknut skrev:Brunt er fint på 60'n så det blir mitt tips. Er heller ikke bange brune biler generelt.
Hvitt tak blir du nok litt lei. Ille å angre seg der.
True, true, true, true... ;)

marting skrev:Bare bra du tenker deg godt om Pål... dumt å ende opp med en farge man ikke likte så godt alikevel.. :lol:

Ja min 60 med svart tak er jo dritkul :wink: Men der er jo felger, støtfangere, grill og lykteplast svart alt sammen... så det er egentlig bare 2 farger på bilen (+rust og no kromplast)

Jeg syns du, hvis du uansett skal lakke skikkelig, at du tar hele kjerra i en farge. Og som Knut sier , heller male taket etterpå.. kanskje til og med få lagt på sånn heldekkende klistremerke på taket....
Jeg fantaserte lenge om å få laga en sånn vinyl til taket med zebramønster i fotokvalitet :twisted:
Akkurat ja, stemmer nok det du sier... Kanskje prøve meg i photoshop når jeg en dag lakkerer bilen for å se hvordan det blir.
Burde jeg heller drite i hele lakkjobben, og bestille meg et stort klistremerke og skjære ut til vinduene? kanskje det greieste det... :shock: 8) :shock: 8)

Blir helt gal av å surfe Landcruisere, de passer jammen meg nesten alle verdens farger...tror jeg må få sjekka om jeg er fargeblind, kan nesten virke sånn! Skål folkens!

(beware godnyhet: Har muligens smiska meg til å låne en garasje i byen, ca 50m unna fargehandelen...kryss fingrene for at det blir deal!)

Brukeravatar
Thomazinho
Sted: Kongsberg

Legg inn av Thomazinho » søn jun 07, 2009 12:22 am

Bare husk å vanne gulvet før du setter i gang!

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » søn jun 07, 2009 1:23 am

Thomazinho skrev:Bare husk å vanne gulvet før du setter i gang!
den e god, i mitt tilfelle blir det kansje å vanne plenen... ;)

Brukeravatar
Thomazinho
Sted: Kongsberg

Legg inn av Thomazinho » søn jun 07, 2009 1:46 am

4Springar skrev:
Hmmm, hva med pollen og støv i lufta da? Klarer du å få et Europris-telt tett?

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » søn jun 07, 2009 2:24 am

Thomazinho skrev:
4Springar skrev:
Hmmm, hva med pollen og støv i lufta da? Klarer du å få et Europris-telt tett?
Nei, sansynligvis ikke, så om det blir telt, lager jeg det selv. nye presenninger og duck-tape. du vet: "if you cant duck it, fuck it" ...
får se hva jeg får til... vil jo aller helst ikke holde på i et telt da...

Brukeravatar
4Springar
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » fre jul 17, 2009 7:10 pm

blir helt gal av dette... har sjekka litt priser og slikt, og varierer litt rundt om.
Største hinderet for at jeg kommer i gang med dette nå, er at jeg ikke har mig og garasje. Så det ser dårlig ut for sommer-lakkering.
Skattepengene jeg venta inn var det regna feil på, så budsjettet gikk i vasken med skikkelig vakum etter seg. så nå blir det tørke en stund fremover.
Håper jeg får noen fargeprøver, har fantasiene ned til 4-5 farger som jeg MÅ se før jeg lakkerer.

Har heller ikke råd til BL, som jeg trenger for å få på plass 37" dekka. de vil jeg ha på for å kunne forme hjulbuene og bredderene FØR lakkering...
Mulig jeg må gå for en BILLIG BL til jeg får råd til noe skikkelig.
Faen, stagnerer skikkelig på budsjettet nå...

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»